תאגיד המים 'הבאר השלישית' ברחובות יערוך בדיקה רטרואקטיבית ארבע שנים לאחור עד למועד הקמתו בשנת 2016, כדי לברר תלונות רבות של תושבי העיר על חיובים גבוהים של צריכת מים משותפת. התושבים טוענים: "גם אם נרצה לעשות בדיקה כדי להראות שיש טעות, אין לנו איך".
2 צפייה בגלריה
"מדי המים הוחלפו". משרדי 'הבאר השלישית'
"מדי המים הוחלפו". משרדי 'הבאר השלישית'
"מדי המים הוחלפו". משרדי 'הבאר השלישית'
(צילום: אבי מועלם)
מזה זמן רב תושבי שכונות רבות ברחובות מקבלים חיובי מים גבוהים בגין צריכה משותפת. לאחר ישיבת המועצה האחרונה, הוחלט על בדיקה מחודשת של מדי המים בארבע השנים האחרונות. צריכה משותפת היא למעשה צריכת המים עבור החניון, הגינה הציבורית במבנה והלובי של בניינים משותפים.
תאגיד המים ברחובות, הבאר השלישית, קם בשנת 2016 כאשר המטרה שלו, כמו בכל הערים ברחבי הארץ, היתה להבטיח רמת שירות גבוהה, איכות מים טובה, שיפור האמינות מול הצרכנים והוזלת מחירי המים. לצד זאת, הקמת תאגידי המים השונים היתה אמורה גם להוביל להוזלה של עלויות בסכומים של מיליונים לרשויות.
בפועל, החלו להצטבר יותר ויותר תלונות בנושא גבייה גבוהה בתחום הצריכה המשותפת, וברחבי השכונות בעיר ישנן תלונות רבות על כך שהצריכה המשותפת מהווה כרבע עד חצי מסכום חשבון המים הכולל למשפחה.
"אנחנו גרים בבניין שלנו שנתיים. אני לא יודע מה היה כאן בעבר, אבל מהיום שנכנסנו לבית הצריכה המשותפת שלנו מאוד גבוהה", מספר גל ישראלי, תושב שכונת רחובות החדשה, נשוי ואב לילד. "הצריכה הפרטית נראית לנו בהחלט סבירה, הסכומים של החשבון מגיעים ל־200 שקלים לחודשיים לחשבון, אבל זה לא סביר שכמעט שליש מהסכום הזה זו צריכה משותפת, שמונה קוב למשפחה. ואנחנו מדברים על קומפלקס של חמישה בניינים – שמונה כפול 60 כפול חמש, זה אוסף של בריכות שמתמלאות. זה לא עומד בקנה אחד עם כמות הגינות שיש לנו בבניין או כל שטיפה של חניון. אם תשטפי אותו פעמיים ביום זה לא אמור להגיע לסכומים כאלה, אבל כל פעם שוועדי הבניינים שלנו פנו לתאגיד, האשימו את חברת הבנייה, אבל די, נגמרה הבנייה, וגם אחרי האכלוס המצב הוא כזה, ולא נראה שהמצב מתקדם למקום טוב. אצלנו אמרו שהמד תקין אבל קראתי גם ב'ידיעות' שאולי זה סיפור של מפסקי אל־חזור שהמים זורמים הלוך־חזור".

בניין בלי גינה

גם אהוד, תושב העיר, מספר שברחוב שלו ‑ ראול ולנברג ‑ הצריכה המשותפת בבניין גבוהה במיוחד: "אני מתגורר כאן ממאי, וכחצי מתשלום המים הוא עבור צריכה משותפת. על פי מה שדיירים ותיקים אומרים, מדובר במשהו קבוע".
נועה, תושבת שכונת היובל, טוענת גם היא כי הצריכה המשותפת בביתה עלתה בכמעט 50 אחוזים לאחרונה, וגם במקרה שבו היתה נזילה והדיירים פנו לתאגיד כדי לקבל החזר כספי, הם לא זכו למענה סביר: "שיח חירשים. אומרים שהם לא מהתאגיד. רציתי לפתוח פנייה למנהל ולא חזרו אלי. רק אחרי שפניתי למועצה חזרו אלי. פשוט לוקחים את הכסף ואין עם מי לדבר. היתה לנו כנראה נזילה, קיבלנו חשבון מנופח והבאנו מישהו שיבדוק, והוא כתב מכתב וזה היה אמור להסתדר, אבל כדי לקבל זיכוי אין עם מי לדבר, זה יכול לקחת חצי שנה. חצי שנה לבדוק".
היא מספרת על זוג עם תינוקת שקיבלו חשבון מים של 400 שקלים, והיא עצמה משלמת כיום 300 שקלים לעומת 100 שקלים בעבר.
גם אורי בכור, תושב רחוב יעקב, מספר שהצריכה המשותפת בחשבונות האחרונים גבוהה במיוחד. הוא ואשתו משלמים כיום 90 שקלים עבור צריכה אישית ו־200 עבור צריכה משותפת, וזאת בבניין בלי ברז פועל או גינה. "יש אצלנו בבניין משהו כמו 20 דיירים", הוא אומר. "אין מצב שבניין כזה מגיע ל־4,000 שקל צריכה בחודשיים, זה לא משהו הגיוני. אין לנו גינה פעילה בבניין והברז שם סגור, אז לא אמורה להיות כמעט צריכה של מים בכלל".
עוד הוא מוסיף, כי עד לפני כמה חודשים המצב היה תקין. לדבריו, היתה להם בעבר נזילה והם תיקנו אותה והחשבונות חזרו להיות רגילים, אך לאחר שהחליפו למדי המים החדשים החלו להגיע דרישות התשלום המופרזות, עד כדי כך שהתושבים רוצים לחזור למדי המים הישנים.
2 צפייה בגלריה
שמעון שמעוני וחשבון המים
שמעון שמעוני וחשבון המים
שמעון שמעוני וחשבון המים
(צילום: אבי מועלם)
שמעון שמעוני שמתגורר ברחוב הכרמל וגם משמש כוועד הבית בבניין שבו 100 משפחות, מספר שגם לפני שנתיים וגם לפני שנה החשבונות של הצריכה המשותפת היו גבוהים במיוחד. "800 קוב מים, זה למלא בריכת שחייה שאין לנו", הוא אומר. "אמרו לנו שהיתה נזילה אבל כל הצינורות גלויים אצלנו ולא היתה נזילה מעולם וגם הבאנו אישור מאינסטלטור". לאחרונה, כך הוא טוען, הפסיקו ב'באר השלישית' לרשום את הצריכה המשותפת בחשבוניות, "ולדעתי יש פה איזו מחשבה שלא יידעו מה הצריכה המשותפת הכללית".

