אם נראה לכם שיש לאחרונה המון תוכניות התחדשות עירונית ברחובות, זו לא טעות. בימים אלה נמצאות לא פחות משש תוכניות בשלבים שונים. כך, בעוד שבשכונת קריית משה הטרקטורים כבר עולים על השטח, במתחם האצ"ל, מרמורק, שעריים, מילצ'ן ואושיות נרשמת התקדמות ממשית לעבר מימוש התוכניות ויציאתן לדרך. כולן יחד אמורות לשנות את פניה של העיר בעשור הקרוב.
קראו גם:
"בקריית משה מדובר על תוכנית ייחודית מבחינה ארצית מכל הבחינות", אומר ניסים סלמן, מנכ"ל הלר, החברה לפיתוח רחובות, "המדינה הכניסה את היד לכיס אחרי שניהלנו משא ומתן קשוח לאורך שנתיים, ושווקו 1,100 יחידות דיור כאשר הכסף מהן ייכנס לקרן לשם השלמת מימון להתחדשות עירונית עבור יזמים שיגישו קול קורא".
לדברי סלמן, זוהי הפעם הראשונה שמוקמת בישראל קרן מסוג זה, "יש מתחמים בקריית משה שלא זקוקים לה, אך ישנם לא מעט יזמים שדווקא כן יזדקקו לה כדי להוציא לפועל את תוכניותיהם", הוא אומר, ומציין כי "מ־1,300 יחידות דיור השכונה תצמח ל־10,000 יחידות דיור עם 35,000 תושבים, זה ממש רובע עירוני חדש".
מתי בפועל קריית משה תהפוך לרובע חדש?
"השכונה מתחלקת שני חלקים – החלק הראשון הוא קרקע מדינה פנויה עם תוספת של 4,000 יחידות דיור שייבנו בתוך ארבע שנים, בחלק השני של 6,000 יחידות הדיור הנוספות נראה התחדשות שתלויה בהחלטות התושבים, אם ירצו וישתפו פעולה זה ירוץ מהר, אבל בסוף מדובר על החלטות של אנשים פרטיים. כרגע יש 30 אחוז משקיעים בשכונה, וככל שהתקרבנו לביצוע היו יותר ויותר מהם, אז את המשקיעים אנחנו מסננים בינתיים כי חשובים לנו התושבים המבוגרים של השכונה והרגישות שלנו מכוונת אליהם. בשכונה הוותיקה אני מניח שהקצב יהיה איטי יותר, ייקח זמן אבל כל הפרויקט להערכתי יארך 12 שנים".
סלמן מסביר שכיום מתוך 27 מתחמים 18 כבר חתומים ומוכנים לזנק להתחדשות ברגע שיתאפשר.
מה עלול בעצם לעכב את התוכניות?
"בסוף אלה אנשים פרטיים שמתקשרים ליזם, בפינוי־בינוי יש הרבה רגשות והרבה מאוד גורמים, למרות שהמדינה שינתה את החוק וצריך רוב יותר קטן, אלה מהלכים שלא תלויים בנו, ולפעמים נופלים על יזם שלוקח לו הרבה זמן להוציא היתר. ככל שזה תלוי בנו זה יבוצע מהר".
איך נבחרו השכונות שיעברו התחדשות עירונית?
"אנחנו נמצאים בתוכנית אב כוללת לכל המתחמים וטוב שעשינו אותה עכשיו ולא לפני שלוש שנים, כי האירוע הכי גדול בעיר הוא ציר המטרו - קו אחד שהתוכנית הסטטוטורית שלו כבר אושרה ברמה הארצית, הוא תופס את לב העיר ומקבל העצמה משמעותית של זכויות בנייה, ועל הציר הזה אנחנו מקדמים תוכניות ותמ"ליות וגם לא ותמ"ליות, וחלק עצום מתוספות יחידות הדיור של העיר יהיו על ציר המטרו".
מי צריך כאב ראש?
לדברי סלמן, אנשים יוכלו בעתיד להגיע מרחוב הרצל לתל אביב בתוך 20 דקות, "מדובר במגה פרויקטים ופרויקט קריית ממשלה, כולם על ציר המטרו".
