בכדורגל הישראלי אנחנו משוועים לשחקנים שייצאו לחו"ל, בכדורסל הכמות אפילו דלה יותר והנה, דווקא הכדוריד הפך לספק של לגיונרים לליגות הטובות ביבשת.
1 צפייה בגלריה
"הכוכבים בשמיים הסתדרו". נדב כהן
"הכוכבים בשמיים הסתדרו". נדב כהן
"הכוכבים בשמיים הסתדרו". נדב כהן
(צילום: אורן אהרוני)
בשבוע שעבר קיבלנו אחד נוסף, נדב כהן, רק בן 18, שחקנה של עירוני רחובות וקפטן נבחרת הנוער, שמצטרף לליגה הגרמנית - מעצמת הכדוריד הגדולה בעולם.
כהן, בוגר תיכון דה שליט ברחובות, חתם בגרוסוולשטאט מהבונדסליגה השנייה, והיה צריך לצבוט את עצמו כדי להבין שזה אכן קרה. "הרגשה מטורפת, הגשמת חלום", סיפר. "באמת שהתרגשתי. השאיפה היא למצות את כל מה שאני יכול ולהצליח. אני יודע שמדובר בקבוצה מאוד צעירה שמפתחת שחקנים. יש לה עבר מרשים מאוד, ושאיפות גדולות. הרצון הוא להשתלב בה ולמצוא את הדרך שלי". כהן יחבור אל פיבוט נבחרת ישראל, שניר נציה, שעבר למועדון בקיץ.
הכישרון מרחובות ישחק בעמדת הפינה (בנבחרת הוא גם כמרכז ומקשר, ומשמש כקפטן משותף יחד עם אור ממן). "שמעתי שהקבוצה הזו מאוד מתאימה לצעירים שרוצים להתפתח ולעשות את קפיצת המדרגה. היא אמנם בליגה השנייה, אבל זה מועדון פאר בגרמניה", הסביר.

"חכם ויצירתי"

את האמת, כהן היה אמור לצאת למבחנים בקבוצה אחרת עוד בפברואר בשנה שעברה, רק שאז העולם הכיר את המילה קורונה והסיפור נדחה. ערן רום, שחקן העבר ודודו של נציה, היה זה ששמע, דרך קשריו הענפים, על כך ששחקן הפינה של גרוסוולשטאט נפצע וקישר את כהן למועדון.
"בדיוק כשהיה צורך בשחקן כמוהו ונדב רצה להגיע לאירופה, זה קרה", נזכר רום. "כנראה שכל הכוכבים בשמיים הסתדרו. אותי מכירים באירופה, ולא רק מהכדוריד, ואני מנצל את הקשרים שיש לי כדי לעזור לשחקנים הישראלים להוציא את המקסימום מעצמם". כהן חייך: "זאת באמת הזדמנות מעולה להגיד תודה לערן, הוא עזר לי נטו מאהבה ומרצון להצלחה שלי ולכדוריד הישראלי".
"המשחק בגרמניה אחר מאשר פה", מבקש רום להבהיר. "שונה בהגנה, בהתקפה. מאוד טקטי. הבונדסליגה השנייה היא ברמה הרבה יותר גבוהה מזו בליגת העל. ועדיין, נדב משחק ברמה אחרת. אני חושב שהוא יעשה שם חיל. הוא שחקן מאוד יצירתי, מאוד חכם. זה מפצה גם על הגודל וגם על הזריזות ואתלטיות. נכון, הוא עובר לאירופה בגיל מוקדם, אבל לא מוקדם מדי. האופציה הבאה, אחרי הצבא בגיל 21, היא מאוחרת".

