עם פתיחתו מחדש, ביקרנו ב"חי כיף" בראשון לציון כדי לבדוק מה השתנה מאז פרוץ המגפה, איך מרגישים החיות והמטפלים, ומה התחדש לקראת הקיץ.

קריאה מברונו הבאפלו

מי אני: דודו מורד - המטפל הראשי של החי כיף
כמה זמן בגן? "כמעט שנתיים, לפני כן הייתי בגן החיות התנ"כי בירושלים ומנהל פרויקט חיל האוויר בחברה להגנת הטבע למניעת תאונות של מטוסי חיל האוויר עם ציפורים".
5 צפייה בגלריה
דודו מורד
דודו מורד
דודו מורד
(צילום: אבי מועלם)
החיה המועדפת בחי־כיף: "זה כמו לשאול הורה מי הילד המועדף עליו. אבל יש לי חיבה מיוחדת לברונו, הבאפלו (תאו) שלנו שאיתנו מגיל חצי שנה. למרות שהוא שוקל כבר חצי טון, הוא עדיין חושב שהוא עגל של 70 ק"ג. הוא עדיין ילד בהתנהגות והוא מביע המון אהבה. הוא מזהה אותי מרחוק וקורא לי".
אין כמו חי־כיף בלילות? "לכל שעה יש את הקסם שלה. בקיץ הישראלי החם, שעות אחר הצהריים המאוחרות ושעות הערב הן שעות קסומות שבהן בעלי החיים פעילים יותר. זה גם מה שעמד בבסיס הרעיון לפתוח את הגן בשעות הערב".
חיות בימי קורונה: "לפני פרוץ הקורונה, התחלנו בבניית חצרות חדשות וייחודיות ללמורים ולחוטמנים בגן, ואז הכל נסגר. הצוות כולו לקח את זה לכיוון של יצירה, והחלטנו לשפץ ולחדש חצרות נוספות כמו החצר האפריקאית, החצר האוסטרלית, חצרות חדשות ליעלים ולצבאים. רוב התהליך נעשה בעבודה עצמית של הצוות, שנותן את הלב והנשמה. אנחנו עדיין מרגישים את הקורונה, בכל נושא המסכות והחיטוי, ובמיוחד בהקפדה על חבישת מסכה בקרבת הקופים".

האם המאמצת של החוטמן

מי אני: איריס כהן - מטפלת בעלי חיים
כמה זמן בגן? "חמש שנים".
5 צפייה בגלריה
איריס כהן
איריס כהן
איריס כהן
(צילום: אבי מועלם)
החיה המועדפת בחי־כיף: "חוטמן אדום. בחרתי בחוטמן מכמה סיבות - זו חיה מתוקה עם חוטם ארוך, מצחיקה, חכמה, סקרנית ומעניינת. מלבד כל זאת יש חוטמן בלהקה ששמו פיליפ ושימשתי לו כאם מאמצת. ממתי שהיה בן יומיים טיפלנו בו עד גיל ארבעה חודשים (מכיוון שאמו לא היניקה אותו) בגיל ארבעה חודשים פיליפ חזר ללהקה שלו בחי־כיף".
אין כמו חי־כיף בלילות? "ברור שהבילוי בחי כיף בשעות הערב הוא הרבה יותר נעים בימי הקיץ החמים - אנחנו משתדלים שלא למשוך לאורך זמן על מנת שלא להפריע להמשך שגרתם של בעלי החיים".
חיות בימי קורונה: "בעלי החיים מקבלים את אותו טיפול חם ויחס אוהב עם או בלי הקורונה".

נחמת הלמור

מי אני: דורון בוכריץ - מטפל בבעלי חיים
כמה זמן בגן? "אני עובד בחי כיף מעל ל־28 שנים".
5 צפייה בגלריה
דורון בוכריץ
דורון בוכריץ
דורון בוכריץ
(צילום: אבי מועלם)
החיה המועדפת בחי־כיף: "טיפלתי בשימפנזים 20 שנה ואז הם עזבו את הגן, נשארו לי אריות שבהם טיפלתי 26 שנה ואז גם הם עזבו, מכל האהובים עלי נשאר למור אדום. החיה הזאת עדינה, נחמדה, יוצרת קשר עם אנשים, קלה לטיפול, וכשנולדו גורים הם הוחתמו על ידינו ונוצרו קשרים חמים".
אין כמו חי־כיף בלילות? "אני מעדיף את החי־כיף ביום כי אז רוב החיות פעילות. בערב יותר כיף מבחינת מזג האוויר, אבל זה לא חלק משגרת החיים של החיות".
חיות בימי קורונה: "הקורונה השפיעה בעיקר בסידורי העבודה שמשתנים מיום ליום, אנשים בחל"ת או בחופש. עקב המצב והתנאים, אנחנו עובדים קשה יותר, מנסים לתת את המירב שהחיות זקוקות לו".

