עם תחילת הסגר וגם לאורך ימי ראש השנה, נצפתה נוכחות דלילה של אנשים ברחובותיה של רחובות, למעט הפארקים וגני השעשועים בעיר.
3 צפייה בגלריה
מחסומים בכבישים
מחסומים בכבישים
מחסומים בכבישים
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
זאת על אף שלדברי תושבים - כלל לא הורגשה נוכחות משטרתית גבוהה.

חגיגה אחרונה

ביום חמישי בערב, ביום האחרון לפני כניסת הסגר לתוקף, חגגו רבים בברים ובפאבים שברחוב הרצל את רגעי החופש האחרונים, כפי הנראה, בשבועות הקרובים. לא כולם ראו את החגיגות בעין יפה, "בבוקר הודיעו לנו מהרגע להרגע שאי־אפשר לשלוח את הילדים שלנו לבתי הספר והגנים, אבל בערב יש חגיגות, זה אבסורד", אמר תושב שגר בסמוך לאיזור הפאבים.
3 צפייה בגלריה
חוף ראשון
חוף ראשון
חוף ראשון
(צילום: אבי מועלם)
עם כניסת הסגר בשעה 14:00 ביום שישי אנשים נשארו ספונים בבתיהם ובחוץ כמעט ולא נראתה נפש חיה. עם זאת, בבוקר יום שבת כבר ניצלו רבים את ההנחיות המתירות יציאה לפארקים השכונתיים וגדשו אותם. ברחובות ההולנדית הפארק היה מלא, כך גם בספורטק העירוני שרבים גרים במרחק של קילומטר אחד ממנו. גם בשכונת רחובות המדע ובגני שעשועים ברחבי העיר נצפו משפחות רבות שיצאו עם הילדים. "ככה זה בטח לא ייגמר", אמרה תושבת העיר שצפתה במתרחש מחלון ביתה. "נמצא את עצמנו בסגר נוסף בעוד שלושה חודשים".
בתוך העיר לא ממש הורגשה האכיפה, אך בדרכים המובילות אליה הוצבו שני מחסומים של המשטרה, אחד על כביש 40 ליד צומת ביל"ו, והשני על כביש 42. מי שיצא ברכבו דיווח כי כל מכונית אמנם נבדקה והנוסעים נשאלו על מטרת הנסיעה, אך רובם הורשו להמשיך בדרכם. "אמרתי שאני בדרך לבית מרקחת כי רק ברחובות בקניון היה אחד פתוח ונתנו לי לעבור", מספרת תושבת אחד היישובים סביב רחובות. "לא חושבת שיש דרך לבדוק. אם בן אדם צריך לנסוע לקנות אקמול, אז הוא ייסע, מישהו יכול לבדוק שיש לו כאב ראש?"
3 צפייה בגלריה
סיור משטרתי בשוק רחובות לפני כניסת הסגר
סיור משטרתי בשוק רחובות לפני כניסת הסגר
סיור משטרתי בשוק רחובות לפני כניסת הסגר
(צילום פרטי)
שינוי מבורך שהתרחש מבחינת תחבורה בעיר בימי הסגר הוא שתושבי העיר יוכלו לחנות בחינם בחניה בכחול־לבן. טרם כניסת הסגר לפועל עיריית רחובות יצאה בהודעה כי היא רוצה להקל על התושבים ותאפשר חניה חינם בכחול־לבן בכל רחבי העיר, כולל בפארק המדע, עד אחרי חג הסוכות, ואכיפה תתבצע רק במקרה של חניה בניגוד לחוק.

חג בבית בושת

פקחי החברה העירונית של ראשון לציון טיפלו בשורה של אירועים חריגים בימי ראש השנה. בחברה לביטחון מבטיחים כי גם ביום כיפור תימשך האכיפה העקשנית בהתאם להוראות המדינה.
עם תחילת הסגר זמן קצר פני כניסת החג, יצאו עשרות פקחי החברה לביטחון וסדר ציבורי של ראשון לציון לסיורים ברחבי העיר, וזאת כדי להעניק סיוע צמוד לשוטרי תחנת ראשון לציון. בעוד שרוב התושבים נשמעו להנחיות ואפילו החוף היה כמעט ריק, במהלך ראש השנה טיפלו הפקחים במספר אירועים חריגים כמו בית בושת שהמשיך לפעול. הפקחים מצאו במקום מספר גברים נחושים שעל אף האיסור התרחקו מהבית וקנסו את כולם. גם מפעילת המקום נקנסה והוא נסגר.
עוד מקום שהפר את ההנחיות ונסגר הוא פאב מאולתר שמשמש נתינים זרים ברחוב הרצל ("חמארה"). אחד מאירועי השיא של ראש השנה היתה "מסיבת קורונה" שהתארגנה מבעוד מועד. עשרות משתתפים העבירו ביניהם הודעה הקוראת להגיע אל המסיבה האחרונה לפני הסגר. בחברה לביטחון עלו על אחת ההודעות והגיעו לרחוב מזל אליעזר ומצאו 60 חוגגים רוקדים בחניון ציבורי. מארגן המסיבה נקנס ב־5,000 שקלים.
בסך הכל, במהלך החג נרשמו 77 דוחות על הפרת הסגר, אי־עטיית מסכה ואי־עמידה בכללי התו הסגול, 48 מהדוחות נרשמו למפרי סגר, רובם תושבים מערים ויישובים מחוץ לראשון לציון שהחליטו להגיע לעיר בניגוד להנחיות.
בסך הכל, נרשמו בראשון לציון במהלך החג 77 דוחות על הפרת הסגר, אי־עטיית מסכה ואי־עמידה בכללי התו הסגול

אכיפה גם בכיפור

"עיקר העבודה שלנו היא לתת סיוע למשטרה ולבצע מחסומים", אמר מנכ"ל החברה לביטחון מוטי נחמני, "אפשר לומר שראש השנה עבר בסדר יחסי, התפילות עברו בסדר כי היתה היערכות מוקדמת של העירייה, שהקימה מקומות מסודרים. למרות זאת, לא הכל היה מאה אחוז והיו בתי כנסת שהפרו הנחיות והכניסו יותר מתפללים מכמה שמותר ונאלצנו להעיר להם. צריך גם לומר שהסגר נכון לימי ראש השנה הוא סגר לייט, המחסומים הוצבו אבל לא עשו יותר מדי. לצערי לא כל הציבור ממושמע עדיין, אם מצאנו את עצמנו רושמים לא מעט דוחות אז כנראה שיש כאלה שהם לא בסדר, יש כאלו שבטוחים שהקורונה לא גרועה יותר משפעת או טוענים שזו תופעה חולפת, אבל אותנו זה לא אמור לעניין, הפקחים אוכפים על פי הוראות שניתנות לנו. לקראת יום כיפור נמשך באכיפה ואם ידרשו מאיתנו להחמיר את האכיפה נעשה זאת, אנחנו ערוכים גם לאכוף אם ירצו לסגור את חוף הים או הגנים הציבוריים".