את ימי הסגר הראשון העבירו רוב הישראלים בבית, ונראה שגם את הסגר הנוכחי, למעט אולי גיחות לסוכה, יעשו רבים בין המטבח לסלון. מתברר שהישיבה הממושכת בבית גורמת ללא מעט תובנות שמשפיעות על שוק הנדל"ן.
9 צפייה בגלריה
 ראשון לציון
 ראשון לציון
ראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
"התחושה היא שאנשים שישבו בבית בסגר הקודם ביקשו לשפר את הדיור שלהם", אומר ארז מרקוביץ מקשרי נדל"ן EXTRAMILE, "היו הרבה משפרי דיור שאחרי מה שהם חוו בסגר הראשון החליטו שהם חייבים בית עם מרפסת או אפילו בית קרקע".
"מה שקרה בעקבות הקורונה הוא שאנשים חששו לסגור עסקאות ולכן נרשמו פחות עסקאות רכישה וחלה ירידה ברכישה של דירות זולות יחסית", מגלה אריק פישר, בעל משרד תיווך בראשון לציון ומפתיע: "דווקא דירות יקרות כן המשיכו להימכר, כי בעלי ממון לא עצרו את עצמם".
לא רק בעלי הממון ממשיכים לרכוש, אלא גם המשקיעים. לדברי מרקוביץ, הוא מזהה כניסה רבה חזרה של משקיעים לשוק הנדל"ן לאחר הורדת מס הרכישה מ־8% ל־5%, אשר מחפשים מציאות דווקא בתקופה הזו. אלא שכרגע נראה שמי שבונה על הורדת מחירים צפוי להתבדות.

עדיין מבוקשים

מרקוביץ מספר שבסגר הראשון קפא שוק הנדל"ן ברחובות לזמן קצר, אלא שכבר מחודש יוני, בעוד המשק רק מתחיל להתאושש, כבר נרשמה התעוררות מהירה ועד עתה הוא פועל כמעט כרגיל. "לא ראינו ירידות מחירים, עסקאות המשיכו להתבצע ובאזורים היותר מבוקשים של רחובות המחירים אפילו עלו", הוא אומר ומסביר כי מי שחשב למצוא דירה זולה יותר באיזור מבוקש התאכזב, שכן באזורי הביקוש בעיקר כמעט ולא נרשמו שינויים בחודשים האחרונים.
"גם המערב וגם המזרח עובדים יפה מאוד, כך שאין איזו שכונה שאפשר לשים עליה את האצבע ולומר שהיא בולטת", מוסיף עומר פוקס מ"מרקורי תיווך ויזמות נדל"ן" בראשון לציון. "עסקאות נדל"ן נעשו ונעשות בכל העיר. המחירים הגבוהים לדירה עדיין יהיו באיזור של קניון עזריאלי או שכונת צוריאל במזרח העיר, שם נמכרות דירות במחירים שנעים סביב 2.5 מיליון שקל עבור דירת חמישה חדרים".

מחיר בהקפאה

אייל לנדסמן מרשת we share effect שמתמחה בשכונת רחובות החדשה גם בתחום השכירות וגם בתחום הקנייה, מספר גם הוא שהביקוש, ובהתאם המחירים, לא ירדו בתקופה האחרונה, "היו מכירות במחיר ריאלי בתקופת הקורונה. אני לדוגמה מכרתי שתי דירות 4 חדרים משנת 2016 מעל שני מיליון שקל, ועוד דירת 4 חדרים שזקוקה לשיפוץ ב־1.7 מיליון שקל. השכרתי דירות ברחובות החדשה במחירים של 4,600־4,700 שקל לחודש, שאלה המחירים פחות או יותר".
גם פישר מסכים שמבחינת המחירים המצב די סטטי, "הם לא ירדו אבל גם לא עלו ולכן ממה שאני רואה הקורונה לא השפיעה בהיבט הזה".
למרות האופטימיות, נראה שהקורונה כן משפיעה על קצב העניינים, "בשורה התחתונה, יש פעילות בכל חצי השנה האחרונה", מדגיש פישר, "אבל היא מאוד ממותנת ואיטית".
לנדסמן מודה כי אכן בשבועיים האחרונים מורגשת האטה: "אנשים אמנם בבית ויש להם זמן לפייסבוק ולאתרים להשכרה ומכירה, אבל הראש שלהם עם הילדים, וגם הם יודעים שאם יש משהו אטרקטיבי פשוט אי־אפשר לצאת", מסביר לנדסמן על ההחלטה שלא לאפשר למתווכי דירות להראות בתקופה זו דירות בשל הסגר. "אני שולח תמונות וסרטונים בוואטסאפ ללקוחות, אבל אי־אפשר להחליט ככה, צריך לראות את זה מוחשי".
פוקס סבור כי את ההשפעה האמיתית של הקורונה נדע טוב יותר רק בעוד בכמה חודשים. "כרגע המצב הוא שיש עסקאות נדל"ן ומי שרוצה למכור עושה את זה ומי שרוצה לקנות גם לא מהסס. באופן פרדוקסלי, אנשים אפילו מיהרו למכור ולקנות מחשש שהעתיד לא יהיה זוהר ותהפוכות לא צפויות יפגעו בהם, כך ששוק הנדל"ן עדיין עובד. הדאגה העיקרית היא יותר מהעתיד כי את הסגר הראשון אנשים הצליחו לעבור, הקפיאו משכנתאות ומצאו דרכים להתמודד, אבל את השפעות הסגר השני אף אחד עוד לא יודע לחזות".

