שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג, קבע כי חברת כביש 6 חוצה צפון תגיש עד לתאריך 22 ביולי תשובה לערעור שהגישה נהגת על נקיטת הליכים נגדה, שכללו פתיחת תיק הוצאה לפועל בגין חיוב בסך 5.37 שקלים שלא שולם ותפח לחוב בסך 600 שקל.
3 צפייה בגלריה
כביש 6 צפון, מחלף אליקים
כביש 6 צפון, מחלף אליקים
כביש 6 צפון, מחלף אליקים
(צילום: אלעד גרשגורן)
בהחלטתו קבע השופט: "נוכח טענתה הכללית של המבקשת, ובשים לב לנתונים העולים מבקשת חופש המידע שבתיק, תתמקד המשיבה בתשובתה בהליכי הגבייה הננקטים על-ידה מעת הולדת החוב ועד לפתיחת התיק בהוצאה לפועל".
בית המשפט העליון נדרש לסוגיה בעקבות ערעור שהגישה נוסעת בכביש, תושבת קיבוץ בצפון, באמצעות עו"ד מוטי לוי מקרית אתא, שמנהל מזה שנים מאבקים נגד הגבייה האגרסיבית של כביש 6 צפון בגין חובות זעומים, על החלטת בית המשפט המחוזי שלא מצא פגם בהתנהלות כביש 6 חוצה צפון.
בערעור נטען, כי חברת כביש 6 חוצה צפון פתחה מאז הקמתה הליכי הוצאה לפועל נגד 36 אלף נוסעים בגין חובות זעומים, תוך ניפוח החובות לידי מאות ואלפי שקלים. בערעור נטען כי פתיחת הליכי הוצאה לפועל בגין חוב של 5.37 שקלים, כפי שקרה במקרה של המערערת, אינה סבירה ואינה מידתית.
טענה מרכזית אחרת הייתה כי נוסעים רבים במקטע האחרון של כביש שש חוצה צפון אינם יודעים כי מדובר בחברה אחרת מאשר זו שמפעילה את יתר המקטעים וכי נדרש מינוי נפרד לנוסעים בו, כאשר החברה לא עשתה מאמץ להסביר כי מדובר בחברות שונות.

3 צפייה בגלריה
"מעודדים מההחלטה". כביש 6 צפון, מקטע יקנעם
"מעודדים מההחלטה". כביש 6 צפון, מקטע יקנעם
"מעודדים מההחלטה". כביש 6 צפון, מקטע יקנעם
(צילום: אלעד גרשגורן)

מנגד, היא נקטה בהליכי גבייה אגרסיביים: "בשלוש השנים האחרונות נפלו קורבן אזרחים רבים ושומרי חוק וישרי דרך, לשיטות גבייה אגרסיביות שמפעילה המשיבה ובאי כוחה, על ידי שימוש עם "יד קלה על ההדק" בפתיחת עשרות אלפי תיקי הוצאה לפועל, וזאת בגין חובות זעירים של שקלים בודדים, לרוב מבלי שיש בידם אינדיקציה שהחייבים אכן מודעים לחוב, ונוקטים בדרך של התחמקות מתשלום, וזאת הגם שיש דרכים אחרות, מידתיות יותר, לפעול לגביית חובות זעירים אלו, מאשר תיק הוצאה לפועל".

קראו עוד:

חוסר סבירות ומידתיות

בערעור נטען כי נפתחו 36 אלף תיקים כאלו וצוין כי צעדי הגבייה הללו פוגעים בדירוג האשראי של החייבים. לטענת העוררת אין היא סרבנית תשלום, הודעות התשלום לא נשלחו אליה ישירות ולא נעשה כל ניסיון לאתר אותה, לרבות באמצעות טלפון, לפני פתיחת תיק הוצאה לפועל. עוד טענה כי ההליכים נגדה ננקטו בחוסר סבירות ומידתיות.
בית המשפט המחוזי דחה כאמור את הערעור של המבקשת והתיק יידון כעת בבית המשפט העליון כאשר כביש 6 חוצה צפון נדרש להציג את מדיניות הגבייה שלו עד 22 ליולי.
עו"ד מוטי לוי: "אנו שמחים ומעודדים מהחלטה שבית המשפט העליון שלראשונה מבקש הסברים על המספר המטורף של תיקי ההוצאה לפועל שנפתחים. נקווה שיינתן פסק דין שישים סוף לתופעה". 

3 צפייה בגלריה
עו"ד מוטי לוי
עו"ד מוטי לוי
גבייה אגרסיבית. עו"ד מוטי לוי
(צילום: פרטי)

חברת כביש שש חוצה צפון: "חמש ערכאות שונות דחו בעבר את טענות המבקשת. נדגיש כי ב11 ביוני 2023 העיר הרכב 3 שופטים בבית משפט עליון כי ככל הנראה טענות המבקשת לא מצדיקות קבלת רשות ערעור.
"יודגש, כי החברה מנהלת הליכי גבייה מול לקוחותיה ע״פ החוק. החברה שבה ומפצירה בנוסעים בכביש–הירשמו עוד היום כמינויים באתר כביש 6 חוצה צפון והימנעו מחובות מיותרים".