כשאלי רוזנפלד, המקים, הבעלים ושותף בחברת ההצללה צל סאן, היה ילד קטן, שגדל ביהוד, הוא נהג להביא ארוחת צהריים לאביו, שלמה רוזנפלד, אז מפקד תחנת כיבוי אש והצלה אור יהודה־סביון. "הייתי יושב שעות בתחנה ומכין שיעורי בית. כשאבא היה יוצא לכבות שריפות, הוא לא נתן לי להתלוות אליו, כי הוא לא רצה שאשאף את העשן. אבל כשיצאו לחלץ אנשים לכודים מרכבים לאחר תאונות דרכים, נהגתי להצטרף. אז, כילד, הייתי אחוז התפעלות מהחילוץ. הייתי רואה איך מנסרים את האוטו כדי לחלץ לכודים, והקשבתי לשיחות. ככל שגדלתי הבנתי, שאחוז גבוה של תאונות הדרכים נגרם כתוצאה מזה שצמיגים מתפוצצים, בגלל שהם מתייבשים מהחום. ולא רק צמיגים. גם הצינורות של המכוניות לוהטים. קשה לכל המערכות האלו לעמוד בחום הכבד של ישראל".
הסיפור הזה, בעצם, מהווה את היסוד להקמת חברת צל סאן, ב־1995, היום החברה המובילה בענף ההצללה. החברה מתמחה בייצור ובהתקנה של מגוון סוככים ומרקיזות לבית ולעסק, בקירוי גני אירועים, בריכות ומוסדות, ועיקר גאוותה על הצלחתה בתחום ייצור חניות ניידות לרכב. צל סאן מייבאת מהחברות המובילות באירופה מוצרים בתחום ההצללה. אבל עיקר גאוותו של רוזנפלד היא על פענוח הצורך החשוב של כל בעלי הרכבים לסוגיהם השונים: חניה מקורה. על התחום הזה, שהוא ספינת הדגל של החברה, החל רוזנפלד לשים דגש לפני כחמש שנים.
מאוקטובר 2015, במסגרת הרפורמה בבנייה, להלן "חוק הפרגולות", יכול כל אדם למלא טופס דיווח עבודה פטורה מהיתר, לשלוח אותו בצורה דיגיטלית, ואינו צריך להמתין לתשובה להיתר. הוא יכול להתחיל מיד בעבודות הבנייה. בין המתקנים הפטורים מהיתר בנייה נמצאים, לדוגמה, פרגולה ששטחה אינו עולה על 50 מ"ר, והקמת גגון או גג מעל מבנה, אם שטח הגג או הגגון אינו עולה על 20 מ"ר. בנוסף, על פי החוק, מי שרוצה להתקין מצלמות או גופי תאורה, שהתקנתם אינה תופסת שטח בנייה, פטור מהיתר בנייה. תיקון 101 לחוק 2019 מאפשר בנייה ללא היתר של גגונים ופרגולות. זה בעצם השלב בו החלה צל סאן להיכנס יותר ויותר לתחום קירוי החניות.
כשסוקרים את תחום החניה בארץ, מתקבלת תמונה לא פשוטה. מספר המכוניות הולך וגדל, והחוסר במקומות חניה הוא עובדה ידועה וקשה. אחת התוצאות של מצוקת החניה הפכה חניות, בעיקר במרכז הארץ, לערך נדל"ני בפני עצמו. יש שמשכירים את החניות שלהם לשימוש יומי, ומקבלים עבור החניה עשרות אלפי שקלים בשנה. קירוי החניה, מסביר רוזנפלד, מעלה את ערך החניה בעשרות אחוזים. "לא מזמן סיפר לי לקוח, שעד לקירוי, הוא היה משכיר את החניה שלו בתל אביב ב־500 שקל לחודש. לאחר שקירינו את החניה שלו, הוא מקבל כ־1,500 שקל בחודש עבור השכרתה. לי יש שלוש חניות שאני משכיר בתל אביב, זה לגמרי נכס נדל"ני מניב. ולא רק זה, אלא שהחניות מעלות באופן ניכר את ערך הנכס כולו".
