"רוצה לבקר את הנכדים" - ד"ר שרית אבישי־אלינר, מנהלת "קפלן" ו"הרצפלד"

מנהלת המרכז הרפואי החליטה לשמש דוגמה ולהיות הראשונה שתקבל את החיסון.
7 צפייה בגלריה
ד"ר שרית אבישי-אלינר
ד"ר שרית אבישי-אלינר
ד"ר שרית אבישי-אלינר
(צילום: בי"ח קפלן)
קראו גם:
"החיסון הוא כיום האמצעי היחידי הקיים על מנת לנצח את המגיפה ולחזור לחיינו, ללא האיום המתמיד של התחלואה, התמותה, ולא פחות חשוב מכך – המגבלות אשר נכפו עלינו כתוצאה מהמגיפה. יש לנו הזדמנות ממשית לעצור את המגיפה ולחזור לשגרה שכל כך חסרה לנו. אני קוראת לכולם להגיע ולהתחסן ללא חשש", אמרה אבישי־אלינר. "התחסנתי כי הקורונה היא מחלה קשה, ובישראל נפטרו כבר למעלה מ־3,000 איש. ראיתי מקרוב את ההשפעות ההרסניות שיש למחלה על מטופלים. התחסנתי כי לחיסונים יש יעילות גבוהה – כ־95%. התחסנתי כי אני מתגעגעת לחזור לשגרה, וכי מאסתי בסגרים ובהגבלות. התחסנתי כי כבר קרוב לשנה לא חיבקתי את אמי האהובה, ואני רוצה לנסוע לבקר את נכדיי בארה"ב. התחסנתי כי אני רוצה להגן על בני משפחתי, עליכם ועל המטופלים שלנו. אחוזי ההיענות בבית החולים לחיסונים גבוהים מאוד, ואנחנו נמשיך ונחסן. אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה, אבל אסור לנו להיות שאננים".

"דרך חדשה לעבר החזרה לשגרה" - רחמים מלול, ראש עיריית רחובות

מלול היה הראשון ברחובות להתחסן. ביום ראשון בצהריים הוא הגיע ל"קפלן" כדי לקבל את החיסון, לעיני המצלמות. יחד איתו קיבלה את החיסון גם ד"ר שרית אבישי־אלינר מנהלת בית החולים, אשר סייעה לו גם במתן החיסון.
7 צפייה בגלריה
רחמים מלול
רחמים מלול
רחמים מלול
(צילום: בי"ח קפלן)
"לא היה לי ספק בדבר הצורך להתחסן", אומר מלול. "החיסון הוא בטוח ולכן החלטתי לתת דוגמה אישית ולהתחסן ראשון. אני מרגיש מצוין ברוך השם. זו בסך הכול דקירה קטנה. אני קורא לכל התושבים - לכו להתחסן. אנחנו יוצאים השבוע לדרך חדשה לעבר החזרה לשגרה. החיסון הוא הצעד הראשון, ואני קורא לתושבות ותושבי העיר להצטרף, ולהגיע גם כן ולהתחסן. אני סמוך ובטוח שהחיסון יסייע בעזרת השם במניעת הדבקה ובמיגור הקורונה. חיסון יחד עם המשך הקפדה על הנחיות הזהירות יאפשרו לנו לחזור למשפחה, ללימודים, לאירועים, לתרבות ולעסקים כרגיל, וישמרו על העיר רחובות בטוחה וירוקה לאורך זמן".

להתחבק עם המשפחה בלי מסכה - ד"ר פנינה צ'ובוטרו, מנהלת היחידה למניעת זיהומים ב"קפלן"

בחוד החנית של המאבק בקורונה בשנה האחרונה עמדה ד"ר צ'ובוטרו, שעיקר עיסוקה הוא מניעת זיהומים בבית החולים, בין היתר של הנגיף. "עברנו תקופה מאוד־מאוד קשה, בבית החולים היו כמעט 800 חולי קורונה מאושפזים, זה עומס אדיר ואחריות כבדה על המשפחה, העובדים והמטופלים והדבר הקטן הזה הולך לשנות לנו את החיים, אני לא חושבת שהחיים יוכלו להיות בדיוק אותו דבר גם בהמשך, אבל קצת נוכל לחזור למה שאנחנו מכירים, להתחבק, להיפגש עם המשפחה בלי לשבת רק בגינה במרחק עם מסכות, לנסוע, לטייל, וללכת אפילו בביטחון לסופר כי כל יציאה מסכנת אותך".
7 צפייה בגלריה
ד"ר פנינה צ'יבוטרו
ד"ר פנינה צ'יבוטרו
ד"ר פנינה צ'יבוטרו
(צילום: בי"ח קפלן)
את החיסון היא קיבלה כמו גדולה, "קצת כאב מקומי, כמו אחרי חיסון שפעת, חוץ מזה שום דבר. אני מרגישה מצוין וזו תחושה טובה שאתה יודע שבעוד שבעה עד עשרה ימים יש לך רמת נוגדנים טובה", היא אומרת. "אני קוראת לאנשים להתחסן, זה יחזיר את כולנו לשגרה כלשהי, ייקח כמה חודשים וזה שהמספרים של הנדבקים הולכים ועולים זה לא טוב, אנחנו על קו הסיום ועד שזה יהיה מאחורינו אנשים צריכים עדיין לשמור על מסכות וריחוק חברתי".

