מדוע מסרבת עיריית רחובות לאפשר לתלמידים מקריית עקרון ללמוד בשנה הבאה במוסדות החינוך בעיר? תלוי את מי שואלים. בעיריית רחובות טוענים כי למועצת עקרון חוב של מיליונים, ובמועצת עקרון לעומת זאת טוענים כי הם אינם מקבלים פירוט מדויק על שעות ההעשרה שמקבלים תלמידיהם, שרק עבורן עליהם לשלם.
3 צפייה בגלריה
חובב צברי וזוהר בלום | צילום: אבי מועלם, יח"צ
חובב צברי וזוהר בלום | צילום: אבי מועלם, יח"צ
חובב צברי וזוהר בלום | צילום: אבי מועלם, יח"צ
עיריית רחובות החליטה להפסיק את מתן האישורים ללימודי חוץ לתלמידי המועצה מקומית קריית עקרון בתחומה החל משנת הלימודים הקרובה, ואף הודיעה למועצה כי ילדי קריית עקרון לא מוזמנים לימי החשיפה שהתקיימו בעיר בחודש האחרון. ראש מועצת קריית עקרון, חובב צברי, יוצא כעת נגד התנהלות מחזיק תיק החינוך ברחובות, זוהר בלום, ואומר: "הילדים הם לא בני ערובה".
"לא תוכנית גלובלית"
ילדי המועצה המקומית קריית עקרון נכללים כבר שנים רבות באיזור הרישום של רחובות, ובכל שנה מסיימי כיתות ו' נרשמים לבתי הספר השונים בעיר. "רובם ככולם לומדים ב'צביה', ב'ישיבת הדרום', 'עמית עמיחי', 'אורט', 'קציר' ו'דה שליט'", מסביר צברי.
אלא שלאחרונה קיבל צברי הודעה מבלום, ובה מצהיר בלום כי החל משנת הלימודים הבאה עיריית רחובות לא תקבל יותר את תלמידי קריית עקרון אל מוסדות החינוך בעיר.
מקרה דומה אירע לפני שנתיים, גם אז החליט בלום שלא לקבל את ילדי קריית עקרון ללימודים ברחובות, ובסופו של דבר הצדדים הגיעו להסדר.
כל השנים ילדי קריית עקרון למדו בחטיבות ובתיכוני רחובות, מה השתנה?
צברי: "בשנתיים־שלוש האחרונות, זוהר בלום בא ואמר: 'התלמידים עולים לנו יותר'. ואני אומר: בוא תגיד למי אתה משלם יותר. אנחנו משלמים כבר שנים חצי מיליון שקל תוספת לטובת תוכניות העשרה לתלמידים שלנו, ואת מה שמכתיב החוק לגבי אגרת תלמידי חוץ".
אז על מה הוויכוח?
"הוויכוח היה ביני ובין בלום. הוא אמר: 'הילדים שלך עולים לנו יותר', והוא התחיל להתנות את זה ברישום שלהם. ישבנו לכמה פגישות. אמרתי: 'קודם כל תגיד מי הם התלמידים שמקבלים תוכניות העשרה, ואני מתחייב לשלם'".
לטענת צברי, נוסף על אגרת לימודי החוץ שלה הוא מחויב, הוא משלם גם חצי מיליון שקלים לעיריית רחובות עבור תוכניות העשרה מבלי לקבל פירוט אילו תלמידים הולכים לאילו תוכניות.
"ואם אני משלם יותר מדי?" הוא תוהה. "הוא נתן תוכניות גלובלית לגבי כל תלמידי רחובות ולא לתלמידי עקרון. הוא רוצה מיליון שקל מעל מה שצריך. אז אם התלמיד לומד ומקבל העשרה, תן לי את השם ואני אשלם. אם אני לא מקבל אני לא משלם. הם מצד אחד שומרים לעצמם את כל הנתונים, ומצד שני אומרים: 'תשלם'. הם אומרים: 'אני רוצה שתשלם על מה שאני משלם עבור תלמידי רחובות'. אני לא מוכן לשלם הכל. אני מוכן להשקיע פר תלמיד מאצלי, שמקבל את התוספות".
3 צפייה בגלריה
אורט רחובות | צילום: אבי מועלם
אורט רחובות | צילום: אבי מועלם
אורט רחובות | צילום: אבי מועלם
ומה יעשו התלמידים בשנה הבאה?
"שלחנו אותם קודם כל להירשם. אני מתכוון לפנות לרחמים מלול ואני אגיע למשרד החינוך ולכל הגורמים. הילדים של קריית עקרון הם לא בני ערובה. יש ויכוח ענייני בין רשויות. אני מוכן שהמבקר יציג את הנתונים. אם יש מחלוקת סוגרים אותה בין הרשויות. אבל כשיש משא ומתן אתה לא כופה את עצמך".
ומה קרה בערבי החשיפה?
"שלחו אותם לערבי החשיפה, וחוץ מזה לאף אחד לא כתוב על המצח שהוא תושב של חובב, הם נראים בדיוק אותו דבר".
לדברי צברי, הוא נפגש עם ראש עיריית רחובות רחמים מלול בנושא ובכוונתו לפגוש אותו שוב. "אמרתי להם בצורה ברורה שאני לא אשלם, אשלם מה שמגיע. על מה שאני מקבל אני רוצה לשלם, ויש לנו שם מאוד טוב לאורך השנים של משטר התשלומים. אנחנו רשות יציבה ומשלמים בזמן. אני אומר בצורה ברורה, שאם יש נתונים אני מוכן לשלם על כל תלמיד שלי מעבר לשעות הנורמטיביות הרגילות בחינוך, אבל אין שום נתון".
