יניב הירשזון מרחובות היה בסך הכל ילד בן עשר כאשר עיראק בראשות סדאם חוסיין שיגרה לעבר ישראל טילי סקאד. בזמן שהילדים של אז קישטו את קופסאות מסכות האב"כ, סבא של הירשזון עודד אותו להגות פתרונות להילחם במצב.
1 צפייה בגלריה
יניב הרשנזון והמכתב על "כיפה פלדה"
יניב הרשנזון והמכתב על "כיפה פלדה"
יניב הרשנזון והמכתב על "כיפה פלדה"
(צילום פרטי)
קראו גם:
"גרנו אז בקריות וילדים כמו ילדים חווים כל מיני דברים וחושבים על פתרונות שונים", הוא מספר השבוע, רגע אחרי תום מבצע שומר החומות. "חשבתי על שלושה פתרונות, אחד מהם היה לירות טיל על טיל וגם ציירתי כיצד הם נפגשים. השם שנתתי למערכת ההגנה הזו היה 'כיפת הפלדה'. היה לי סבא קראו לו לצ'י ניצול שואה עם המון המצאות, הוא אמר לי: 'יש לך רעיון? בוא נכתוב את זה', ושלחנו מכתב למכון ויצמן".
למרבה ההפתעה, ממכון ויצמן השיבו למכתב של יניב. על התשובה היה חתום סגן הנשיא לכספים ומינהל גדעון אלרום, שכתב כי הוא מתרשם מן הרעיון אך מציע להפנות אותו למשרד הביטחון, שכן המכון עוסק במדע בסיסי.
"זה היה נחמד שמכון ויצמן ענו. אני זוכר את זה בתור ילד, זה דבר גדול לילד שמדענים ממכון ויצמן עונים לו. היה לי עוד רעיון לירי של לייזר על טילים. שלחתי את המכתב גם לחברת רפאל אבל לא קיבלתי תשובה חזרה".
כשכיפת ברזל הוכיחה את עצמה היטב בהתמודדות עם ירי הטילים, שלפה אמו של הירשזון את המכתבים ההם, שהתברר לו כי נשמרו במשך עשרות שנים. "כבר ב'צוק איתן' היא הוציאה אותם ושאלה אם אני זוכר, וכמובן זכרתי, וגם עכשיו היא הוציאה אותם. אני חושב שהמסר הוא שלילדים יש לפעמים רעיונות שאולי נראים כמו חלום אבל הם בהחלט יכולים להיות במציאות, צריך לתת להם לחשוב ולצאת קצת מהמסכים, תקשיבו לילדים, לפעמים יש להם רעיונות טובים".
אגב, השיגעון לטכנולוגיה והמצאות נשאר גם היום, "אני עובד בחברת סטרטסיס של הדפסות תלת ממד, אני חוקר בתחום החומרים והכימיה וממציא דברים. הג'וק הזה לא עבר כנראה".