אתמול (שבת) הגיעה משפחה למחלקה לרפואה דחופה בבית החולים קפלן לאחר ששני מבוגרים (אחים) וחמישה ילדים בני שנתיים עד שש, החלו לסבול מחולשה, תשישות והקאות. כל זאת מספר שעות לאחר שאכלו פטריות מסוכנות ורעילות במדשאת קיבוץ נען.
1 צפייה בגלריה
הפרטיות הרעילות
הפרטיות הרעילות
הפרטיות הרעילות
(צילום: בית החולים קפלן)
שלושה מילדים אושפזו ביחידה לטיפול נמרץ ילדים וטופלו באופן מיידי על ידי צוות היחידה בניהולו של ד"ר אלי שפירו. בנוסף, שניים מההורים אושפזו במחלקה הפנימית להמשך השגחה. כעת כולם במצב יציב.
ד"ר מורן שפלר גל, רופאה במחלקה לרפואה דחופה בבית החולים קפלן, אשר טיפלה בילדים יחד עם ד"ר אביעד נחמני, מסבירה כי מדובר בפיטריית הרעל הנפוצה בישראל: ״לשמחתנו הפטריות צולמו, כך מצאנו כי מדובר בפטריה ירוקת דפים קיצית, Chlorophyllum molybdites. הפטריה מוכרת ממדשאות מושקות, שטחים פתוחים, שדות ובחצרות, ונוטה לצמוח במעגל. הפטריה אוהבת את הקיץ, גדלה מיוני ועד לנובמבר, דומה לפטריות שמפיניון. חשוב להדגיש שהיא רעילה ומסוכנת גם אחרי בישול״, מסבירה ד"ר שפלר גל.
רופאי מיון ילדים בקפלן מדגישים כי אין סימנים בדוקים, מהירים ובטוחים כדי להבדיל בין פטריות מאכל לבין פטריות רעל. "גם למומחים הגדולים ביותר אין שיטות פלא לאבחון כזה והדרך היחידה להבדיל היא היכרות אישית בדוקה ומדויקת עם הפטריות. בניגוד לצמחי תבלין אחרים, כאן מחיר הטעות עלול להיות כבד ואף קטלני. לרבות מפטריות המאכל יש קרובות דומות להן אך רעילות״.
הנחיות חשובות במקרה של אכילת פטריות: בכל חשד להרעלה יש לפנות את הנפגע לבית חולים הקרוב. אין לגרום להקאה מכוונת, עד להגעת מד"א יש להשכיב את החולה במיטה עם ראש מוגבה למניעת שאיפת הפרשות. כמו כן אסור בהחלט לשתות משקאות חריפים, כי הם מסייעים לספיגת הרעלים שבפטריות. בנוסף, חשוב לשמור את השאריות של הפטריות שנאכלו, או לצלם את הפטריה, כדי להקל על אבחון של מקור ההרעלה.