למה התושבים בעצם צריכים את זה? יש שיגידו שהם חיים היום בשקט ולמה להם להיכנס להרפתקאות.
"כל תוכניות התחדשות עירונית על ציר המטרו הן תוכניות עם עירוב שימושים, יש בהן תעסוקה ומסחר ובמובן הכלכלי הן יחזקו את העיר. מבחינת האזרח עצמו, אם אני בא למילצ'ן ויש לי דירה סטנדרטית בת 65 שנה בבניין מתפרק, בלי מעלית, מרפסת או חניה, אני מקבל בניין חדש, עם תוספת של ממ"ד, חניון תת־קרקעי, מרפסת, חיבור לשרוול של תחנת המטרו ודופן מסחרית לרחוב הרצל. רמת החיים של אנשים תהיה אחרת לגמרי, זה לא מגיע רק מהעירייה אלא גם מהשטח".
המשקיעים באים
"כשמדברים על התחדשות עירונית ברחובות כולם מסתכלים על קריית משה", אומר סוכן הנדל"ן עומרי בוזגלו ומסביר שבשל התקדמות התוכנית הביקוש לרכישת דירות בשכונה גבוהה. "אנשים יעדיפו קודם את הפרויקט של קריית משה, כי אם היום ישקיעו בדירת שלושה חדרים שתעלה להם מיליון ומאתיים אלף שקלים, הם יעשו רווח של מיליון שקל".
בוזגלו מסביר שעל פי המחירים הנוכחיים של שכונת רחובות הצעירה הסמוכה, ניתן לדעת בוודאות כי בעת קבלת הדירות באותו האיזור בשכונה המפותחת והמתחדשת המחיר יהיה כמעט כפול אם לא יותר. "מגיעים משקיעים לאו דווקא מרחובות, אנשים שמחפשים להשקיע עכשיו ולחכות, הם לא בונים על תשואה ולא מתכוונים לשפץ, והם הם לא מסתמכים על השכירות הנמוכה בשכונה שנעה בין 2,800 שקל לחודש לבין 3,200 שקל לדירות משופצות".
לשאלה מדוע למכור אם בעוד כמה שנים ניתן יהיה להרוויח מיליון שקל עונה בוזגלו שמי שיכול נשאר, "מי שמוכר חייב למכור. אני נפגש עם אנשים בשכונות ושואל אם מכירים אנשים שמעוניינים למכור בבניינים, מדובר על מצרך מבוקש שאתה מוכר מהר, מי שיכול נשאר ומי שמוכר מוכר או כי זו דירה בירושה ואין להם סבלנות להשכיר אותה, או זוג שהתגרש או מי שלא יכול לחכות כמה שנים ולחכות בגלל שהמשפחה התרחבה וקשה לה לגור בדירת שלושה חדרים".
"למה לי בניין עם 100 דיירים?"
אז האם התושבים אכן מברכים על ההישגים שנפלו לידיהם, כפי שמגדיר זאת סלמן? לא בטוח. כך למשל, מני פאיז, תושב שכונת אושיות, חושב אחרת. לדעתו ולדעת תושבים אחרים לדבריו, יש המון דברים שצריך לבצע בשכונה לפני שעושים בה תוכניות התחדשות עירונית. "פעם אושיות הייתה כפר והיום היא עמוסה, אין תשתיות וחיי חברה וזה על התושבים הקיימים. יש הזנחה בשכונה כי קיבצו עולים מכל מיני מקומות ואמרו להם תתמודדו", אומר פאיז. "לדעתי ולדעת אחרים להוריד מבנים ישנים ולבנות לגובה זה נטו עניין כלכלי. אם מסתכלים על פרויקט 'רחובות שלי', היו אמורים להיות שני בניינים פנימיים וכל השאר היה צריך להיות פארק גדול לרווחת השכונה, והיום יש שם שישה מגדלים של 17 קומות, כמעט 100 דיירים לבניין, ומרגישים את זה בפקקים בבוקר. לצאת היום בבוקר מהשכונה זה סיוט".