לומדים בזום, נשארים בבית

בעוד שבנדל"ן למכירה לא נרשמו, נכון לעכשיו, שינויים מרחיקי לכת, נראה שדווקא שוק השכירויות הושפע מההגבלות הממושכות של המגפה.
השינוי המשמעותי לדברי מרקוביץ' דווקא הורגש בתחום השכירות, במיוחד כאשר מדובר בדירות שמשמשות סטודנטים. "מדובר באזורים של סטודנטים שמתאפיינים בדירות ישנות יותר, הרבה מהם עברו ללמוד בזום או שהם לא יודעים כרגע מה קורה לגבי הלימודים, בדרך כלל בספטמבר ישנה התארגנות אבל עכשיו הרבה סטודנטים מחכים לראות איפה הדברים עומדים. יש הרבה דירות שעומדות ריקות ומחירי השכירות ירדו בערך ב־10%".
גם בראשון לציון נראה ששוק השכירויות חווה טלטלה, "עדיין יש ביקוש בראשון לציון", אומר פוקס ומסביר: "זו עיר של משפחות, בשונה מתל אביב שמשם המון צעירים בורחים בגלל שאין להם יכולת כלכלית".
"הבעיה היא דווקא בשוק השכירות של הדירות הקטנות", מחדד פישר, "באופן אישי אני רואה שיש דירות שבעבר הייתי משכיר במהירות ועכשיו אני מתקשה כי הלקוחות שנחשבים אוכלוסיות לא מבוססות כמו עולים חדשים, חד־הוריות וכו' מתקשים להעמיד התחייבויות. זה עצוב מאוד לראות את התופעה הזו".
לדברי לנדסמן, גם אם בעל הדירה יכול היה להשכיר את הדירה במאה שקלים יותר לחודש, כדאי לו להסתכל קדימה ולהעדיף להוריד מעט את המחיר, "זו תקופה קשה, ואני הרבה פעמים מסביר ללקוחות שאם מדובר במשפחה טובה ויציבה, אין סיבה להתעקש על סכום, לא להשכיר ואז להפסיד. זה עדיף מאשר מצב שנכנסים לסגר והדירה תעמוד ריקה. תמיד כדאי לקחת משפחה שיש לה עמידות כלכלית, גם במחיר נמוך יותר".
בעלי דירות מתנהגים אחרת בעקבות הקורונה והמצב הכלכלי של אנשים?
"בעלי דירות בודקים את הדברים לעומק", מודה לנדסמן, "הם מבקשים אפילו שני ערבים ותלושי משכורת, תעודות זהות של הבעל והאישה כדי לבדוק אותם, הם רוצים ביטחונות יותר מאלה שדרשו עד כה".

משרדים אאוט

עוד שינוי משמעותי בעיר נרשם בתחום המסחרי. "בתחום המשרדים המצב קשה יותר כי המון עברו לעבוד מהבית ואין מי שיאכלס אותם", אומר פוקס.
"גם תחום המסחר נפגע ואפילו בצורה הקשה ביותר", מסכים מרקוביץ, "ברחוב הרצל ברחובות יש למרבה הצער המון חנויות להשכרה, הרבה אנשים עברו לעבוד מהבית ומי שקיבלו את המכה הקשה ביותר הם העסקים".
אז למרות שאנחנו חיים במציאות שמשתנה בכל רגע, ובמיוחד בהתחשב בכך שנראה שהקורונה תהיה איתנו עוד זמן רב, נראה ששוק הנדל"ן ימשיך לזוז - פשוט כי אנשים צריכים קורת גג. "ראשון לציון ורחובות הן עדיין ערים מרכזיות ומבוקשות מאוד", מסכימים מומחי הנדל"ן ומוסיפים כי זה כנראה יהיה המצב גם אחרי שהקורונה תחלוף.

טיפ מהמומחים

ארז מרקוביץ

9 צפייה בגלריה
ארז מרקוביץ
ארז מרקוביץ
ארז מרקוביץ
(צילום פרטי)
"כדאי לעשות סקר שוק כמו שצריך ולהציע את הדירה במחיר הנכון. מבחינת תמחור, אם הדירה שווה מיליון וחצי, אל תציע אותה במיליון שבע מאות, בשוק של היום זה בזבוז זמן, תפרסמו מדויק ותחשפו את הדירה בכל האפיקים, גם פייסבוק. בנוסף, כדאי לסדר את הדירה, לא לזלזל בזה הקונה מרגיש שהשוק ירד ואנשים מתלבטים אן לקנות או לא, כדאי להציג את הדירה במחיר והדרך הטובה ביותר".

