1 צפייה בגלריה
פסח בארי
פסח בארי
פסח בארי
(צילום: פרטי)

פסח בארי הוא סוכן ביטוח שמשרדו ממוקם בפארק המדע ברחובות. בנוסף, הוא בעלים של חברת ניקיון. "בכובעי הראשון אני עוסק בתחום הביטוח", הוא אומר. "בכובעי השני, בבעלותי חברת ניקיון לעסקים. לפני כחודשיים וחצי נחשפתי למאבק העצמאים. זה התחיל מקומץ אנשים יקרים שהחליטו להרים את הכפפה ולצאת למאבק. אנשים אלה, בדיוק כמוני, שולמנים שחווים כל חודש את עול העסק העצמאי.
"כדי להמחיש מה אנחנו רוצים, כדאי שאסביר כמה דברים: כל אזרח במדינת ישראל, עצמאי ושלא, משלם מיסים. פייר? פייר. ככל שהמיסים גבוהים יותר - כך שולמן ירוויח יותר. עד כאן זה כמעט קסום. הבעיה מתחילה כשהזכויות של השולמן נפגעות ביחס לשכירים".
בארי אומר שאין ספק שעצמאים בחרו בדרך חייהם מרצונם החופשי, ולדבריו זו גאווה גדולה להתפרנס בכבוד ולפרנס על הדרך משפחות נוספות. "אבל כשחלילה אחד מאיתנו יהיה חולה, או מישהו מילדיו, המדינה תסתכל לנו עמוק בלבן של העין ותספר לנו כמה כלום אנחנו הולכים לקבל על זה", הוא אומר. "זה אבסורדי שאנחנו משלמים עבור ביטוח לאומי כאשר בשונה מהשכיר אין לנו זכויות סוציאליות. כשאדם מתפטר ממקום עבודתו הוא יכול ללכת ולחתום בלשכה. לעומתו, עצמאי יצטרך לשלם על כך מכיסו ובמקרים קיצוניים גם מכיסם של עובדיו. ואני שואל: מה יעשה אדם שהעסק שלו לא צלח או חלילה הגיע לידי פשיטת רגל? מה יעשה בעל עסק שלא עלינו איבד קרוב ועליו לשבות שבעה ימי משכורת?".
"אנחנו השולמנים, העסקים הקטנים, מהווים אחוז מאוד גדול מציבור משלם המיסים, כאשר הנטל עלינו גבוה בהרבה מאשר השכירים ואין לנו רשת ביטחון, ואין יציבות תעסוקתית או כלכלית. אין לנו את התנאים הבסיסיים כגון ימי חופשה, דמי אבטלה, ימי מחלה, ביטוח לאומי ועוד. צריך להבין שהשולמנים, העצמאים, הם בעלי המועדון ‑ שיפוצניקים, נגרים, פרילנסרים, ובכלל בעלי מקצועות חופשיים".
איך אתה מתמודד עם זה?
"עצמאי שרוצה לדאוג לעצמו במקרה של יום שחור כמו אובדן כושר עבודה, ייאלץ לרכוש לעצמו ביטוח פרטי בנוסף על ההפרשה הפנסיונית, כאשר אצל שכיר הכיסוי הביטוחי בגין זה מגולם בתוך הפנסיה. ומבלי להיכנס להטבות המס שהמדינה נותנת, והיא נותנת. הבעיה היא שהרבה מאוד בעלי עסקים קטנים לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש כיסוי ביטוחי למרות הטבות המס מהמדינה".
מה הטיפ שלך למי שפותח עסק היום?
"דבר ראשון הייתי פונה ליועץ עסקי או כלכלי. זאת ההשקעה הראשונה הטובה ביותר. בעלי עסקים קטנים צריכים לדעת איך לגלם את הלא נודע (ימים שחורים) בתוך המוצר או השירות שהם מוכרים. אנחנו לא באים להתלונן על המיסים, אנחנו רק מבקשים שוויון".

ועידת "ידיעות תקשורת": למען העסקים הקטנים

הוועידה השנתית לעסקים של "ידיעות תקשורת" תתקיים באילת בסימן 30 שנים לרשת, והשנה תוקדש תשומת לב מיוחדת למאבקם של העצמאים במדינת ישראל – מה אפשר לעשות לשיפור מצבם ואילו בשורות מביאים איתם הפוליטיקאים בעניינם.
הכינוס ייערך בסוף חודש פברואר באילת, ויתקיימו בו פאנלים ודיונים במעמד חברי כנסת מימין ומשמאל, ואלו יעלו על השולחן נקודות בוערות ומורכבות העוסקות בבעלי העסקים בישראל ובסוגיית התחבורה והעסקים בשבת.
את קולם של בעלי העסקים ישמיע נציג השולמנים אביר קארה. הוא יתאר כיצד צברה מחאת בעלי העסקים הקטנים והבינוניים תאוצה ומהן הדרכים לשינוי מצבם.
הוועידה השנתית של ידיעות תקשורת, 27–29 בפברואר, אילת. לפרטים והרשמה: חיה שלמה 054-3337031.