קצינת חינוך של שירות בתי הסוהר (שב"ס) זמר זקס־תשובה מגדרה, מספרת לרגל יום הרדיו הבינלאומי שחל ביום חמישי השבוע איך זה לעבוד ברדיו 'פוקוס', רדיו אותו מתפעלים אסירים שמשדר לכל האסירים בישראל.
זקס־תשובה, קצינת חינוך בבית סוהר איילון, החלה את תפקידה ברדיו 'פוקוס' לפני מספר חודשים. קודם לכן היתה מנהלת השכלה בבית סוהר 'מעשיהו'. "הוצע לי לעבור לרדיו וראיתי בזה הזדמנות טובה לשנות ולהתנסות במסגרת אחרת שהעשייה בה היא שונה ממה שעשיתי עד עכשיו", היא מספרת.
1 צפייה בגלריה
"נותן משמעות לקול שלהם". זמר זקס־תשובה
"נותן משמעות לקול שלהם". זמר זקס־תשובה
"נותן משמעות לקול שלהם". זמר זקס־תשובה
(צילום: פרטי)
תחנת הרדיו 'פוקוס' משדרת מאז שנת 2016, 24/7, דרך ערוץ בטלוויזיה שנמצא בכל תא בבתי הסוהר. התכנים של תוכניות הרדיו מגוונים. יש מידע, תוכן טיפולי־חינוכי וגם מוזיקה ותרבות.
"האסירים שמגיעים לרדיו מקבלים הכשרה של חודש באמצעות מכללת ספיר, שהמרצים שלה מגיעים לרדיו עצמו, מכשירים אותם בכל מקצועות הרדיו והם מקבלים תעודה ומתחילים לעבוד ולייצר תוכן", מסבירה זקס־תשובה.
"התוכניות נוצרות על ידי האסירים. הרעיון הוא שהם יביאו את התוכן שמעניין אותם. הרדיו הוא כמו מקום עבודה, צריך לעמוד בזמנים ולהגיש הצעות ולקבל ביקורת ולעבוד בצוות. אלה מיומנויות שנדרשות במקום העבודה ובכלל בחיים. מצד שני יש את המאזינים. השיקום הוא גם כלפיהם, כי התכנים הם בעלי אופי שיקומי".
הרדיו בשב"ס הוא יוזמה של קארין עובדיה שפנתה לשב"ס, ובתהליך לא קצר של שילוב הגורמים של שירות בתי הסוהר, עמותת 'טופז' וביטוח לאומי, הוא הוקם. אנשי מקצוע מנהלים את התחנה, מנהל התחנה הוא טל שמידט והעורך הוא אלון לוי.
"הרבה פעמים הרדיו נותן לאסירים משמעות לקול שלהם, משמעות למחשבות שלהם, משמעות לכך שהם חיים בקהילה, יחד בשותפות, וזה נותן משמעות אחרת לתקופת המאסר", אומרת זקס־תשובה.
נתון מעניין נוסף עליו היא מספרת, הוא שישראל ובריטניה הן הארצות היחידות בעולם בהן ישנה תחנת רדיו שמשדרת לכל בתי הסוהר במדינה. בשאר המדינות הרדיו הוא רדיו מקומי של אותו בית סוהר.
המטרה של הרדיו היא גם לתת לאסירים מידע חשוב, כמו למשל נציגים של הסנגוריה הציבורית שמגיעים להתראיין ומסבירים על נושאים של טרום השחרור. עוד מגיעים להתראיין אנשי מקצוע מתחום ההורות, מתחום האכיפה והגבייה, ממשרד השיקום והביטוח הלאומי, "ונותנים תשובות לשאלות של האסירים ואני יכולה לדבר על זה עד מחר, אבל כשאסיר שואל את השאלות זה מדויק למה שהמאזינים רוצים וצריכים, וזו המשמעות של הקול של האסירים", היא מסכמת.
פורסם לראשונה: 14:28, 16.02.20