תקווה לצד חשש מעלייה במספר החולים - ד"ר עידית סגל, סגנית מנהלת "שמיר־אסף הרופא"

בין הראשונים להתחסן השבוע היתה ד"ר סגל, "כל ההתארגנות והכנות היו מאוד מרגשות, היתה תחושה שאנחנו יוצאים למבצע משמעותי שהוא בעצם הפתרון למגיפה".
7 צפייה בגלריה
ד"ר עידית סגל
ד"ר עידית סגל
ד"ר עידית סגל
(צילום: בי"ח שמיר אסף הרופא)
לשאלה אם יש תחושה של הקלה בקרב הצוותים, עונה ד"ר סגל שבפירוש יש תחושה שיש אור בקצה המנהרה, "למרות שאנחנו בפירוש רואים עלייה בכמות המאושפזים כרגע ובכמות הפניות במיון, ויש אפילו התגברות של העומס במחלקת הקורונה, אבל יש תקווה לעתיד. עדיין צריך להתנהל בזהירות ביום־יום, כי בפירוש יש עלייה בתחלואה וברור לכולם שזה ייקח עוד זמן".
לדבריה אחרי קבלת החיסון היא חשה מצוין, "יש קצת כאבים ביד, אבל לא שונה מחיסון השפעת וכל מי שסביבי מדווח על אותן תחושות. החיסון בטוח וחשוב מאוד ללכת ולהתחסן".

שבע בדיקות קורונה - רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון

"מי שמכיר אותי יודע שאני ממש לא מאלו שממהרים להתחסן או להיבדק", אומר קינסטליך שדווקא מיהר השבוע להפשיל שרוול ולהתחסן נגד קורונה. "שלא יובן אחרת, אני שומר על בריאותי ועובר בדיקות רפואיות בהתאם לצורך, אבל אני ממש לא היפוכונדר ומעדיף צמחי מרפא ותרופות סבתא כשאני לא מרגיש טוב. ובכל זאת, אני גם שליח ציבור, יש לי אחריות רבה על כתפיי, במיוחד בתקופת משבר עולמי שבו האזרחים מבולבלים, מעורערים ומתנהלים במציאות של אי־ודאות".
7 צפייה בגלריה
רז קינסטליך
רז קינסטליך
רז קינסטליך
(צילום: בי"ח שמיר אסף הרופא)
לדבריו, הוא החליט להיות הראשון בעיר שיתחסן כדי לשמש דוגמה, "אם בדרך זו אוכל לשכנע עוד אלפי תושבים, או מאות ואפילו אם יהיו אלו רק בודדים, שאין חשש מהחיסון, אז עשיתי את הדבר הנכון. אגב, עד כה נבדקתי שבע פעמים לקורונה, רובן נעשו לאור פלאש המצלמה בשביל לעודד ולדחוף כמה שיותר תושבים ללכת ולהיבדק. ולראיה, גישה זו שאימצו גם בכירי העירייה, הוכיחה את עצמה. מהרגע הראשון היה ברור שכולנו נכנסנו למשבר ביחד, וביחד גם נצא. תיבדקו ותתחסנו".

"לשמור על ההורים" - האחיות התאומות מורן ולירז קידר מ"קפלן"

