"לא אכפת לנו שיקראו לנו מעתה לא רק המבוגרים האחראים בשכונה, אלא גם המבוגרים המפריעים". כך אומרים נציגי שכונות ברחובות, שהחליטו לצאת מהאדישות ולנסות להקים את תא המשמר האזרחי הראשון בעיר.
המשטרה חושדת: פשע מאורגן בקרב בני נוער ברחובות כבר הורדתם את האפליקציה של mynet?
כשאיציק דקל בן ה־56, המתגורר מילדותו בשכונת שיכון סלע בעיר, שמע לפני כחודש על אונס הנערה בת ה־15 שהתרחש במרחק של כמה דקות הליכה מביתו, הוא היה יותר ממזועזע. "זה הרתיח אותי", הוא אומר. "ניסו להציג את זה שכאילו באמצעות מצלמות אבטחה שהיו בפארק החשוד נתפס, כשאני יודע שאין שם בכלל מצלמות אבטחה". לדבריו, כשהתרחש המקרה בשעת בוקר מוקדמת ולאור יום, נפל דבר מבחינתו והוא אמר לעצמו 'עד כאן, אני הולך לנסות ולשנות את המצב'.
דקל הוא לא היחיד. יותר ויותר אנשים פרטיים מבקשים לתרום מזמנם היקר, ויוזמים לאחרונה התארגנות חדשה הקוראת להקמתן של יחידות משמר אזרחי, שייתנו לתושבים קצת יותר שקט והרגשה בטוחה כשהם מסתובבים ברחובות ובפארקים. לאחרונה נראית גם התגייסות לעניין ברשתות החברתיות, שם טוענים ההורים כי ילדיהם מפחדים לחזור הביתה לבד בשעות החשיכה.
בתקופה האחרונה התרחשו כמה קטטות אלימות שהסתיימו בבני נוער דקורים. לרוב היה אלכוהול מעורב במשוואה. גם העלייה הניכרת במספר אירועי הפריצות לבתים וכן הפריצות לכלי רכב, הצליחה לזעזע את תושבי השכונה הוותיקה, שבתי המגורים שבה בנויים מבתי קרקע עם חצרות, שהפריצה אליהם קלה יחסית. "אני כבר לא זוכר יום שאני הולך ברחוב ולא שומע מאיזה שכן שעובר על ידי, שהלילה עבר מבלי שתהיה פה פריצה", מוסיף דקל.
גם העובדה שבסמוך לשכונה נבנה מתחם של מגדלי מגורים חדשים, שבו עובדים ולעתים אף משתכנים ערבים מהשטחים, לא מוסיפה לתחושת הביטחון של התושבים. "לפני שבועיים אחד מהשכנים אצלנו ראה שני פועלים שהסתובבו על יד בית ספר 'קציר' בצורה מחשידה. כשהוא שאל לזהותם, הם ענו לו שהם עובדי עירייה, אבל כשביקש לראות אישורים או תעודות, הם לקחו את הרגליים שלהם וברחו". עוד טוען דקל, כי מזה זמן שיש מי שמנפצים בקבוקי בירה ברחובות וגם כאלה שנוטשים בשכונה כלי רכב שיצאו מכלל פעולה. "יש לנו צורך בהרגשת ביטחון טובה יותר, ולכן התחלתי לגייס תושבים שיעשו את העבודה, ולפחות בשכונה שלנו יש הרבה עבודה. רק להקיף את בית ספר 'קציר' ולראות בסופי שבוע את הנערים שמתאספים שם, חלקם למטרות טובות אבל חלקם גם לשתייה ועוד דברים שאני לא רוצה בכלל לחשוב עליהם - דורש זמן, ואני מבין שלמשטרה אין את הזמן לכך. בגלל זה יש אותנו, שנעשה את העבודה ונסייע". לדבריו, בימים אלה מועברים בין אנשי השכונה דפי הקשר, שיהיו הבסיס לקבוצה הראשונה שתרכיב את משמר השכונה.
"יותר מעורבות" גל הפריצות שנראה כי אינו פוסח על אף שכונה בעיר, הגיע לפני חודשים ספורים גם לשכונת רחובות ההולנדית, כשבבוקר אחד גילו לא פחות מ־40 בעלי מכוניות, כי הן נפרצו בלילה. חקירת המשטרה העלתה כי מדובר בפשיטה לילית של פורץ מהיר במיוחד, ששלף מהמכוניות מכשירי רדיו וטלפונים ניידים שהושארו בהם. תושבי השכונה מציינים, כי תחושת הביטחון האישי שלהם נפגעה. לאחרונה גם נפוצה שמועה מטרידה על כך שבאחד הימים ניסה אלמוני להכניס לרכבו ילדה קטנה שהייתה בדרכה מבית הספר שבשכונה לביתה.
"זה מה שקורה כאן יום יום, ולכן זה גם מה שמכניס את ההורים לתוך המודעות הזאת", אומר טל אזולאי, אב לשלושה ילדים המתגורר בשכונה, ויוצא לפעילות התנדבותית עם המשטרה, בעיקר כדי לאתר בני נוער ששותים אלכוהול ברחובות ובפארקים הציבוריים. אזולאי נשמע השבוע ספקני בנוגע למידת ההתגייסות של התושבים לרעיון המשמר האזרחי. "אני רוצה שההורים יהיו יותר מעורבים, ובסופו של דבר אנחנו צריכים פה אנשים שיהיה להם יותר אכפת", הוא אומר.
וזה לא תפקידה של המשטרה? "מההיכרות שלי איתם אני יודע שלמשטרה יש עומס לא נורמלי. אנשים שעל יד הבית שלהם מתרחש אירוע, מצפים שהמשטרה תגיע תוך כמה רגעים, רק שהם לא מבינים שבאותו זמן יכולות להיות קריאות מעוד שתיים שלוש זירות מקצה אחר של העיר, מה שגורם לאיחור בהגעה של הניידת. לכן המקום שלנו הוא לתת כתף ולעזור. אם לא ניקח את היוזמה הזאת, יהיה למשטרה קשה לעזור לנו. בסופו של דבר השוטרים צריכים אותנו".
אצל עמוס חלפון, פעיל ציבור מזה כחמש שנים, המתגורר בשכונת אחוזת הנשיא, רעיון המשמר האזרחי נולד דווקא מנסיעה תמימה ברכבו, כשברדיו נשמעה ידיעה על פיצוץ ברכב שנסע ברחוב דרך יבנה ובו שני אנשים 'המוכרים למשטרה'. "שאלתי את עצמי איך זה שב־20:00 בערב מתפוצץ רכב על יד תחנת אוטובוס, ובמזל אף אחד שהיה בה לא נפגע. כמה ימים אחרי זה היה פיצוץ נוסף ברכב בשכונת כפר גבירול. אחרי עוד כמה ימים התייצבת