"כשרכשנו את הדירה לא ידענו שממש לידנו יש שדה תעופה קטן", זועמים תושבים המתגוררים בשכונת 'סביוני נצר' בנס ציונה, שרעש הטיסנים המגיעים מהאזור הצפוני של רחובות מטריד את מנוחתם.
פנתה למבקר המדינה: בית הספר מרעיש כבר הורדתם את האפליקציה של mynet?
מי הגוף האחראי על אכיפת הרעש הבוקע ממנועי הטיסנים שחגים מעל ראשיהם של תושבי השכונות הדרומיות בנס ציונה? מסתבר כי עיריית רחובות מטילה את האחריות על המשטרה, וזו מעבירה אותה למשטרה הירוקה הנמצאת תחת אחריותו של המשרד להגנת הסביבה, וכך זה נמשך כבר קרוב לשנה, ומי שבסופו של דבר סובלים הם התושבים.
מכנים אותו 'הר הטיסנים'. הוא ממוקם על גבעה השוכנת ליד פארק המדע ברחובות, ונראה שלא ניתן להתעלם מטור המכוניות המשתרך במקום בסופי השבוע, כשחובבי הטיסנאות עולים על הגבעה ומטיסים את כלי הטיס שבנו או רכשו במיטב כספם.
תחביב הטיסנאות התפתח מאוד בשנים האחרונות, אולם נראה כי לעתים חובבי הטיס למיניהם שוכחים שבסמוך לאזור הטיסה, עליו החליטו בעצמם, מבלי לקבל לכך אישור או רישיון, מתגוררים תושבים רבים שרעש מנועי הטיסנים טורד את מנוחתם והופך כל סוף שבוע למהומה קולנית ורועשת במיוחד עבורם.
ניר דוד חי עבר לפני כשנתיים להתגורר בשכונת 'סביוני נצר' שבשוליה הדרומיים של נס ציונה. עוד לפני שרכש את הדירה, ובין סבב קבלנים אחד לשני, הוא היה בטוח שעל דבר אחד הוא יכול לסמן "וי" - השכונה שקטה. "הייתי שם בעיקר במהלך ימי חול. בימים האלה אין טיסנים, הכל שקט, שכונה עם ילדים קטנים, בתי ספר, גני שעשועים וכל מה ששכונה טובה יכולה לספק לתושב", הוא אומר.
עם המעבר, החל דוד חי לשמוע את הטיסנים בסופי שבוע, אולם גם אז לא ייחס לזה חשיבות רבה מדי. "חשבתי שזה משהו של ילדים קטנים", הוא אומר. אך עם הזמן הבין לדבריו כי ממש על יד הבית שרכש פועל לו "שדה תעופה" קטן, עם משפחות רבות שעולות על גבעת הטיסנים הנמצאת מול ביתו, עושות פיקניק, וברקע רעש מנועי הטיסנים החגים ללא הרף מלמעלה. "השבתות נהרסות. זה זמזום משגע. ניסיתי הכל: סגרתי חלונות, הפעלתי טלוויזיה בקולי קולות, שום דבר לא עזר, הרעש בלתי נסבל", הוא אומר.
מעבר לנושא הרעש, שהצליח אף להבריח את אחד מהשכנים של דוד חי שמכר את דירתו, מסבירים התושבים כי החשש הוא גם בכל הנוגע לבטיחות המקום. "הטיסנים האלה טסים בגובה הבניינים, הם מאוד קרובים. המפעיל שלהם יכול בקלות לאבד שליטה על הטיסן, ואז אתה יכול למצוא אותו במרפסת או חלילה על ראש של ילד בפארק השכונתי", מוסיף מני ברוקס, אב לשלושה המתגורר אף הוא בשכונה.
בעקבות המטרד הבלתי פוסק החליטו תושבי השכונה לצאת למאבק נגד המשך הפעילות הלא מבוקרת של הטיסנים. בתחילה הם פנו לעיריית רחובות, שהר הטיסנים נמצא בתחום שיפוטה. לדבריהם, רק אחרי שעורך דין מטעמם התערב בנושא, החליטו בעירייה להתייחס לפנייתם, למרות שתשובה של ממש הם לא קיבלו. אחרי עוד כמה פניות נערכה פגישה עם ראש העירייה, רחמים מלול, ממנה יצאו התושבים כשעדיין לא ברור להם מי אמור לאכוף את החוק במקום.
מבניין העירייה פנו התושבים למשרד להגנת הסביבה, המפעיל את המשטרה הירוקה, אותו גוף הנותן מענה למקרים מעין אלה. אולם גם הפעם התושבים יצאו בידיים ריקות. "אמרו לנו שבגלל שהפעילות היא בסופי שבוע, הם אינם אוכפים אותה בזמן הזה והם יעבירו את הטיפול בנושא למחוז מרכז, שגם שם לא קיבלנו תשובה", אומר דוד חי.
כמוצא אחרון פנו התושבים למשטרה, שם נאמר להם כי החוק לא מגדיר תקנות ברורות בנושא, ולכן אין יותר מדי מה לעשות בעניין. "הרגשתי שאני כותב לכל הגופים ואף אחד לא יודע מה לעשות, או במקרה אחר, מעביר את האחריות לגוף האחר", מוסיף דוד חי, שהעביר מכתב בנושא גם למבקר המדינה.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי אין בידי המשרד סמכויות לאסור פעילות של אנשים המטיסים טיסנים. "לא מדובר במועדון או גוף שמפעיל עסק, או שניתן לפעול מולו באמצעות רשיון העסק, ולכן הסמכות לטיפול במטרדי רעש היא של המשטרה. בעקבות תלונות שהגיעו למשרד פנינו למשטרה ונמסר לנו כי הנושא מטופל על ידי משטרת רמלה".
מהעירייה נמסר בתגובה: "בעקבות פניות התושבים פנתה העירייה למשטרת ישראל, הגוף האמון על אכיפת החוק לעניין זה, בבקשה לבצע אכיפה במקום".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "המשטרה מסייעת לפקחי המשרד להגנת הסביבה לאכוף עבירות הפוגעות באיכות החיים, כדוגמת זיהום אוויר, הקמות רעש וכדומה. יש להדגיש כי בסמכותו של המשרד לבחון מטרדי רעש באמצעות הכלים המקצועיים העומדים לרשותו לעניין אופן המדידה, ולפיכך כל תלונה מסוג זה מועברת לטיפולם".