"כמו קריית חינוך"
בעיריית רחובות טוענים מנגד כי הדברים רחוקים מהמציאות. "התהליך התחיל בתשע"ו, כשבכל שנה נאמר שזה לא יכול להיות שעיריית רחובות מממנת את תלמידי קריית עקרון", אומר בלום בתגובה לדברי צברי. "700 תלמידים מקריית עקרון לומדים ברחובות. זה כמו קריית חינוך. אני לא דורש בינוי ולא שיפוצים, לא מחשבים והצטיידות. לפני ארבע שנים סוכם שתשולם מקדמה של חצי מיליון שקל. הכנסנו חברת רואי חשבון שיעשו בוררות".
לדבריו, חברת הבוררות פסקה כי על מועצת קריית עקרון לשלם לכל שנת לימודים 1.6 מיליון שקל עבור תוכניות ההעשרה. החברה, כך בלום, בדקה מה מקבל כל תלמיד ותלמיד.
"אבל הוא מסרב לשלם", טוען בלום. "יוצאים לפולין, יש תוכנית חמדה, יש סייבר, למה משלם המיסים ברחובות צריך לשלם 2.5 מיליון שקל עבור תלמידי קריית עקרון?".
3 צפייה בגלריה
בית ספר קציר ברחובות | צילום אביגיל קדם
בית ספר קציר ברחובות | צילום אביגיל קדם
בית ספר קציר ברחובות | צילום אביגיל קדם
בלום מוסיף ואומר כי עד עתה היה צברי מגיע אל מלול והדברים היו נדחים מטוב לבו של ראש העירייה. "אז אני אצא האיש הרע ואני אומר: לא עוד. לא מקובל עליי ועצרתי את הרישום. עכשיו התושבים שלו באים אליו בטענות אז הוא יוצא נגד העירייה, אבל שני בוררים היו ופסקו שהוא צריך לשלם, אז תשלם".
מה לגבי הטענה שלו שהוא רוצה לראות פירוט של כל תלמיד ותלמיד?
"כל תלמיד צריך משהו אחר. אחד מתחיל משהו ועוזב אחרי חודש. בלתי אפשרי. יש מסמך מסודר, זה לא נקבע באופן שרירותי. יש בטבלה מסודרת בכל מוסד ומוסד אילו תלמידים יש מקריית עקרון. הוא מנצל את טוב לבה של עיריית רחובות, וכשאני אומר די, הוא אומר שמשחקים לו בילדים".
מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "משלם המיסים ברחובות אינו צריך לממן את מערך החינוך של קריית עקרון. לפני כשנתיים נמסרה למועצת קריית עקרון חוות דעת חשבונאית מפורטת עם כלל סעיפי התוספות, ההעשרות ופרויקטים שמהם נהנים ילדי קריית עקרון ברחובות, כך שבידיהם מלוא המידע. אגרות לימודי חוץ ומחצית המיליון ששילמה קריית עקרון עד כה אינם מכסים את העלות השנתית ואת החוב בן המיליונים משנים קודמות. התקיימו פגישות רבות וכן פניות חוזרות ונשנות לראש המועצה, לרבות מינוי בורר מוסכם, אולם עד כה החוב טרם שולם. לפיכך הודיעה עיריית רחובות מבעוד מועד למשרד החינוך ולקריית עקרון כי אין בכוונתה לקלוט תלמידים חדשים".
"קרדיט פוליטי"
ממועצת קריית עקרון נמסר בתגובה: "כנראה שזוהר בלום לא הבין שקמפיין הבחירות נגמר והוא ממשיך להפיץ פייק ניוז על חשבון ילדי קריית עקרון כדי לנסות לצבור קרדיט פוליטי. אכן הוסכם על הליך גישור, ואף הגדלנו לעשות ולהסכים שהמגשר יהיה מבקר עיריית רחובות. עד לרגע זה המגשר לא הואיל בטובו להיפגש עם ראש המועצה כדי לשמוע את עמדתו, ולפיכך המבקר איבד את סמכותו להיות מגשר אובייקטיבי.
בנושא הוצאות החינוך, גם כאן, מעבר להפרה בוטה של הוראות משרד החינוך, פועל בלום בכוחניות שמקומה לא ראויה לנבחר ציבור. כפי שכבר אמרנו, לא פעם ולא פעמיים, שתפו פעולה, תנו לנו את רשימת התלמידים שנמצאים בתוכניות העשרה, שנדע על מה דרישת התשלום.
המועצה משלמת את כל אגרות תלמידי החוץ ובנוסף אנו משלמים כחצי מיליון שקל נוספים. טרם קיבלנו את הנתונים. חשוב לציין כי השבוע נקבעה פגישה בין הגורמים המקצועיים של מחלקות החינוך בכדי להביא להסדרת המצב כמה שיותר מהר, אך גם כאן בחר זוהר בלום לבטל את הפגישה עם היוודעו על קיום הכתבה. קריית עקרון לא תהווה מקור כספי לקמפיין הפוליטי המביך ולגחמות של מחזיק תיק החינוך. יחד עם זאת אנו מלאים תקווה שראש העירייה רחמים מלול, יתערב בנושא ויחד איתו נגיע להבנות".