בימים האחרונים התקיים ברחובות ערב לימוד ועיון שערכו מתנדבי 'צוות חשיבה' לזכרם יהודי אתיופיה שלא שרדו את המסע לארץ ישראל. האירוע מתקיים מדי שנה בסיוע העירייה, והפעם הוחלט להעלות על שולחן הדיונים נושאים שלרוב לא מדברים עליהם: הדילמות הקשות עמן התמודדו הצועדים במסע.
לא רק מאמץ פיזי כמעט בלתי אפשרי הקשה על הצועדים בדרכם לישראל מאתיופיה, אלא גם דילמות מוסריות, חברתיות, קיומיות, אנושיות, והלכתיות. המטרה מול עיניהם הייתה להגיע לירושלים, אך רבים לא שרדו את המסע.
גדי מלאכו יו"ר צוות החשיבה: "חשוב לי לשתף שהשנה לקחנו את הדילמות ממפגש אמיתי עם התושבים שפגשנו כחלק מלמידה שלנו בצוות החשיבה".
חלק מהדילמות בהן עסקו המשתתפים היו קשות לעיכול, וביניהן השאלות: "מה עושים לתינוקת שאינה מפסיקה לבכות במסע הלילי ועשויה לחשוף את הצועדים לסכנת שודדים, רוצחים ואנסים? מה עושים מול שודדים שדורשים את הצעירות והנערות?", מדגים מלאכו.
שאלות שקשה מאוד לענות עליהן, אך היו מנת חלקם היומיומית של הצועדים לישראל.
מתנדבי 'צוות חשיבה' הם קבוצה החוקרת, מתכננת, ובונה את אירועי התרבות והמורשת של יהודי אתיופיה בעיר רחובות. היא הוקמה לפני חמש שנים כאשר מספר תושבים מהעיר נפגשו והרגישו שקיים צורך גדול בקידום ושימור נושא תרבות ומורשת יהודי אתיופיה והנגשתו לכלל תושבי רחובות.
מאז הקמתו, חברי הצוות מובילים ומקיימים אירועי תרבות ומורשת במעגלים שונים בכל שנה. ביניהם חג הסגד שמתקיים מידי שנה בבית העם, במה למוסיקה אתיופית בימי העצמאות, ערבי עיון ולימוד לזכרם של יהודי אתיופיה שנפלו במסעם לא"י ועוד.
"כחלק מהפסיפס החברתי המרשים והמיוחד של העיר רחובות, יהדות אתיופיה מוסיפה גוון מיוחד של תרבות ומורשת לעולם היהודי בעיר. אני בטוח ומאמין שבעיר המדע והתרבות שלנו, נדע לשמר וללמוד אודות תרבות ומורשת יהדות אתיופיה ובהמשך גם נקים מרכז תרבות ומורשת לקהילה זו", מוסיף מלאכו, ומסיים בתודה לעיריית רחובות על התמיכה בעשייה.