מורן ולירז קידר, שתי אחיות תאומות, עובדות שתיהן במרכז הרפואי קפלן. מורן עובדת כרוקחת בבית החולים ולירז היא ד"ר במכון הגנטי.
7 צפייה בגלריה
האחיות התאומות מורן ולירז קידר
האחיות התאומות מורן ולירז קידר
האחיות התאומות מורן ולירז קידר
(צילום: בי"ח קפלן)
"הלחץ בבית המרקחת, בייחוד בגל השני, היה גדול, בגלל דרישות שעלו ממחלקות הקורונה השונות", סיפרה מורן. "נראה היה שבכל פעם יש תרופה אחרת שנעשתה מבוקשת על ידי המחלקות, בניסיון להשפיע על מהלך המחלה בקרב המטופלים. עובדי בית המרקחת נדרשים להגיע פיזית למחלקות ולמיון בשביל לבצע הזמנות, ובגלל שאני נמצאת בחשיפה מתמדת, היה לי חשוב להתחסן. אני רוצה לשמור על המשפחה וההורים שלי".
לדברי לירז, במכון הגנטי רואים בייבי בום בעקבות הקורונה: "מספר הבדיקות הוכפל, יש הרבה מאוד בדיקות של נשים בהריון ובהריון מתקדם, ואנחנו מייחסים את זה לבייבי בום של הקורונה. בנוסף, יכול להיות שישנן נשים שנמנעו להגיע לבדיקות בגל הראשון, ומגיעות רק עכשיו, והעומס רק הולך וגדל".
גם היא לא היססה להתחסן: "המצב כמו שהוא זה לא באמת חיים. אנחנו לא יכולים להיפגש עם המשפחה. אני מקווה מאוד שרוב האוכלוסייה תתחסן כדי שעד פסח כבר נוכל לחגוג כמו שצריך".

"רוצים לראות את פני המטופלים" - ד"ר משה בצר, מנהל מחלקת היולדות ב"שמיר־אסף הרופא"

"זה מדהים שיש הישגים כאלה גדולים לרפואה שניתן לייצר חיסון תוך פרק זמן כל כך קצר וזה חיסון שהטכנולוגיה שלו חדשנית", אומר ד"ר בצר. "מבחינתי זו חובה להתחסן, אני עובד עם קהל שאני בוודאי לא רוצה להיות זה שיעביר לו את המחלה".
7 צפייה בגלריה
ד"ר משה בצר
ד"ר משה בצר
ד"ר משה בצר
(צילום: בי"ח שמיר אסף הרופא)
לדבריו, במחלקת היולדות נלקחה מכל יולדת בדיקת קורונה מיד עם כניסתה למקום, "לכל יולדת התייחסנו כחשודה בהידבקות עד שלא הוכחנו אחרת. עד שהגיעו תשובות התמגנו כמו שצריך על פי הנחיות משרד הבריאות".
ד"ר בצר אומר שהוא מאמין שבקרוב ניתן יהיה לחזור לחצי שגרה רגילה, "יהיו סימנים של איזו שהיא נורמליות, כל הצוות התחסן ובכל יום הולכים עוד ועוד להתחסן. הדאגה למטופלים שלנו היא במקום הראשון, וזה יקרה כשנדאג גם לעצמנו. הצוות מאוד בעד כי הם יודעים שברגע שיתחסנו אז חלק מההגבלות תרדנה וההתנהלות תחזור להיות יותר טבעית, ואנחנו רוצים קשר בלתי אמצעי - לראות את הפנים של המטופלת, את הפנים של בני המשפחה, כשאתה לא רואה את הפנים זה מכשול".

כל מה שרציתם לדעת על החיסון נגד קורונה

  • כיצד החיסון מתבצע? "חיסון הקורונה ניתן בשתי מנות".
  • למה צריך לקבל שתי מנות חיסון? "רק כך מתקבלת יעילות של 95%".
  • מתי כלל הציבור יתחסן? "הדבר מותנה בהחלטת משרד הבריאות".
  • האם מי שחלה בקורונה צריך להתחסן? "המלצת משרד הבריאות בשלב זה היא להמתין עם חיסון המחלימים".
  • האם לחיסון יש תופעות לוואי? "חשוב לציין שמי שבוחן את בטיחות החיסונים זו חברה חיצונית עצמאית ולא החברה המייצרת. החברה החיצונית עקבה אחרי תופעות הלוואי במשך חודשיים ומצאה שחלק מהנסיינים סבלו מחום, עייפות וכאבי ראש. כמו כן דיווחו מתחסנים על כאבים ועל נפיחות במקום ההזרקה: תופעות שמופיעות אחרי חיסונים רבים. תופעות הלוואי האלה היו ברובן קלות וחלפו בתוך ימים ספורים".
  • האם מרגע קבלת החיסון אפשר להסתובב בלי מסכה? "לחיסון לוקח כ־10 ימים לעבוד לאחר קבלת מנת החיסון השנייה. כרגע הנתונים הם שהחיסון מגן מפני תחלואה ותחלואה קשה, ואין מספיק מידע לגבי הגנה מפני הדבקה. לכן גם נתחסן וגם נמשיך להסתובב עם מסכה למשך תקופה מסוימת, עד שנדע יותר".
  • המידע באדיבות קופת חולים "מאוחדת"