דוכני חב"ד כבר הפכו לחלק מהנוף הרחובותי. נהוג לראות אותם בעיקר בימי שישי לצד חלק מבתי הספר התיכוניים וברחוב הרצל. כעת החליטה קבוצת תושבים להציב להם אלטרנטיבה, ולהקים דוכן חילוני, שבו יוסברו תכנים מהעולם החילוני, בין השאר יוסבר נושא האבולוציה.
2 צפייה בגלריה
הרן יקיר | צילום: אבי מועלם
הרן יקיר | צילום: אבי מועלם
הרן יקיר | צילום: אבי מועלם
"יש השתלטות על המרחב הציבורי", אומר אחד מיוזמי הקמת הדוכן החילוני, הפעיל החברתי הרן יקיר, ומסביר: "בין אם זה בבתי הספר, בגינות שעשועים שבהן מבקשים מילדים לדקלם פסוקים, רמקולים בבתי כנסת וכדומה. זו מגמה".
לטענתו מדובר בתופעה שאסור לזלזל בה. "יש אנשים שמנסים לבטל את זה ולהגיד שמדובר בשום דבר, אז או שהם נאיבים או שהם תומכים במהלך של ההדתה", הוא אומר.
רעיון הדוכן החילוני כבר מיושם הלכה למעשה בירושלים ע"י ארגון "הרוב החילוני", והם אלה שמסייעים לתושבים המקומיים בהקמת הדוכן החילוני הרחובותי.
מה בעצם יעשה הדוכן החילוני ואיפה הוא יקום?
"נקים אותו במקום שיש בו דוכני חב"ד. אם הם עושים את זה ומדברים על הנחת תפילין ושמירת שבת, אנחנו נספר לציבור על אופציה שנייה. נספר על שוויון מגדרי ועל אבולוציה. דבר ראשון ניצור נראות כי הרוב הדומם הוא חילוני. המטרה היא קודם כל להראות נוכחות ולהעלות את השיח החילוני על סדר היום".
2 צפייה בגלריה
מניחים תפילין. אילוסטרציה: shutterstock
מניחים תפילין. אילוסטרציה: shutterstock
מניחים תפילין. אילוסטרציה: shutterstock
אתה לא חושש שהקמת הדוכן תיצור בעיה מול הצד השני?
"כול להיות שזה יצור איזשהו אנטגוניזם, אבל זה לא נורא. אולי הם יחליטו לא לשים את הדוכן שלהם ליד בית ספר, וזה יהיה מצוין, ואז שנינו נקים ברחוב הרצל. מבחינתי גם האופציה שהם לא יקימו דוכן, ואז גם אנחנו לא נקים, היא טובה".
עד כה חברו ליקיר בהקמת הדוכן החילוני חמישה מתושבי העיר: "אמהות, דתי לשעבר וצעירים. אנחנו מזמינים תושבים נוספים להצטרף אלינו. אנחנו לא מחפשים לריב עם חב"ד. אנחנו רוצים לדבר על זה שאנחנו חילונים, לא מאמינים בדת, ולדבר איתם על לימודי אבולוציה שאין בבית הספר".
מצעירי אגודת חב"ד, הזרוע המרכזית של חב"ד בישראל נמסר בתגובה:
"איננו משתתפים בקרקס התקשורתי הזה. אנו יכולים רק להבטיח, כי כפי שחב"ד עושה כבר למעלה מ – 200 שנה במאה מדינות שונות בעולם אנו נמשיך גם בעתיד לחבר יהודים ליהדותם ולהציע בנועם ואהבה יהדות מכילה ואוהבת. במקביל, זכותם של אותם פעילי ישראל חופשית להציע פרובוקציות ושיח של שנאה, ואנו בטוחים כי הציבור יידע במי לבחור".