שש אליפויות גרמניה

גרוסוולשטאט מחזיקה בשישה תארי אליפויות ובארבעה גביעי מדינה, לצד שתי זכיות מפוארות בגביע אירופה. שיחקו בה גם האחים חן וגיל פומרנץ, הכוכבים הגדולים של הנבחרת. כהן יהיה הלגיונר החמישי בגרמניה, שם כבר משחקים דניאל מוסינדי (ארלנגן מהליגה הבכירה), יונתן דיין (רימפאר מהבונדסליגה השנייה), נציה כמובן ותומר בונדהיימר, שמשחק במקלנבורגר שטירה מהליגה השלישית. בעונה שעברה שיחק בגרמניה גם יואב למברוזו במדי באייזנאך, אבל בקיץ עבר ללימוז' הצרפתית.
מדובר בהישג נהדר גם לפרויקט נבחרת הנוער, שהחל לפני מספר שנים בגרמניה ונמשך העונה בפורטוגל, ופיתח שחקנים רבים לצד לגיונרים. כהן ימריא כבר ביום שני הקרוב, יחד עם נציה, ובאפריל ישתתף בטורניר מוקדמות אליפות העולם עד גיל 19.
נדב, מתי התחיל הרומן עם הכדוריד?
"בכיתה ג' שאלו בבית הספר מי שמאלי וישר כשהרמתי יד הציעו לי להצטרף לקבוצת כדוריד. בשנה הראשונה היה לי קשה לשלב עם זה עוד חוגים, אבל אחר כך זו הייתה הפעילות המרכזית שלי אחר הצהריים. בכיתה י"ב כבר עליתי לבוגרים של עירוני רחובות".
לעזוב את המשפחה והחברים כבר בגיל צעיר כזה. יש חששות?
"היום ספורטאי צריך להקריב בשביל להצליח במקצוע שלו. ברור שיש חששות ולא כיף לעזוב את כולם, אבל זה יהיה שווה את החוויה".
אתה מגיע למדינה זרה בעידן הקורונה.
"זה באמת קצת מפחיד, אבל אדאג לשאול ולהבין איך להתנהל שם. אני בטוח שהכל מסודר ומנוהל כמו שצריך, כך שרק אצטרך להתרגל לסיטואציה".
איך הרמה של הכדוריד בארץ לעומת יתר הליגות באירופה?
"אין מה לעשות, ככל ששחקנים בארץ יצטרכו לעבוד ולעסוק בעוד מקצוע בנוסף לכדוריד - הוא לא יהיה מרכז חייהם ומה שהם נושמים במהלך היום. לעומת זאת, בגרמניה זה עיסוקם הראשי, ואז הם מצליחים גם להוסיף עוד יחידות אימון שבועיות, ולתת לספורט יותר תשומת לב".
מתי הבנת שהתחביב הזה שנקרא כדוריד יהפוך לקריירה?
"תמיד חלמתי והאמנתי, אבל זה לגמרי תלוי בכמה אעבוד ובאילו רצינות ותדירות. השקעתי המון מעצמי ועשיתי הרבה ויתורים".
"עירוני רחובות העניקה לי את היסודות ואת הבמה לפרוץ בבוגרים. זו מסגרת לצעירים שלא קיימת בארץ"

רחובות על המפה

כהן עוזב, כאמור, את עירוני רחובות, הקבוצה שהוציאה שלל לגיונרים בשנים האחרונות. לא רק את כהן ונציה, אלא גם את יונתן דיין ויואב למברוזו. בקיצור, ספקית השחקנים הכי גדולה בארץ. רק שקבוצת הבוגרים נמצאת עמוק במקום האחרון בליגת העל. "זה ידוע שברחובות אין את הכסף והמשאבים שיש לשאר הקבוצות, כך שנוצרת בעיה להשאיר את שחקני הבית", אומר כהן, "אבל למחלקת הנוער יש שם של כבוד והיא ידועה בשחקנים המעולים שיוצאים משם. זאת מחלקת הנוער מהטובות בארץ".
והנה, עוד שחקן עוזב את עירוני רחובות ועושה קפיצת מדרגה.
"רחובות העניקה לי את היסודות ואת הבמה לפרוץ קדימה בקבוצת הבוגרים, ותודה לשחר הבר שנתן לי הרבה ביטחון וכמובן לאמיתי דיין, שכל הדור שגדל ברחובות ויצא לשחק באירופה עבר תחת ידיו. את הניסיון שצברתי ברחובות הבאתי לפרויקט ולנבחרת הנוער. הפרויקט מאוד עזר לי, ונתן לי את כל הכלים להיות מוכן לרגע הזה. לעבוד בכמות אימונים ומשחקים אינטנסיבית, לנהל נכון את עצמך ואת הגוף, ולדעת להתמודד הרחק מהבית בסטנדרטים גבוהים. זו מסגרת שלא קיימת בארץ, ותודה על כך לאיגוד, למאמן דביר גולדשטיין ולכלל הצוות שהדריך אותנו".
לשמחתך, גם שניר נציה יהיה איתך באותה קבוצה. זה בטח עוזר שיש מישהו שאתה מכיר לצידך כבר בתחילת הדרך.
"הוא יעזור לי להבין איך העניינים עובדים, איך להתנהל יותר נכון. הוא עוד חבר שאני יכול לדבר איתו שם, ובכלל זה מעולה כי יש באזור הזה גם את יונתן דיין ואת דניאל מוסינדי, כך שיהיה אפשר להרגיש בבית לפחות בסופי שבוע ובחופשות".
מודל לחיקוי?
"אני לוקח השראה בדרך־כלל משחקנים שדומים לי בנתונים הפיזיים ובסגנון המשחק, מנסה ללמוד מהם איך הם מצליחים להפוך את החיסרון ליתרון".
ומהו החלום הגדול?
"להיות שחקן מוביל בנבחרת ישראל, ולהגשים את כל הפוטנציאל שלי".