משפחה של קופים

מי אני: הילה חוברה - אחראית מחלקת הקופים
כמה זמן בגן? "מעל 25 שנים".
5 צפייה בגלריה
הילה חוברה
הילה חוברה
הילה חוברה
(צילום: אבי מועלם)
החיה המועדפת בחי־כיף: "החיה האהובה עלי הם הקופים שלי, אבל במיוחד יש לי קשר מאוד חזק לקופי העכביש שבהם אני מטפלת כבר 25 שנים. הזכר בשם ארסי, האבא, והנקבה, סאני האמא, היו הראשונים והם התחילו את סיפור המשפחה. כיום יש לנו חמש בנות שלהם. הבת השנייה שנולדה, אנושקה, ננטשה על ידי האם (דבר שקורה לפעמים בגני חיות) וכך קרה שמצאתי את עצמי אמא לגורת קופים.
גידלתי את אנושקה במשך שנה לאחר שננטשה על ידי אימה. אחרי שנה, כשאנושקה גדלה והתחזקה, התחיל תהליך החיבור של אנושקה למשפחתה. זה תהליך ארוך ומורכב שדרש ממני להיות נוכחת במקום שעות וימים רבים וגם לילות כדי לוודא שהחיבור יצליח. בשנה האחרונה קופי העכביש שלי עברו לתצוגה פתוחה על אי עם עצים וללא גדרות, וזה מאוד משמח אותי לראות שהם מאושרים במקום החדש שלהם".
אין כמו חי־כיף בלילות? "בימי הקיץ החמים אני חושבת שהרבה יותר נעים לבקר בגני חיות בשעות אחר הצהריים כשהחום יורד. גם החיות יותר פעילות, אבל זה לא דבר שאפשר לעשות אותו לאורך זמן, כדי שלא להפריע לשגרה של בעלי החיים".
חיות בימי קורונה: "הקורונה השפיעה עלינו מאוד, בעיקר בהתחלה. התחלקנו לצוותים ועבדנו כל יום בצוות מצומצם. זה הקשה על העבודה אבל עמדנו בזה. מכיוון שאני עובדת במחלקת הקופים והם עלולים להידבק במחלות של בני אדם, אני נכנסת לתאים שלהם רק עם מסכה. גם בגן החיות עצמו אנחנו כל הזמן עם מסכה, מה שמקשה על העבודה בחום ובלחות. מקווה שנעבור את זה מהר".

על עיזים וגבינה

מי אני: ד"ר אפי וגשל - וטרינר הגן
כמה זמן בגן? "עובד בחי־כיף 20 שנה".
5 צפייה בגלריה
אפי וגשל
אפי וגשל
ד"ר אפי וגשל
(צילום: אבי מועלם)
החיה המועדפת בחי־כיף: "כולם היו בניי, אבל דווקא החיה האהובה עלי היא עיזים. זו חיה מדהימה המלווה את האדם ממש משחר האנושות. אני אוהב את הריח שלהן והמראה שלהן. אני מת על הגדיים החמודים. אני גם אוהב גבינת עיזים".
אין כמו חי־כיף בלילות? "אני איש של יום, אבל בלילה דווקא יש יותר עניין במקומות שלאו דווקא ציפינו להם".
חיות בימי קורונה: "הקורונה פוגעת בכולנו, אנחנו גם היינו סגורים לתקופה מסוימת. זה לא נעים לראות גן סגור".

