לפני מספר שבועות הסעיר את הציבור סיפורו של יורי לוגביננקו, מנהל מטבח בסניף "יוחננוף" ברחובות, שפוטר לטענתו בשל ספק לגבי יהדותו. עכשיו הפרשה מגיעה לבית המשפט, כאשר רשת הסופרמרקטים הגישה לאחרונה תביעת לשון הרע נגד תנועת "ישראל חופשית".
2 צפייה בגלריה
יורי לוגביננקו
יורי לוגביננקו
יורי לוגביננקו
(צילום: אבי מועלם)
תזכורת: לוגביננקו, תושב רחובות, היה שף מצליח שמאחוריו ניהול מטבחים מוסדיים ברחבי הארץ. חודשים ספורים לפני פיטוריו עבר לעבוד כטבח הראשי של מחלקת האוכל המוכן בסניף הרשת ב"סנטרו". לטענתו, מיד עם תחילת עבודתו ברחובות, הוא החל לספוג הערות ממשגיח הכשרות, שדרש ממנו לבצע עבודות מטבח אותן הוא לא אמור לבצע בתור טבח ראשי, ובהמשך דרש ממנו להציג בפניו תעודת זהות המוכיחה שהוא יהודי. בעקבות הדרישה פרץ בין השניים ויכוח שבסופו הושעה לוגביננקו לשלושה ימים.
לטענתו אחרי שלושה ימים נאמר לו שהוא יכול לחזור למטבח לעשות הכנות וירקות, על אף שהוא שף ראשי שאינו אמור לבצע עבודות שכאלה. "זה לנשל בן אדם, וכאן הבנתי שכל הסיפור זה הרבנות - פחדו לאבד את תעודת הכשרות על איזשהו עובד", הוא אומר בשיחה השבוע. "על מה זה מגיע לי? הראיתי את תעודת הלידה".
לוגביננקו פוטר ב־19 באפריל, בטענה שאינו מקצועי, אף על פי שבמכתב השימוע שלו כתוב שהוא מפוטר כי הדליק את הגז במטבח בניגוד להוראות המשגיח.
2 צפייה בגלריה
סניף יוחננוף תלפיות
סניף יוחננוף תלפיות
סניף יוחננוף
(צילום: קותי פונדמינסקי)
לעזרתו של לוגביננקו התגייסה תנועת ישראל חופשית, שעזרה לו לקבל ייצוג משפטי ללא תשלום אך גם השתמשה במקרה כדי לקדם את תפיסותיה ויצאה בקמפיין הקורא לחרם צרכנים נגד הרשת, בטענה שהיא "משתפת פעולה בפרקטיקות גזעניות", כדברי הארגון.
הקמפיין צבר תאוצה ותוך זמן קצר הוצפו תיבות המייל של מנכ"ל הרשת וסמנכ"ל הסחר בלמעלה מ־1,000 מיילים זועמים הקוראים לרשת לעמוד לצד עובדיה ולא לתת יד לגזענות. גם הזמרת מרינה מקסימיליאן־בלומין התייחסה לקמפיין כששמעה על שנעשה ללוגביננקו.

תביעת לשון הרע

התפנית בפרשה התרחשה כאשר לאחרונה הגישה הרשת נגד התנועה תביעת לשון הרע על סך 286 אלף שקלים. "כשהמשפט הראשון שחשוב לרשת יוחננוף לכתוב בתביעה הוא שלא מדובר בתביעת השתקה, כל בר דעת מבין שזוהי בדיוק תביעת השתקה, שכל מטרתה לגרום לישראל חופשית להפסיק להילחם את מלחמתו הצודקת של יורי, שפוטר מעבודתו ביוחננוף לאחר שזכה ליחס מזלזל ומשפיל מהרשת", אומר מנכ"ל התנועה, אורי קידר. "לצערנו רשת יוחננוף ממשיכה בהתנהלות בריונית, במקום לקחת אחריות על מעשיה הרעים ולתקנם. אנחנו נגיב בבית המשפט ונשמח לנהל הליך משפטי מלא, שבו נברר מה עשה כל אחד ואחד ממנהלי רשת יוחננוף בזמן שבו החברה בחרה לעמוד לצד משגיח הכשרות שהתנהג באופן גזעני, ולא לצד עובדיה. אין לנו ספק שגם ציבור המשקיעים ביוחננוף בבורסה יגלו עניין רב בתביעה הזו. נתראה בבית המשפט".
"תנועת ישראל חופשית עזרו לי מאוד ומלווים אותי", אומר לוגביננקו המלווה כיום בהתנדבות על ידי עו"ד רן פלדמן, שותף במשרד ש. הורוביץ ושות', שפועל לסייע לו במיצוי זכויותיו. "אני רוצה להודות להם ולאשתי אביטל שעמדה לצדי לאורך כל הדרך. אני עובר תקופה קשה, הסיפור הזה לא עושה לי פרסום טוב, אומרים לי: 'לא תוכל למצוא עבודה', ואני מחפש עבודה, אני מוכן להחליף את המקצוע אבל לא מוכן לשתוק, כי המאבק שאני מנהל הוא למען הבנות שלי והדור הבא, כדי שהוא לא יספוג גילויי גזענות".
"אומרים לי: לא תוכל למצוא עבודה, ואני מחפש עבודה, אני מוכן להחליף את המקצוע אבל לא מוכן לשתוק"
מיוחננוף נמסר בתגובה: "התביעה של הרשת נגד 'ישראל חופשית' הוגשה לאחר קמפיין נבזי ברשתות החברתיות סביב כתבה מלפני שלושה חודשים בחדשות 12. הקמפיין שיזמה ישראל חופשית נועד לפגוע בשמנו הטוב ולהוציא את דיבתנו. העובדות כפי שהן מתוארות על ידי ישראל חופשית רחוקות מן המציאות ומנגד מפורטות כהווייתן בכתב התביעה שהגשנו. כל אדם שעיניו בראשו יכול לראות כי הרשת מעסיקה את כל האוכלוסיות ללא אפליה או הבדל. השיח לדיכוי הגזענות בישראל חשוב מאין כמוהו ולכן כאשר גוף אינטרסנטי פועל ללא כל מעצור ולא בוחל בכל אמצעי כדי לפגוע בגורם עסקי, הדבר חוטא למטרה. היעד של המתקפה הפרועה של ישראל חופשית הוא מקבלי ההחלטות, והם מוזמנים לפנות אליהם בכדי לייצר שינוי משמעותי היכן שנדרש. לגופו של עניין, העובד יורי פוטר מסיבות מקצועיות בלבד ב־19.4".