העבריין הירושלמי הבכיר, מגדל המגורים היוקרתי והסיוט שעובר על תושבי השכונה השקטה מאז הפכו לשכניו. במשטרה מעריכים כי שני אירועים פליליים שהיו לאחרונה במתחם השכונה הירוקה ביבנה מקורם בבכירים בעולם הפשע שבאו להזהיר את אחד מבכירי העולם התחתון בירושלים - איציק בר מוחא. האמצעים: יריות ושריפת רכב. התוצאה מאז המקרים: אווירה של פאניקה ובהלה בכל השכונה.
3 צפייה בגלריה
בר מוחא. מושך אש
בר מוחא. מושך אש
בר מוחא. מושך אש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בא לשכונה בחור חדש
(התושבים מאוד מפחדים)
בר מוחא השתחרר לפני כשש שנים וחצי מהכלא - שם ריצה מאסר של 13 שנה, 11 מתוכן בגין פרשיית המעילה בבנק למסחר ושנתיים נוספות בשל עבירות שביצע בתוך הכלא. זמן לא רב לאחר ששוחרר החליט לעבור להתגורר ביבנה. על פי גורמים במשטרה הוא לא הפסיק עם העולם התחתון ועם נסיונות לגבש את הכנופיה שאותה ניהל.
שמו של בר מוחא נקשר במספר פרשות מאז עבר לכתובתו החדשה, ביניהן נסיונות להשתלט על שוק הירקות ביבנה באמצעות סחיטה ואיומים על בעלי עסקים. כמו כן שמו נקשר לפרשה של הימורים בספורט. אבל, חובה לציין כי פרשות אלו הסתיימו במה שמכונה 'קול ענות חלושה' ולא נוצרו מהן כתבי אישום.
אלא שבשבועיים האחרונים החרידו את 'השכונה הירוקה' שבה מתגורר בר מוחא שני אירועים שבהם היו יכולים להיפגע גורמים חפים מפשע. אחד מהם התרחש בשבוע שעבר. מעט אחר חצות בלילה שבין ראשון לשני הגיעו שני אלמונים רכובים על אופנוע ל'שכונה הירוקה' והחלו לירות לעבר מגדל ברחוב הסירה שבו נמצאת דירתו של בר מוחא. על פי עדי ראייה היורים מיהרו להסתלק. כוחות משטרה גדולים הגיעו למקום, ובסריקה שנעשתה באחת הדירות נמצא קליע של אקדח. שבוע לפני כן היה עוד אירוע הנחשד כפלילי בשכונה החדשה של בר מוחא, כשמכונית הוצתה ממש מתחת לבניין שבו מתגורר העבריין הבכיר.
תושבת רחוב הסירה: "זה מאוד מפחיד מה שקורה כאן. התכוונו ללכת לישון כשנשמעו קולות ירי מבחוץ. פתאום שמעתי גם חריקת בלמים והאצה של אופנוע. קנינו את הבית באזור יוקרתי ולא תיארנו לעצמנו שניקלע למצב שבו יהיו פה יריות פעמיים בשבוע, מכונית שעולה באש, עבריינות. לאן הגענו?"
3 צפייה בגלריה
המגדל שבו נמצאת דירתו של בר מוחא
המגדל שבו נמצאת דירתו של בר מוחא
המגדל שבו נמצאת דירתו של בר מוחא
(צילום: אלי לוי)
גורם במשטרה מעריך כי העיתוי של רצף אירועי הפשע נובע משינוי בהרכב האוכלוסייה וממעבר של גורמים עברייניים להתגורר באזור. הבולט מבין הדיירים החדשים הוא כאמור בר מוחא. לבד מהיותו מאותה קבוצת פשע שכונתה 'הכנופיה הירושלמית', בר מוחא גם מקושר לראש ארגון הפשע עודה קוטייר. במשטרה מעריכים עכשיו שהאירועים ברחוב הסירה הם מסר לבר מוחא מארגוני פשע מתחרים שמסמנים לו להישמר מלפלוש לטריטוריה שלהם. "לצערנו, עבריינים מארגוני פשע מגיעים בעיקר לשכונות יוקרה ולמגדלים", מספר הגורם המשטרתי.
3 צפייה בגלריה
קוטייר
קוטייר
קוטייר
(צילום: פרטי)
היסטוריה של פורענות
(משנות ה־90 ועד היום)
בר מוחא, כיום בן 54, החל את פעילותו בירושלים לפני יותר מ־23 שנה. בתחילה עבד תחת יצחק אברג'יל, אך לאחר מכן עבר לנהל את הכנופיה הירושלמית. על פי הדוחות המודיעיניים של המשטרה, כנופיה זו נחשבה, עם הכניסה למאה ה־21, לאחד מארגוני הפשע הגדולים בישראל.
פעילותו הפלילית של העבריין הירושלמי כללה בעיקר הימורים בלתי חוקיים והלוואות בשוק האפור. אלא שהפרשה הגדולה שהפילה אותו היתה הבנק למסחר. הטענה של גורמי החוק היתה אז כי בר מוחא לחץ את עופר מקסימוב להחזיר את המיליונים שאותם הפסיד בבתי הקזינו ואחותו של מקסימוב אתי אלון משכה את הכספים מלקוחות הבנק למסחר. אלא שמקסימוב טען בחקירתו כי בר מוחא לא סחט אותו. אז נרקמה עם העבריין עסקת טיעון שהובילה אותו ל־11 שנות מאסר. אך הוא נשפט לשנים נוספות מאחורי הסורגים, בעת שהיה כלוא, משום שהמשיך בפעילות העבריינית מתאו. כך, במהלך ריצוי עונש המאסר בכלא הואשם בר מוחא כי ניהל את ארגון הפשע שלו באמצעות שימוש בטלפון הציבורי. כך נמשכו עסקי ההלוואות בריבית כבדה, סחיטה, איומים וארגון והפעלה של בתי הימורים.
בר מוחא השתחרר בשנת 2016. לאחר כשנה עבר כאמור להתגורר ביבנה. אלא ששמו שורבב שוב לכתב אישום, הפעם יחד עם חברו לעולם הפשע - עודה קוטייר. מדובר בתיק שהחל לפני יותר משנתיים ובמרכזו שלושה מקרי רצח. בר מוחא אינו מואשם ברצח אלא בסחיטה, איומים ואספקת מטעני חבלה. לפני מספר שבועות נעשה ניסיון להגיע עם קוטייר להסדר טיעון, ואם יתגבש הסדר שכזה הדבר ישפיע גם על בר מוחא. איש העולם התחתון הבכיר שוחרר למעצר בית לפני למעלה מחודש, ואם הההסדר אכן ייצא לפועל הוא צפוי לרצות עד שנת מאסר אחת לכל היותר.