בתקופה בה רבים מעלים חשש מפני התגברות האלימות בחברה הישראלית, אפשר לראות כי היא כבר קיימת, ולעתים קרובות ממש ליד הבית. זה לפחות מה שעולה מדוח רשמי של המשטרה ושל המשרד לביטחון פנים שחושף את נתוני הפשיעה ברחובות והסביבה בין השנים 2021-2016, ומתפרסם כאן לראשונה במלואו.
4 צפייה בגלריה
פרדס באיזור כביש 411 סמוך לרחובות בו נרצח מודיע משטרתי
פרדס באיזור כביש 411 סמוך לרחובות בו נרצח מודיע משטרתי
פרדס באיזור כביש 411 סמוך לרחובות בו נרצח מודיע משטרתי
(צילום: אבי מועלם)
קראו גם:
ברחובות בלטו בשנים האחרונות מספר מקרי רצח ותקיפה קשים, כשהאחרון ביניהם התרחש לפני כשבועיים - ההתנקשות ביזם הנדל"ן אלדד פרי, מרחק קצר מביתו שבשכונת היוקרה נווה עמית. אופנוען חיכה לו בחניה, ירה בו מספר פעמים והסתלק מהמקום. מקרה רצח בולט נוסף אירע בשכונת עין גנים, בדצמבר 2020, אז תושב העיר רצח את אמו. על פי כתב האישום שהוגש נגדו הוא תכנן את הרצח זמן רב, הכין תרשימים כיצד יעלים ראיות, הצטייד בפנס, סכין, את חפירה ומצית ונתפס על ידי המשטרה כשהיה בדרכו להעלים את הגופה.
רצח נוסף שזעזע את העיר התרחש ברחוב לוין אפשטיין בחודש מרץ של שנת 2019, אז אישה כבת 45 נמצאה מוטלת ברחוב ללא רוח חיים לאחר שנגררה לשם על ידי השכן שלה, שנאשם שרצח אותה במכות מול בנו הצעיר.
4 צפייה בגלריה
זירת הרצח  של ברוך אנבייה ז"ל
זירת הרצח  של ברוך אנבייה ז"ל
זירת הרצח של ברוך אנבייה ז"ל
(צילום: יובל חן)
רצח נוסף שנצרב בזיכרון אירע באוקטובר 2016. ברוך אנבייה, צעיר בן 18 מקריית משה, נדקר על ידי חברו מספר פעמים בעקבות ויכוח שעסק בשתי בחורות שהכירו. המקרה התרחש בסמוך למתנ"ס השכונתי, ואנבייה, שנפצע אנושות מהדקירות, מת מפצעיו זמן קצר לאחר מכן, בבית החולים קפלן.
לא רק רציחות הסעירו את העיר בשנים האחרונות, אלא גם אירועי תקיפה קשים, שהדהדו בכל הארץ. כך למשל, בסרטון שהופץ נראה נער כבן 15 מרחובות סופג בעיטות קשות בראשו מארבעה נערים אחרים; תקיפה נוספת שהתרחשה לאחרונה (יוני 2020) אירעה במועדון "חמארה", ברחוב הרצל, בו מבלים אריתריאים: ארבעה גברים נכנסו לתוך המועדון והיכו נמרצות את היושבים במקום, ופצעו כמה מהם באורח קשה.