לדבריו, הוא גר בבניין של ארבע דירות, עם חצר וחניה, "מה האינטרס שלי לעבור לבניין עם עוד 100 דיירים? יש לי חמישה חדרים, ייתנו לי יותר? לא ייתנו. רוב הדירות ברחוב טרומפלדור, יהושוע פורר וההסתדרות הן דירות בבניינים נמוכים, מה ייתן לי להרוס את המבנים ולבנות 17 קומות?".
רחמים מלול, ראש העירייה: "בתוך חמש עד שבע שנים העיר רחובות תיראה אחרת לגמרי והמשמעות היא איכות חיים לתושבים ולתושבות של השכונות הוותיקות. התחלנו בקרית משה, אולם אנחנו ממשיכים במספר שכונות במקביל. רחובות היא מובילה ארצית בתחום ההתחדשות העירונית בזכות החזון הזה. אנחנו קשובים לבקשות התושבים ומנהלים את התהליך בשיתוף פעולה מלא איתם".
גיא צור, חבר המועצה ומחזיק תיק התחדשות עירונית: "תהליך ההתחדשות העירונית בעיר הוא אחד המשמעותיים ביותר שקורים בשנים האחרונות ולכן ביקשתי לקבל את התיק הזה. לקחת שכונה ישנה ולהפוך אותה לרובע חדש, מטופח ועדכני הוא אתגר חברתי גדול וקפיצת מדרגה משמעותית עבור התושבים והתושבות. תהליך ההתחדשות העירונית משפיע לטווח הארוך על חזות העיר ועל איכות החיים של כלל התושבים".
התחדשות על הנייר מה מתוכנן בכל שכונה ואיפה כל תוכנית עומדת?
מרמורק
סטטוס: המינהלת נערכה להגשת המתחם להכרזה כמתחם פינוי־בינוי, התקיימו מפגשי הסברה לתושבים.
שטח התוכנית: 30 דונם.
מצב קיים: 233 יח"ד
קריית משה
סטטוס: העבודות החלו
מה מתוכנן: 4,000 יחידות דיור (במקום 1,300), 6,000 יחידות דיור בקרקע משלימה בבניינים בני 20-7 קומות.
2,000 דירות יוקצו לדירות קטנות ו־300 יחידות דיור לסטודנטים.
שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של 470,000 מ"ר.
350 אלף מ"ר למוסדות ציבור.
14 דונם של מסוף תחבורה ציבורית.
מתחם האצ"ל
סטטוס: ניתוחים תכנוניים וכלכליים הוצגו במסגרת הפורום המשפטי ממינהל ההנדסה, נבחרו נציגי דיירים וכבר החלו ישיבות לקידום המתווה.
שטח התוכנית: 19.4 דונם.
מצב קיים: 100 יח"ד.
אושיות
סטטוס: חידוש מבני המגורים במתחמי פינוי־בינוי.
מה מתוכנן: תוספת של 2,600 יח"ד, שטחים למסחר ותעסוקה ומוסדות ציבור בבינוי מגוון בין 9 ל־23 קומות.
מצב קיים: 1,885 יח"ד.
שעריים
סטטוס: הוותמ"ל מאשרת את הפקדת התוכנית.
מה מתוכנן: 5 מתחמים ובהם 530 יח"ד, 6,000 מ"ר מסחר ותעסוקה, 5,000 מ"ר מבני ציבור, שטחים ציבוריים פתוחים, פארק ובריכת ניקוז עונתית.
מילצ'ן
סטטוס: גובשו עקרונות לתכנון המתחם בשיתוף מינהל הנדסה ונוצר קשר עם מאות בעלי דירות, נערך כנס שיתוף ציבור, מועצת העיר מאשרת להכריז על המתחם לפינוי־בינוי במסלול רשויות. בימים אלו נבדקות חלופות תכנוניות עבור המתחם.
שטח התוכנית: 45 דונם
מצב קיים: 434 יח"ד.
עוד חדשות רחובות