האם לקוחות שרכשו חולצות מכופתרות ברשת האופנה "תמנון", שלה 80 סניפים בכל רחבי הארץ, יפוצו בסכום המגיע כמעט ל-30 מיליון שקלים? זו הדרישה שהועלתה בבבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה בבית המשפט המחוזי לוד באמצעות עו"ד נריה הרואה ועו"ד דובי שנאן. לטענת התובעים, הרשת מפרסמת מוצרים במחירים הנמוכים מהמחירים בפועל ומטעה בכך לקוחות.
2 צפייה בגלריה
הפרסומת וקבלת התשלום
הפרסומת וקבלת התשלום
הפרסומת וקבלת התשלום
(צילום: פרטי)
קראו גם:
בתביעה מוזכרים שני מבצעים של הרשת, האחד מחודש יולי אשתקד, במסגרתו פורסם כי כל החולצות המכופתרות ללא יוצא מן הכלל וללא כוכבית(*), נמכרות במחיר של 40 שקלים. כשהלקוח ניגש לקופה התברר לו כי עליו לשלם 80 שקלים עבור כל חולצה מכופתרת. כשביקש להבין מדוע המבצע לא חל על החולצות המכופתרות שבחר, נענה כי המבצע לא חל על הקולקציה החדשה, אלא רק על הקולקציה הישנה.
בתביעה מתואר גם מבצע נוסף של הרשת, הפעם בפרסום באינטרנט, לפיו כל החולצות המכופתרות נמכרות במחיר של 50 במקום 70 שקלים. גם הפעם כשביקש לשלם על החולצות המכופתרות שבחר בסניף בביל"ו סנטר, נאמר לו שהמבצע לא חל על החולצות המכופתרות בקולקציה החדשה ולכן יהיה עליו לשלם 70 שקלים עבור כל חולצה.
בא כוחו עו"ד נריה הרואה, חבר בוועדת התובענות הייצוגיות בלשכת עורכי הדין, טוען בתביעה כי רשת 'תמנון' פעלה בניגוד לחוק להגנת הצרכן בכל הנוגע להטעיית לקוח וברשלנות על פי פקודת הנזיקין.
לטענתו הרשת מטעה את לקוחותיה באופן סדרתי לאורך תקופה ארוכה בפרסומים והתנהלות דומים חוזרים ונשנים לאורך השנים, ועוד הוא טוען אין מדובר בטעות נקודתית, אלא בדרך פרסום פסולה ומנוגדת לחוק. עוד טען עו"ד הרואה בתביעה כי יעיל ונכון לנהל במקרה זה תביעה ייצוגית, שכן היא תביא לאכיפת הדין ותרתיע רשתות מפני הפרת החוק והטעיית צרכנים.
2 צפייה בגלריה
עו"ד נריה הרואה
עו"ד נריה הרואה
עו"ד נריה הרואה
(צילום: עדי בן שושן)
התביעה הייצוגית היא בשם כל הלקוחות של תמנון שרכשו פריטים במחיר גבוה מהמחיר שפורסם. לקוחות אלה ובנוסף, כל לקוחות תמנון שראו את הפרסומות בחנויות, באמצעי תקשורת, באתר האינטרנט או בכל דרך אחרת, ביקשו לרכוש פריטים במחירים אותם פרסמה תמנון, אך כאשר הגיעו לשלם עליהם, התבקשו לשלם מחיר הגבוה מהמחיר שפורסם, ואז נאלצו לוותר על רכישת הפריטים ברגשות שליליים ובמבוכה מפני הנוכחים בחנות.
סכום התביעה חושב לפי מספר העוקבים של תמנון בפייסבוק ובאינסטגרם, בתוספת המבקרים פיזית בסניפי החנות, ולכן מדובר בסך כולל של כחצי מיליון לקוחות. זאת כפול מספר הפריטים שנרכשו או פורסמו ולכן שווי התביעה מוערך בכ-29 מיליון ו-400 אלף שקלים.
בכתב התשובה לבית המשפט רשת תמנון מבקשת לדחות הבקשה על הסף שלא לאשר את התביעה הייצוגית מנימוקים שונים.
מרשת תמנון נמסר בתגובה:
"חברת תמנון פועלת בענף ההלבשה מזה כ 25 שנה תוך שהיא חרטה על דגלה את טובת הלקוח ובכלל זה הגינות והוגנות. הבקשה לאישור תובענה ייצוגית נענתה זה מכבר ע"י חברת תמנון וההליך כיום תלוי ועומד. בשולי הדברים יצוין כי במסגרת הבקשה יש תיאור של שני מקרים בודדים ביחס לחברה המגלגלת מאות מיליוני שקלים. חברת תמנון תמשיך לספק ללקוחותיה מוצרים איכותיים במחיר שווה לכל נפש ותמשיך לשמור על הגינות והוגנות".