מובילות את הטבלה

על פי הדוח השכונה ברחובות שבה נפתחו הכי הרבה תיקים פליליים חמורים בין השנים 2021-2016 היא אושיות (2,269 תיקים מ־2016), הפשעים הנפוצים בגינם נפתחו תיקים בשכונה - תקיפה, איומים, גרימת נזק לרכוש במזיד, גידול, ייצור וייצוא סמים, תקיפה והכשלת שוטר. תיקים חריגים שנפתחו - אינוס בכוח או באיומים, חבלה גופנית חמורה, תקיפה והכשלת שוטר, אינוס ובעילה שלא כחוק.
4 צפייה בגלריה
חוקרים סמוך לרכבו של יזם הנדל"ן אלדד פרי
חוקרים סמוך לרכבו של יזם הנדל"ן אלדד פרי
חוקרים סמוך לרכבו של יזם הנדל"ן אלדד פרי
(צילום: אביגיל עוזי)
"אני מופתע וחושב שההגדרות של הדוח מאוד מטעות", אומר גיא גירחש, פעיל שכונתי שגר בשכונת אושיות כבר 40 שנה. "צריך להבהיר שכשאומרים שהפשיעה באושיות היא מהגבוהות בעיר בעצם לא מדברים רק על פשיעה בשכונה עצמה אלא על אנשים שגרים בה ושנפתחו להם תיקים פליליים. אלה יכולים להיות אנשים שנפתחו להם תיקים בעבודה, אולי מכרו סמים במקום אחר. בעצם בשכונת אושיות אין פשיעה. אני מכיר את האוכלוסייה באושיות, וגם, מה זה איומים? זה צד אחד שמרגיש מאוים, אדם יכול בשעת כעס לסמן כאילו חותך את הגרון ואנשים במציאות יכולים מאוד להירתע, ניגשים למשטרה והנה נפתח תיק על איומים".
לדבריו, לאחרונה פעילי השכונה נפגשו עם נציגים מהעירייה ועם השוטר המקומי בנושא ביטחון. "אנחנו שכונה עם אוכלוסיות מעורבות מכל העדות וצעירים ומבוגרים, לפעמים יש תחושת חוסר ביטחון בגלל הבדלי תרבות, אנשים רואים מישהו מפוקפק ומצמידים לו תיוג כשבעצם זה יכול להיות תלמיד תיכון בדרך למגרש הכדורגל", אומר גירחש. "דווקא האחראים על הביטחון אמרו שאין קריאות למוקד משכונת אושיות, בטח לא ביחס למה שקורה בשכונות אחרות בתחום של פריצות, גניבות ואלימות. יש הרבה אנשים עם תיקים שגרים בשכונה, אז יכול להיות שזה מה שמביא את השכונה למצב שאין בה פשיעה".
4 צפייה בגלריה
עו"ד חג'בי
עו"ד חג'בי
עו"ד חג'בי
(צילום: פרטי)
מלבד אושיות מובילות את הטבלה קריית משה, מרכז העיר, שעריים ואיזור קניון רחובות. שכונות אחרות בהן נפתחו לתושבים תיקים רבים הן איזור הקניון ועד רחוב ארלוזורוב, איזור רחוב בנימין, מרמורק, רחובות החדשה ומילצ'ן, כפר גבירול, רחוב לוין אפשטיין והסביבה. שכונות בהן הפשיעה נמוכה הן גינות סביון ונווה עמית, קריית ההגנה, אחוזת הנשיא, איזור מכון ויצמן, איזור גן הפלסטיק במרכז העיר, היובל, נווה יהודה ושרונה.
כל שאר השכונות עם ממוצע תיקים של בין 500 ל־600 בין השנים 2021-2016.
"לשיטתי לא ניתן ללמוד דבר מהדו"ח אשר פורסם מטעם המשרד לביטחון פנים בשיתוף משטרת ישראל מאחר שהוא חסר נתונים משמעותיים", אומר עו"ד אביחי חג'בי, עורך דין בתחום הפלילי שפועל ברחובות. "ניקח למשל את שכונת אושיות, ראשית, הנתונים מצביעים כי התיקים שנפתחו הם לתושבי שכונת אושיות ובלי קשר למיקום ביצוע העבירה, יכול להיות שתושב אושיות ייחקר באזהרה ויפתח כנגדו תיק פלילי, והעניין אינו קשור בכלל לשכונה. שנית, גם הנתונים הסוציואקונומיים משפיעים באופן חד משמעי על הנתונים. כך למשל, מאחר ששכונת אושיות ברובה אינה מסודרת על פי חוק תכנון ובנייה הדבר יכול להביא לסכסוכי שכנים ומשם לפתיחת תיקים מינוריים רבים אשר נסגרים בסופו של יום".
לדבריו, בניגוד לאחרים הוא אינו רואה עלייה בפשיעה, אלא עלייה בסיקור הפשיעה "ומכאן שנוצר סוג של אפקט כאילו מדובר בעלייה". עם זאת הוא מציין כי בתקופה האחרונה, נראית על פניו עלייה משמעותית בעבירות של גידול סמים והקמת מעבדות סמים. "אני משער כי העלייה נוצרה בשל כניסת רבים למשברים כלכליים והניסיון לייצר 'כסף קל'. מעבר לאמור יש לשים לב כי מדובר בדוח אשר מתעד פתיחת תיקים להבדיל מהרשעות. נזכיר כי פתיחת תיק משמעה חשד בלבד כנגד חשוד ועדיין הוא מוחזק כזכאי, להבדיל מתיק שנפתח ונחקר, הגיע לפתחו של בית המשפט ובסופו של יום מצא בית המשפט את הנאשם אשם. משכך, הנתונים אשר פורסמו חסרי משמעות אפקטיבית בנוגע לעלייה או ירידה בפשיעה שכן יכול להיות מצב שתיק נפתח, חקירה החלה, ובסופו של התגלה שלא בוצעה עבירה ו/או לא נמצאו ראיות לביצועה והתיק ייסגר".

"מצב בלתי נסבל"

נראה כי הקורונה השפיעה על רוב השכונות והובילה לירידה בשיעור מספר התיקים שנפתחו החל משנת 2019, אך בשכונות מסוימות הפשיעה דווקא עלתה בתקופה זו. אחת מהן לפי הדוח היא רחובות ההולנדית, שם גם תושבים מתלוננים בחודשים האחרונים על עלייה משמעותית בהפרעות מצד בני נוער בשעות הערב. "אנחנו מתלוננים חודשים, כולם יודעים – המשטרה והעירייה, אבל עד שהם מגיעים הנערים האלה כבר מזמן לא פה, הם על אופניים חשמליים, מטילים טרור בפארק של השכונה ומסביב הכל בתים", מספר השבוע תושב השכונה. "ביקשנו מצלמות בפארק וזה לא מתקדם, אנחנו בטוחים שזה יבריח אותם ממקומות מסוימים שהם אוהבים להיות בהם, במיוחד בחניונים בין הבתים. הם עושים לנו רעש בכוונה, רמקולים, קולות של משטרה, צעקות, זה ממש מצב בלתי נסבל".
עוד תלונות שיש לאחרונה ברחובות הן בנושא שימוש בגז קצפות על ידי בני נוער. "בכל מקום הפארקים יש גז קצפות, הם שואפים אותו ותופסים סטלה", אומרת מיטל אור, תושבת שכונת נווה יהודה שנתקלה בגז קצפות לאחרונה מתחת לבניין שלה. "לפעמים אפשר לשמוע אותם, הם מחפשים פינות חשוכות שאף אחד לא רואה אותם ותופסים ראש, מעבר לזה שזה מסוכן, זה מעודד לפשיעה, כי משם הדברים רק יכולים להידרדר".