בחג הפורים האחרון ערכו בני משפחתו של רס"ל רן גואילי ז"ל, תושבי מיתר, משתה לכבודו ולזכרו של רן ז"ל, שנפל ב-7 באוקטובר בקרב מול מחבלים בקיבוץ עלומים. חלק בלתי נפרד מהמשתה היה שתיית עראק לימונים, המשקה שהיה אהוב על גואילי. עכשיו מספרים חבריו ובני משפחתו איך הפכו את עראק הלימונים לפרויקט הנצחה לזכרו.
2 צפייה בגלריה
משפחות גואילי  (מימין) ומשפחת נורסי
משפחות גואילי  (מימין) ומשפחת נורסי
משפחות גואילי (מימין) ומשפחת נורסי
(צילום: הרצל יוסף)

ב-7 באוקטובר היה רס"ל רן גואילי (24), לוחם יס"מ נגב, בחופשת מחלה. יומיים מאוחר יותר הוא אמור היה לעבור ניתוח בעקבות שבר בכתפו. כששמע על מתקפת המחבלים לא חשב פעמיים: גואילי יצא לכיוון העוטף כדי להצטרף לכוחות הלוחמים. בדרכו הספיק להציל את חייהם של משתתפים ממסיבת ה'נובה' ליד רעים. בהמשך הגיע לקיבוץ עלומים, שם נהרג בקרב מול המחבלים.
בשלהי חודש ינואר האחרון הותר לפרסום כי גופתו של רס"ל רן גואילי ז"ל נחטפה ומוחזקת בידי החמאס ברצועת עזה.
איך מתמודדים עם האובדן הנורא מכל?
"יש לנו עדיין תקווה שהבשורה הקשה שקיבלנו היא בגדר טעות ושרן עדיין בחיים", אומרת טליק, אמו של רן. "את מה שאנחנו עוברים אני לא מאחלת לאף אחד. זו תחושה נוראית. טלטלה רגשית שאי אפשר להכיל. אבל אנחנו במשפחה בחרנו בחיים ובחרנו להנציח את החיים של רן. כך עשינו את משתה פורים לכבודו. כך רן היה רוצה שנחיה, ושלא נהיה עצובים.
"רן ידע שאנחנו נסתדר. הוא בטח גאה בכל דבר שאנחנו עושים. הוא אהב את המדינה וקידש את מדיו. הוא יצא להילחם יומיים לפני שהיה אמור לעבור ניתוח שבר בכתף ועלה לשמיים כמו גיבור. אנחנו עדיין עם התקווה שהוא יחזור אלינו בריא ושלם, אבל לצערנו, הוא לא איתנו".

2 צפייה בגלריה
רס"ל רן גואילי ז"ל
רס"ל רן גואילי ז"ל
רס"ל רן גואילי ז"ל
(צילום: דוברות המשטרה)

"היוזמה לפרויקט המיוחד של הפקת העראק לזכרו הייתה של זוג חברים של רן, שהכירו אותנו וידעו שאהב עראק לימונים", מספרת טליק. "רן גם היה חבר בקבוצת אופנוענים שנקראה 'עראק לימונים'. בכל אירוע הוא אהב לשתות את המשקה הזה".
איך מוציאים יוזמה כזו אל הפועל?
"כשהיוזמה עלתה, פנו החברים לאפרת איל, יצרנית העראק, וביקשו ממנה לייצר עבורנו את המשקה כמחווה לזכרו של רן. בהתחלה הופקו שני ארגזים שהכילו 24 בקבוקים. החברים פתחו קבוצת וואטסאפ ובתוך יומיים נמכרו כ-500 בקבוקים. המיוחד בעראק הלימונים הזה הוא שמדובר בקוקטייל שרן אהב".
איך הוא היה מגיב לרעיון?
"הוא בטח יושב שם למעלה ומרים לחיינו כוס עראק".

חיבור שנכנס ללב


"אני מכיר את משפחת גואילי שנים רבות, עוד מהימים שבהם גרנו בבאר שבע", אומר מתן נורסי, תושב מיתר, חבר המשפחה ומי שעמד מאחורי יוזמת עראק הלימונים. "לאחר השבעה אשתי ואני המשכנו להגיע לביתם של טליק ואיציק, הוריו של רן, ולפגוש את בני המשפחה. ערב אחד, בשיחה עם טליק, היא דיברה על אהבתו של רני לעראק לימונים. באותו רגע קפץ לי הרעיון: לפנות ליצרן ישראלי ולהכין את המותג 'רני עראק לימונים'".
וכך היה. בין משמרת למשמרת במהלך שירות המילואים שלו יצר נורסי קשר עם אפרת איל מהמותג 'אפרתה'. "היא מיד נרתמה לעניין ועזרה בכל ההיבטים, מהכנת המותג ועד הגרפיקה והפרויקט יצא לדרך".
איל, יצרנית עראק "אפרתה" מספרת שהרעיון של נורסי ריגש אותה מאוד. "מתן פנה אליי וסיפר לי שרן ז"ל אהב מאוד עראק לימונים", היא אומרת. "ביקשתי ממנו שישלח לי טקסט המגולל את סיפורו, כדי שנוכל להנציח את סיפור הגבורה שלו על תווית הבקבוק. הפרויקט הזה חיבר אותי למשפחתו של רן ואני בקשר טוב איתם. הם נכנסו לי ללב".

קראו גם:

עד היום, מציינת איל, כבר הופקו כ-600 בקבוקים ולקראת הפסח בוקבקו מאות נוספים, כשרים לפסח.
את המתכון להכנת העראק המיוחד איל לא מוכנה לגלות, אבל מציינת שמדובר בבקבוקים עם הרבה לב ונשמה. "המשקה הזה מיוצר על בסיס מתכון ותיק במשפחה וחומרי הגלם ייחודיים ואיכותיים. השילוב הזה יצר בסופו של דבר את המשקה המיוחד הזה".