אריק פישר

9 צפייה בגלריה
אריק פישר
אריק פישר
אריק פישר
(צילום פרטי)
"למרות שהמצב נראה מורכב, אני ממליץ לא לחשוש להגיש הצעות מחיר לרכישת נכס שמגובות בתנאי תשלום. למרות חשש שההצעות לא יתקבלו, במיוחד בתקופה זו חלק גדול מהמוכרים יתייחסו ברצינות להצעות וינהלו משא ומתן ".

עומר פוקס

9 צפייה בגלריה
ארז פוקס
ארז פוקס
עומר פוקס
(צילום פרטי)
"רכישת דירה למגורים היא החלטה כלכלית משמעותית ביותר, שרבים מקוני הנדל"ן במדינה חוו אותה. רוב הקונים לא יודעים אפילו כיצד לבצע בדיקות ראשוניות ובסיסיות, לא כל שכן לעלות על הנקודות הבעייתיות באם הוא נתקל בהן בשלב כלשהו של הרכישה. המלצתי על כן היא לא לצאת להרפתקה נדלנית ללא שכפ"ץ. כדאי להיעזר באנשי מקצוע כמו עורכי דין ומתווכים שאמונים לסייע לכם ושזהו לחם חוקם היומי. נכון שזה עולה כסף, אבל זה חוסך לפעמים המון נדודי שינה, עוגמת נפש וגם לא מעט פעמים הרבה כסף".

אייל לנדסמן

9 צפייה בגלריה
אייל לנדסמן
אייל לנדסמן
אייל לנדסמן
(צילום פרטי)
"אנחנו נמצאים בתקופה רגישה כלכלית בה אנשים מוצאים לחל"ת או מפוטרים ורוכשים צריכים לשאול את עצמם מה יהיה איתם אם הם יפוטרו ואיך הם יחזירו משכנתה במקרה כזה. אם לבן אדם יש דירת ארבעה חדרים ששווה 1.8 מיליון שקל, והוא רוצה להתקדם לבית פרטי או דירת גן, הוא צריך להוסיף מיליון שקל ומעלה. זו התחייבות, וזו יכולה להיות בעיה. לכן חשוב שתשאלו 'האם אנחנו יכולים לעמוד בזה?'".

נמכרו/הושכרו

דירת 3 חדרים ברחוב קק״ל בשכונת נווה יהודה ברחובות. דירה בבניין ישן ופנימי אך מאוד מיוחדת שפונה לגינה פנימית ושקטה קרובה לפקולטה לחקלאות ומכון ויצמן. הדירה בקומה 2 מתוך 3, כ-75 מ"ר, ללא מעלית וללא חנייה.
נמכרה: 1,450,000 שקל.
9 צפייה בגלריה
הדירה בנווה יהודה
הדירה בנווה יהודה
הדירה בנווה יהודה
(צילום פרטי)
דירת 3 חדרים (לא משופצת) בשכונת רמז הוותיקה ברחוב נתן ברניצקי 41, לא משופצת, ללא מעלית וללא חניה . קומה 2 מתוך 4
מחיר מבוקש: 1,450,000 שקל.
נמכרה: 1,380,000 שקל.
9 צפייה בגלריה
הדירה ברחוב רמז
הדירה ברחוב רמז
הדירה ברחוב רמז
(צילום פרטי)
פנהטהאוז 6 חדרים בבניין בן 20 שנה ברחוב שדרות ח"ן ברחובות. נכס יחיד בקומה, 160 מ״ר + 100 מ"ר מרפסות.
נמכרה: 3,450,000 שקל.
9 צפייה בגלריה
פנטהאוז ברחובות
פנטהאוז ברחובות
פנטהאוז ברחובות
(צילום פרטי)
דירת 4 חדרים (ללא ממ"ד) בשכונת קרית ראשון ברחוב החלמונית 34. קומה 7 מתוך 8, כוללת מרפסת מעלית וחניה בטאבו
מחיר מבוקש: 2,050,000 שקל
נמכרה: 1,980,000
פנהטהאוז 6 חדרים בבניין בן 20 שנה ברחוב שדרות ח"ן ברחובות. נכס יחיד בקומה, 160 מ״ר + 100 מ"ר מרפסות.
נמכרה: 3,450,000 שקל.
9 צפייה בגלריה
דירה בקריית ראשון
דירה בקריית ראשון
דירה בקריית ראשון
(צילום פרטי)
דירת 4 חדרים (ללא ממ"ד) בשכונת קרית ראשון ברחוב החלמונית 34. קומה 7 מתוך 8, כוללת מרפסת מעלית וחניה בטאבו
מחיר מבוקש: 2,050,000 שקל
נמכרה: 1,980,000