סיבות שונות לחריגה

חברת המועצה קארין ברגינסקי עוקבת אחרי החיובים של הצריכה המשותפת עוד מזמן הקמת התאגיד. כפעילה בשכונת רחובות החדשה, אנשים פנו אליה בנושא והיא החלה לבדוק את הסוגיות הקשורות אליו. "כשקם התאגיד למדתי לעומק את הנושא, כי באותו זמן ייצגתי בתיקים מסוימים שקשורים לתחום", היא מספרת השבוע. לקראת סוף שנת 2017 החלו להגיע תלונות רבות לדבריה, "במיוחד בתקופות החגים ובמיוחד כשמדובר בצריכה משותפת". בתאגיד המים הסבירו שחשבונות המים של תקופות החגים הם חשבונות מצטברים של תקופה, לפעמים של 65 יום ואף יותר.
בינתיים הוחלפו רבים ממדי המים בעיר, אך לדברי ברגינסקי נותרו שאלות רבות פתוחות, בשל התלונות שלא פוחתות. "יש דברים שנותרו פתוחים, ולכן במועצה סוכם שתיערך בדיקה רטרואקטיבית של ארבע השנים האחרונות, מאז קם התאגיד". לדבריה, הבדיקה תכלול בין היתר את השכונות רחובות ההולנדית, שרונה, רחובות המדע, רחובות החדשה, מרמורק, שיכון סלע, רחובות הצעירה, היובל, מילצ'ן, שעריים וקריית משה.
למה לדעתך עד היום אנשים מקבלים חיובים בגין צריכה משותפת גבוהה? "כדי לתת תשובה אני צריכה הוכחה למה שאטען. לכן, בהמשך לשאילתה שהגשתי בנושא, סוכם שיעשו בדיקות רטרואקטיביות של צריכה ציבורית. אני יכולה לשער אלף ואחת סיבות למה זה קורה, אבל זה גם לא יהיה מדויק וגם לא בהכרח מה שקורה בשכונה אחת קורה באחרת".
מהבאר השלישית נמסר בתגובה: "חיוב עבור מים מתבצע בהתאם לקריאת מד המים בלבד. מדי המים החדשים שהותקנו בעיר הוחלפו לאחרונה בהתאם לתקני רשות המים ומכון התקנים, והם מדויקים יותר מהמדים הישנים. במידה והחיוב גבוה בעיני המשתמשים, חשוב לבדוק היטב את מקורו באמצעות בדיקת הצנרת הפרטית או הציבורית. במקרים רבים מדובר בהיעדר תחזוקה נאותה של צנרת המים בדירה או בבניין, שמביאה לנזילות ולחיוב בהתאם. בדיקת מונה מים מתבצעת בהתאם לפניית דיירים והם אלה שנושאים בעלות התשלום, במידה והמד תקין. שירות הלקוחות של התאגיד מאפשר פניות בכל האמצעים האפשריים – מענה טלפוני, קבלת קהל במשרדים, פניה באמצעות אתר התאגיד, בדוא"ל או בפקס, וכל הפניות נענות. בישיבת המועצה האחרונה סוכם כי ייערך מדגם היסטוריה של צריכה בבניינים ספציפיים בהתאם לבקשת חברת המועצה קארין ברגינסקי".

טיפ טיפה

‰ חיוב מים כולל גם נזילה שאינכם מודעים לה, ולכן חשוב לבדוק האם המונה פועל גם בשעות שאין צריכת מים בדירה/בית.
‰ בבניינים משותפים יש מקורות רבים אפשריים לנזילות, ולכן חשוב לעשות בדיקה מקיפה לשלול נזילות על ידי אינסטלטור מנוסה.
‰ בבניינים רבי קומות (מעל ארבע קומות על פי התקן) יש לדאוג לתחזוקה נאותה של חדר המשאבות, שהוא מקור לנזילות במקרים רבים.
‰ בבניינים רבי קומות יש לדאוג לבדוק באופן קבוע את מתקן האגירה של מים לשעת חירום. בעיות בפעולתו עלולות להביא לעלייה בצריכה משותפת.
‰ יש לבדוק היטב שאין שימוש לא מורשה במים שלכם בבית/דירה/בבניין משותף, שמביא לחיוב על חשבונכם.