בפסח אשתקד יזמו ב"איחוד הצלה" רחובות מבצע קמחא דפסחא שהתרחב לפעילות קבועה ושבועית של חלוקת חבילות מזון למשפחות שנפגעו כלכלית מהקורונה. כעת הם מבקשים את עזרת הציבור בתרומות ל־200 סלי מזון עבור נזקקים לקראת החג.
2 צפייה בגלריה
מוצרים בסל הבסיסי
מוצרים בסל הבסיסי
מוצרים בסל הבסיסי
(צילום פרטי)
קראו גם:
אמיר צברי, מתנדב איחוד הצלה בעיר, המשמש מוקדן מחוזי והאחראי על הפרויקטים ההומניטריים של סניף רחובות, מספר שהוא ואשתו החליטו בתחילת הקורונה לסייע כל פעם למשפחה אחרת תוך מתן סכום כסף מסוים. "פרסמתי לחברים ושאלתי אם מישהו רוצה להשתתף וככה התחלנו", הוא מספר.
כבר בשבוע הראשון קיבל צברי פניות משש משפחות, ועם הזמן הוא וחבריו החלו לתמוך באופן שבועי ב־50 משפחות במתן סל מזון בסיסי ומכובד, הכולל מוצרי יסוד.
"בהתחלה קנינו את המצרכים בסופר, אבל כשהביקוש גדל התחלנו לקנות מספקים והצלחנו להוזיל את המחיר של הסל, כך שאדם תורם 150 שקלים והמשפחה הנתרמת מקבלת סל של יותר מ־150 שקלים".
צברי מספר שבכל ההליך ישנה מחשבה על כבודן של המשפחות. "חשוב לי מאוד שהם לא יתביישו. אנחנו לא מחלקים בקרטונים אלא לוקחים שקיות של משלוחים מהסופר, כך שזה נראה כמו משלוח לכל דבר. יש לי שני מתנדבים שמספרים שחילקו סלים לפני כשבועיים, ואז הם שמעו את אחד השכנים צועק למי שהבאנו לו את הסל שהמשלוח שלו מהסופר הגיע. כך אנחנו יודעים שהשגנו את המטרה שלנו, גם מול הילדים בבית, שיחשבו שקיבלו משלוח ולא תרומה. אני לא רוצה שיהיה מצב בו מישהו לא מקבל עזרה כי הוא מתבייש".
מאז תחילת הקורונה המצב החריף?
"יש יותר משפחות. חלק מהמשפחות שפנו לבקש עזרה אמרו שבגלל הקורונה הם לא עובדים ואין להם עזרה. יש משפחה שהיה להם עסק וחיים טובים והם פשטו את הרגל, ואתה רואה שהם לא גרים בדירה ישנה, אבל הם חיים ממזומן ועכשיו אין מזומן, והוא ממש מתחנן למזון. חלקם מבקשים עזרה זמנית ומציינים את הקורונה כגורם שבגללו נכנסו לסיטואציה".
2 צפייה בגלריה
משלוח סלים לתושבים נזקקים
משלוח סלים לתושבים נזקקים
משלוח סלים לתושבים נזקקים
(צילום פרטי)
בפרויקט ההתנדבות הגדול יוצאים כעת בקריאה לתושבים המעוניינים להצטרף ולתרום לסלי המזון לקראת פסח.
"השנה אנחנו עושים סלים עבור קרוב ל־200 משפחות, כשערך כל סל מזון הוא 500 שקלים. מדובר במוצרים איכותיים ואנחנו חושבים על הכל. כל סל נבנה לפי הצרכים של אותה המשפחה. אנחנו קוראים לאנשים להצטרף ולתרום ולהיות שותפים איתנו. אנחנו לא לוקחים את זה לעצמנו ואף אחד לא מקבל מזה רווח. התרומה היא נטו תרומה", מסכם צברי.

תמיכה מוגדלת בעמותות

גם בעמותות הסיוע בראשון לציון פועלים בימים האחרונים במלוא המרץ על מנת להספיק ולהכין כמה שיותר חבילות מזון עבור אלפי המשפחות הנזקקות בעיר. לצד אלו ישנה גם בשורה שיוצאת ממחלקת הרווחה והיא הגדלת תקציב התמיכה בעמותות עוד לפני חג הפסח.
חג הפסח שנה שעברה התבטא בגידול של משפחות הרווחה שנזקקו לתמיכת העמותות וקיבלו חבילות מזון בכדי לעבור ולחגוג בכבוד. השנה מספר המשפחות הזקוקות לסיוע הלך וגדל, דבר שיצר צורך להיערכות מחדש באגף הרווחה.
"בעבר היה נוהל תמיכות מסודר שלפיו כל עמותה קיבלה תווי קנייה מהעירייה", מסביר מחזיק תיק הרווחה, חבר המועצה מוטי עג'מי. "בשלב מסויים לפני עשר שנים הנוהל הזה הופסק והיה נוהל אחיד לכולם. על פי הנוהל הזה כל עמותה, כולל בתי כנסת או עמותות לטיסנאות, נתמכו על ידי העירייה באופן כמעט אחיד. השנה החלטתי לשנות את הנוהל ולחזור לדרך שבה חולקו תמיכות בעבר. פרסמנו לאחרונה קול קורא לעמותות שיגישו את הבקשה שלהן כאשר ועדת תמיכות מסודרת תעבור על הבקשות. במצב שכזה התמיכה גם תגדל משמעותית כך שעמותה שקיבלה בעבר עשרת אלפים שקלים יכולה לקבל כעת אפילו תמיכה של שבעים אלף שקלים. אנחנו עובדים גם על מאגר עמותות מרכזי שבו נוכל לעקוב אחרי המשפחות הנזקקות בכדי שלא יהיו כפילויות כך שמשפחה אחת תקבל סיוע מכמה עמותות על חשבון משפחות אחרות".
בינתיים בעמותת בית החסד מרגישים את הלחץ באוויר. "השנה אנו נתמוך בחמש מאות משפחות", אומר אחד הפעילים המרכזיים קובי אביטן, "המצב לא קל בכלל. שנה שעברה דיברנו על כך שיש עלייה ואנשים שבעבר תרמו הפכו כעת לנזקקים. אז המצב ממשיך להידרדר וכבר קשה מאוד לגייס תרומות. הרשימה של העירייה רק מתארכת ואנו נדרשים למצוא פתרון לאלו שאין להם".

כרטיס נטען במקום מוצרים

ובתוך ההיערכות של העמותות, במסגרת המיזם "ביטחון תזונתי למשפחות מוחלשות" של משרד הפנים ובשיתוף הרשויות המקומיות, יחולקו כרטיסים לרכישת מזון למשפחות מעוטות יכולת.
המיזם היה אמור לצאת לפועל כבר לפני מספר חודשים אלא שהוא נעצר בכל הארץ בהוראת בית המשפט. כעת צפוי המיזם להתחדש וברשויות כבר נערכים לחלק כרטיסים נטענים לרכישת מזון ומוצרים חיוניים ליחידים או למשפחות. הסכום המקסימלי אליו משפחה יכולה להגיע הינו 2,400 שקל לפעימה אחת.
הזכאות לכרטיסים הנטענים תינתן על פי קריטריונים שונים וכדי ליהנות מהסיוע יש להגיש בקשה. עירית רחובות תעמיד לרשות הזכאים שזקוקים לסיוע בהגשת בקשה מוקד סיוע טלפוני של ש.י.ל- שירות יעוץ לאזרח.