ביום שני בערב התקיים מפגש תושבים תחת הכותרת: "מקדמים יער מאכל קהילתי בעיר רחובות", ובו התקיימו הרצאות ודיון בשולחנות עגולים.
2 צפייה בגלריה
לטייל, לקטוף ולאכול. בקרוב ברחובות?
לטייל, לקטוף ולאכול. בקרוב ברחובות?
לטייל, לקטוף ולאכול. בקרוב ברחובות?
(צילום אילוסטרציה: pixabay)
קראו גם:
את המפגש ארגנו בוגרי קורס פעילי הסביבה העירוני בהנחיית תומר יפה וביוזמת חברת המועצה איטל בציר אלשיך. לדברי מורן ברגר, מובילת פרויקט הקמת יער המאכל הקהילתי בעיר: "חשוב שיהיה בעיר, קרוב לבית, מקום שבו ניתן יהיה לטייל, ליהנות מהרגשה של יער וליהנות מאכילת הפירות הגדלים על העצים. אותו מקום יהווה מרחב קהילתי לפעילות בנושאים ברי קיימא למגוון הגילאים: מגני הילדים ועד הגיל השלישי, כך שיקרב את התושבים לנושאי גידול מזון, אקולוגיה ושמירה על הסביבה".
איך עלה הרעיון?
ברגר: "במסגרת הקורס חשבנו על כל מיני פרויקטים, היו לנו המון רעיונות, חלק גינות קהילתיות, חלוקה של קומפוסטרים לאנשים, מרכז קיימות, אבל אז התחילה הקורונה ופתאום חשבנו שאולי מקומות שיוצרים מפגש קהילתי יהיו פחות רלוונטיים כרגע. בעצם חשבנו אילו דברים יכולים להשתלב עם התקופה הזו וגם קשורים לעשייה סביבתית.
2 צפייה בגלריה
מפגש לקידום יער מאכל קהילתי
מפגש לקידום יער מאכל קהילתי
מפגש לקידום יער מאכל קהילתי
(צילום: מורן ברגר)
מה כולל הפרויקט?
"הוא בנוי משלושה חלקים: לעודד נטיעה ושהרחובות יהיו מוצלים, יש לנו מפה מגוגל מפות שמיפינו גומות ריקות בחלקים בעיר, ובעצם אנחנו רוצים שיטעו שם עצים. במרחב השני של הקמת מערך נאמני עצים, לעשות מעקב על רישיונות כריתה, ובשיתוף פעולה עם העירייה לראות איך אנחנו נוטעים יותר עצים בעיר, איך מטפלים בעצים פגומים וחולים, איך למנוע כריתה ואיך לשקם.
"החלק השלישי הוא יער המאכל - החזון שלנו שבכל שכונה יהיה יער מאכל, ואנחנו מתחילים בקטן, באחד. אנחנו רוצים למצוא באמת איזה שהוא מקום של כמה דונמים, שבעצם מוגדר כשטח ירוק. מצאנו כמה שטחים כאלה שאין בהם כלום כבר שנים והם בבעלות העירייה. אנחנו רוצים מקום שייתן הרגשה של יער, שיש צל והרבה עצים ושיחים, שיהיה הרבה מקום, אבל לא יער אורנים, אלא מקום שבו אנשים יוכלו לקטוף פירות ושהקהילה תהיה פה חלק מהתהליך".
ברגר מסבירה שהשלב הבא הוא להציג את הפרויקט לעירייה ולבקש מהם את התקציב ואת שיתוף הפעולה. באירוע נכח גם יוסי כפיר, פקיד היערות העירוני ברחובות אשר שימש עד לאחרונה כמנהל אגף גנים ונוף. כפיר בישר לנוכחים כי יש תקציב להקמת יער מאכל וכי ייבחנו מקומות להקמתו.
מה השלב הבא?
יפה, מנחה הקורס: "אספנו מידע מתושבים, קיבלנו מידע ממומחים בתחום וכעת נעבד את המידע כדי שנוכל להציג את הפרויקט בפני ראש העיר והנהלת העירייה. הצלחת הקמת יער המאכל הקהילתי למען הסביבה, הקהילה והילדים שלנו תלויה גם בהיענות ובהירתמות של תושבי העיר. כולם מוזמנים לקחת חלק בקידום היוזמה ולהירשם".
בציר אלשיך הדגישה את הצורך שהתעורר גם בעקבות משבר הקורונה בקהילה מגובשת ובצורך בשטח ירוק קרוב לבית: "כמובן שפרויקט כזה יתקיים בשיתוף פעולה מלא בין העירייה לתושבים".
כל העדכונים - חדשות רחובות