המהפך של ה"חי־כיף": אגם, מזגנים, וחצרות גדולות

ה"חי־כיף" הפך לאחד האתרים המושמצים ביותר בעיר בשנים האחרונות. תמונות של האריות או הקופים השוכבים מעולפים בשמש הקיצית וסיפורים על מוות של חיות גרמו ללחץ ציבורי שבסופו של דבר הביא לסגירת המקום.
בשנתיים האחרונות משהו אחר קורה באתר ‑ שינוי אדיר שהפך אותו לידידותי לבעלי החיים. בקרוב מאוד הוא אף עתיד להתקבל לחברות בארגון גני החיות הבינלאומי.
האחראית לשינוי הגדול היא ורד גבאי, מנהלת המקום בשנתיים האחרונות.
"אריה של 260 קילו שחי פה בכלוב של 18 מטרים רבועים זה לא דבר הגיוני, ולכן פינינו את החיות האלה לגנים אחרים ובזמן הזה עשינו שיפוצים"
"הייתי מנהלת פיתוח עסקי בחברה העירונית, ולפני כן ניהלתי את לשכתו של דב צור", היא מספרת. "הגעתי לזה ממש באקראי ובלי להתכוון. יום אחד התבקשתי במסגרת תפקידי לנהל את החי כיף. צחקתי, כי זה היה תמוה בעיניי לנהל גן חיות אחרי שאני עצמי לא הייתי בגן חיות כבר 15 שנים.
לקח לי פחות מחודשיים להתאהב במקום ולהתמסר אליו ברמה הגבוהה ביותר שאפשר לתאר. למדתי את כל התחום הזה, קראתי מאמרים וחקרתי אותו. התחלתי לעבוד על תשתית ותוכנית אב לחמש השנים הקרובות ובתמיכת ראש העירייה הנוכחי הצלחנו לעשות את השינויים.
בעצם מאז כניסתי לתפקיד ביוני 2018 הבנתי שיש בעייתיות עם כל נושא החצרות והביקורת הציבורית של הרגולטור וארגון גני החיות. יחד עם ראש העירייה הנוכחי והקודם, כולם הבינו שחובה לעשות שינוי מיידי, ובשנתיים האחרונות נעשו פעולות כדי לקדם את איכות חייהן של החיות. ההבנה היתה שגם בשבי, בעל החיים ראוי לתנאי מחיה טובים המצדיקים את היותו חי בשבי. לדוגמה, אריה של 260 קילו שחי פה בכלוב של 18 מטרים רבועים זה לא דבר הגיוני, ולכן פינינו את החיות האלה לגנים אחרים ובזמן הזה עשינו שיפוצים, בנינו אגם גדול, הגדלנו את החצרות, הצבנו מזגנים ועוד. למעשה, זה מה שאנחנו עושים בשנתיים האחרונות, מפנים חיות למקומות אחרים, ובזמן הזה משדרגים את התנאים שלהן ומחזירים אותן אלינו".
לדברי גבאי, לצד השיפוצים והשדרוגים שנעשו בגן, בחי כיף פועלים רבות כדי לעמוד בכל הקריטריונים של ארגון גני החיות, כדי להיות חלק ממנו. "אנחנו גם משתפים פעולה עם מערכת החינוך העירונית ובמסגרת זו עשרה בתי ספר יסודיים, שתי חטיבות ביניים, שני תיכונים ושני בתי ספר של החינוך המיוחד, הגיעו אלינו וקיבלו תדרוך על החיות ואיך שמטפלים בהן. בנוסף, היה שיתוף פעולה עם תוכנית שיקום של נוער בסיכון, במסגרתה הם טיפלו בחיות וקיבלו על עצמם אחריות עליהן".
מחזיק תיק החי כיף, המשנה לראש העירייה עידן מזרחי: "ביצענו רפורמה גדולה מאוד במתחם החי כיף. אנחנו מתכוונים לבצע עוד שינויים שיטיבו עם בעלי החיים במקום. התושבים מצביעים ברגליים ומידי ששבוע מגיעים אלפי אנשים ונהנים מכל הפעילויות והחינוך לאהבת בעלי החיים שהחי כיף יודע להעניק. אני רוצה להודות לראש העירייה, רז קינסטליך על האמון בפרויקט חידוש המתחם, למנכ"ל החברה העירונית, אלי פולק וליד ימיני, ורד גבאי שמנהלת את המתחם. בקרוב יהיו עוד חידושים נוספים ומרעננים, נעדכן בהמשך".

מה בחי כיף?

50 מינים
750 בעלי חיים
24 מטפלים
1.5 טון פירות וירקות ביום מאות קילוגרמים של בשר ודגים עבור חיות הטרף ביום
כ־150 אלף מבקרים בשנה בתקופת טרום הקורונה