בבוקר שבת ה-28 לאפריל 2018 התרחשה תקלה טכנית במפעלי גלידת 'פלדמן' שברחוב היצירה ברחובות. כתוצאה ממנה דלפה אמוניה החוצה. תושבי רחובות ההולנדית הגישו תביעה ייצוגית, והשבוע אושר בין הצדדים הסדר פשרה יוצא דופן.
2 צפייה בגלריה
זירת אירוע דליפת האמוניה| צילום דוברות המשטרה
זירת אירוע דליפת האמוניה| צילום דוברות המשטרה
זירת אירוע דליפת האמוניה| צילום דוברות המשטרה
האירוע המטריד התרחש כאמור בבוקר שבת. ממפעל הגלידות דלפו 150 ליטרים של אמוניה, מה שיצר מעליו עננה. אחד מעובדי המפעל נפגע באורח קל ופונה לטיפול בבית החולים. תושבי השכונות הסמוכות, כפר גבירול, רחובות ההולנדית וחלק מתושבי קריית משה נקראו להישאר בבתיהם, ולסגור את החלונות.
בשלב מסוים חל שינוי ברוח שגרם לכך שעננת האמוניה החל לנוע לכיוון שכונת רחובות ההולנדית. התושבים המבוהלים נקראו, באמצעות מערכת כריזה ברחובות, לכבות מזגנים, לסגור היטב את החלונות ולא לצאת מבתיהם. גם כביש 411 ודרך הים נסגרו לתנועה, ומשחק של 'מכבי רחובות' בוטל.
האירוע הסתיים לאחר שהושגה שליטה על הדליפה, וענן האמוניה התפוגג.
לפני מספר חודשים הוגשה ע"י תושבת מרחובות ההולנדית תביעה ייצוגית נגד המפעל בשם כל תושבי השכונה. סך התביעה עמד על 1,660,000 שקלים, והיא הוגשה ע"י עו"ד גולן נפתלי, שמשרדו מתמחה בדיני איכות סביבה ותובענות ייצוגיות.
2 צפייה בגלריה
רחובות ההולנדית | צילום: אבי מועלם
רחובות ההולנדית | צילום: אבי מועלם
רחובות ההולנדית | צילום: אבי מועלם
"זכותו של כל אזרח לחיות בסביבה נקיה ממטרדים, אולם נראה כי זכות בסיסית זו לא תמיד נשמרת", אמר נפתלי בעת הגשת התביעה. בכתב התביעה הוסבר כי דליפת האמוניה גרמה לתושבים לסבל ומתח רב. עוד נכתב שיום השבת, שאמור היה לשמש למנוחה ומילוי מצברים, הפך ליום מתיש עקב המתח, החרדה ושיבוש התכניות.
השבוע הסתיים ההליך המשפטי בהסכם פשרה בין הצדדים. עפ"י ההסכם הודיע המפעל שדליפת האמוניה התרחשה בשל כשל טכני בלתי צפוי, וכי התקיים תחקור בשל האירוע באופן מעמיק. בנוסף פעל המפעל כדי למנוע את הישנות המקרה, באמצעות השקעת משאבים טכניים, הדרכת עובדים וחידוד נהלים באופן שיוביל למיגור סיכון עתידי.
החלק המפתיע בהסדר הוא המרוויחים ממנו: ילדי שכונת רחובות ההולנדית. עפ"י ההסדר מפעל 'פלדמן' יתרום סכום נכבד של 155,000 שקלים לפרויקט סביבתי מדעי עבור ילדי השכונה, באמצעות הזרוע החינוכית של מכון ויצמן – מכון דוידסון לחינוך מדעי.