מוטי (מרדכי) דייבוך, בן 55 מאשקלון, לא שמע באוזן אחת וסבל משמיעה ירודה באוזנו השנייה כבר מילדותו. הקושי בתקופת הקורונה אף התעצם כי הוא לא יכול להבין מה אומרים לו אנשים כשהם חובשים מסכה על הפנים. ד"ר אודי קצנל, מנהל תכנית "שתל שבלול" בביה"ח קפלן מקבוצת כללית, ביצע ניתוח שבלול באוזן שאינה שומעת כלל ואחר כך ניתוח באוזן השנייה. מוטי: "זה שינה לי את החיים. חזרתי לשמוע אחרי כל כך הרבה שנים. עכשיו בימי הקורונה, כשכולם עם מסכות על הפה - אני יכול לשוחח ולשמוע כמעט כל מה שהאדם מולי אומר".
1 צפייה בגלריה
בתמונה: מוטי דייבוך ודר׳ אודי קצנל מקפלן
בתמונה: מוטי דייבוך ודר׳ אודי קצנל מקפלן
בתמונה: מוטי דייבוך ודר׳ אודי קצנל מקפלן
(צילום: גלעד שעבני)
מוטי עובד כנהג משאית ונותן שירות לאנשים בדואר נע. "לאחר הניתוח המשולב אני מצליח לשוחח בטלפון, לצפות בטלוויזיה וללכת להרצאות ולשמוע הכל". הוא למד בביה"ס עם מכשיר שמיעה, ולמרות הפרופיל הנמוך שלו, התנדב לשירות בצבא כמדריך כושר קרבי. בשלב מסוים הוא הרגיש הדרדרות נוספת באוזן השומעת. "נפגשתי עם ד"ר אודי קצנל בקפלן והוא הציע לי לעבור השתלה של שתל השבלול. יש לנו רופאים מדהימים שהמטרה שלהם היא לעזור ולשפר לנו את החיים – לתת לנו תקווה".
התהליך לא מתחיל ומסתיים בניתוח, מספרים בבית החולים, "בצוות שתל השבלול יש קלינאיות תקשורת שאחראיות על הבדיקות והמיפויים לכיוון השתל ולשפר את השמיעה עוד יותר. הן מבצעות את בדיקות השמיעה ועושות עם המטופלים אימונים במכון השמיעה.
ד"ר קצנל מסביר: "מוטי התקשה מאוד בשמיעה ובתקשורת לפני שעבר את ניתוחי שתל השבלול. ההשתלות הביאו לשיפור ניכר ביכולת של מוטי לתקשר והיום הוא שומע ומבין דיבור כמעט ללא מאמץ מה שמאפשר לו איכות חיים טובה יותר. שתל השבלול מתאים לכל הגילאים, מגיל ינקות ועד קשישים, ומתאים לחרשים וגם לאנשים עם ירידה קשה בשמיעה שמכשירי שמיעה לא מתאימים להם". הצוות בודק כל מועמד ומעריך את שמיעתו ואת הגורמים שיכולים להשפיע על הצלחת השתל. השתל נמצא בסל הבריאות וממומן לפי קריטריונים שנקבעו על ידי משרד הבריאות.