עמותה חדשה שתושק ביום חמישי הבא (14.3) ברחובות קוראת לשינוי מהפכני בצה"ל. העמותה, בראשות איתמר וגנר, קוראת לראשי המדינה והצבא להפוך אותו לצבא מקצועי, כזה שהגיוס אליו לא יהיה חובה, כל מתגייס יקבל משכורת הולמת מהיום הראשון, ומתגייסים (מרצונם) יכוונו בהתאם לנתוניהם האישיים למקצוע צבאי.
2 צפייה בגלריה
איתמר וגנר. צבא מקצועי | צילום: קבוצת סי צילום, shutterstock
איתמר וגנר. צבא מקצועי | צילום: קבוצת סי צילום, shutterstock
איתמר וגנר. צבא מקצועי | צילום: קבוצת סי צילום, shutterstock
"אין שום ברירה, חייבים להעלות לראש סדר היום את המעבר של צה"ל לצבא מקצועי. זה יחסוך גם בחיי אדם וגם את הסכום הדמיוני של 51 מיליארד שקל לשנה, ויעלה את התל"ג הלאומי לרמה הכי גבוהה בעולם".
כך טוען איתמר וגנר (28) סטודנט לכלכלה מרחובות, שהקים את העמותה "צבא מקצועי מיקוד". לדבריו, המגמה להפיכת צה"ל לצבא מקצועי זוכה לקונצנזוס חוצה מפלגות, בין השאר תומכים לטענתו ברעיון גם חברי הכנסת דוד ביטן, יו"ר הקואליציה לשעבר, יהודה גליק, מוסי רז, יעקב אייכלר, חבר הכנסת לשעבר ויו"ר זהות יהודית, משה פייגלין וקצינים בכירים במיל' מצה"ל.
וגנר מסביר שהרעיון נובע מניסיונו האישי בצבא, בו שובץ לתפקיד שאינו מתאים לכישוריו. "המטרה שלנו היא להיות כמו תנועת לובי 99 או 'התעוררות', שהביאה לחקיקת חוק השוויון בנטל". הוא אומר, ומסביר: "הכנסת פוזרה בעקבות אי ההסכמה על נוסח החוק. הגיע הזמן להציע מודל אחר, מוצלח יותר".
2 צפייה בגלריה
קצינים (ארכיון). צילום: Shutterstock
קצינים (ארכיון). צילום: Shutterstock
קצינים (ארכיון). צילום: Shutterstock
המודל שוגנר מציע למעשה משנה את התפיסה שעל פיה צה"ל הוא צבא העם, וחובת הגיוס חלה על כל אזרחי ישראל. אך לטענתו, מדובר במודל שכבר מזמן אינו קיים. הוא מציג כראיה את נתוני 2017 שפרסם הצבא, מהם עולה שמתוך האוכלוסייה היהודית החייבת בגיוס לצה"ל על פי חוק שירות חובה, 28% מהבנים לא מתגייסים כלל (15% בשל תורתו אומנותו), ו־42% מהבנות מהבנות מקבלות פטור (35% מהן בשל הצהרות דת).
וגנר מסביר שאם מסתכלים על כלל אזרחי ישראל, גם אלה שאינם חייבים בגיוס, רואים שכ־50% מאזרחי ישראל אינם מתגייסים. כלומר לטענתו, כבר כיום צה"ל הוא צבא חצי העם, ולא צבא כל העם.
"מדוע שכל המסלולים הנדרשים בצה"ל לא יקבלו משכורת מיום הגיוס הראשון. זה ינפה חיילים לא דרושים ויזניק את המשק לתל"ג הכי גבוה בעולם", אומר וגנר. "יהיה גיוס התנדבותי בדיוק כמו במשטרה ובשב"כ. כמובן שהמעבר צריך להיות הדרגתי, אבל חייבים לתכנן אותו כבר מעכשיו".
ביום חמישי ה- 14 למרץ, באולם "חוויות רחובות החדשה" ברחוב קרוננברג 1, בשעה 19.00, ייערך טקס ההשקה החגיגי של העמותה. בין נושאי הדברים יהיו גם חברי הכנסת יהודה גליק ומוסי רז, עמיחי תמיר, יו"ר ארגון הנכים, נציגות ארגון 'חממה' ועוד.