כמו כל מוצר שהחברה מייצרת או משווקת, רוזנפלד דואג שקירוי החניות ייעשה בצורה המקצועית ביותר עם איכות המוצרים הטובים ביותר. למשל, החברה רכשה מכונות מיוחדות לחיתוך צינורות מתכת אל־חלד מגולוונים, בעלות של אלפי יורו למכונה, כדי שהמוצר יהיה מדויק גם מבחינת הצורה וגם מבחינת האיכות. תהליך הקירוי מתקיים באופן אישי עם כל לקוח ולקוח, נציג החברה מגיע עד לבית, לוקח מידות מדויקות והחניה תהיה בנויה בצורה מדויקת, תוך היענות מקסימלית לצרכי הלקוח. כל החומרים עמידים ומותאמים לאקלים הארצישראלי, החם והלח. גם אחרי 20 שנה, אומר רוזנפלד, החניה תיראה כאילו שרק אתמול נבנתה. בנוסף, הלקוח מקבל עליה 5 שנות אחריות.
חנייה מקורה היא נדל"ן מניב, ומעלה את ערך הנכס
"ברוב שעות היום המכונית חשופה לשמש", מסביר רוזנפלד. "לא מזמן עשיתי ניסוי עם אחד השפים המובילים בישראל. שמנו פיצה לא מוכנה במכונית בשמש, ובתוך דקות הפיצה היתה מוכנה. חום במכונית סגורה, שעומדת בשמש, הוא הרסני ומסוכן. קירוי חניה שומר על המכוניות ומציל חיים, כי ההצללה מורידה את טמפרטורת הרכב בכ־85%. אני רואה את הביקוש העצום שיש למוצרים של החברה שלנו, אנשים מודעים לפתרון שאנחנו מעניקים לסכנות האלו. ההצללה מאפשרת להגן על הרכב משמש, וכך מגינה על הרכבים מהתלקחות בקיץ. הקירוי מהווה גם הגנה לילדים, אם חלילה נשכחו ברכב. מרגע שנכנסנו לתחום ועד היום, שכונות שלמות ברחבי הארץ קירו את החניות שלהן. החברה מחזיקה עשרות עובדים, אנחנו מקימים עשרות חניות ביום, והדרישה הולכת וגדלה".
צל סאן היא גם יבואנית של חניה במידה סטנדרטית, שמיועדת לאלו שידם אינה משגת את הסכום של מעל 5,000 שקל. בתמורה ל־1,490 שקל וסרטון הדרכה, יכול לקבל הלקוח את החניה, אותה יתקין לבד ובטוח. זו גם החברה היחידה, לדברי רוזנפלד, שמייבאת חניות לאופנועים. ואפילו לרכבי אספנות מוצע פתרון ייחודי. "החניה שאנחנו מציעים למכוניות ישנות של אספנות, היא חניה שאוטמת את כל הרכב. יש שלושה דגמים, אותם אנחנו מייבאים ומוכרים. הלקוחות שולחים פרטי כרטיס אשראי, והחניה המיוחדת מגיעה אליהם עד הבית, בליווי סרטון הדרכה".
לרוזנפלד חשוב להדגיש, שהחברה בונה את החניות במדויק על פי החוק, כשבמקביל היא מתאימה אותה לדרישות הלקוח ולצרכיו. גם על צורת הקירוי נתנה החברה את הדעת במשך זמן ממושך. "לאחר בדיקה וחשיבה של כשלוש שנים, החלטנו על צורת קשתות. החניות בחוץ חשופות ללכלוך של עצים משירים, של יונים ועטלפים. כשמגיע הגשם, הוא שוטף הכל".
אחד הדברים המייחדים את קירוי החניות של החברה הוא השמות שניתנים לסוגים השונים של החניות. כל חניה קיבלה שם של אחד הילדים, של רוזנפלד או של שותפו. כך, למשל, אפשר למצוא חניה של קשת משולשת בשם ניב, חניית קשת אורכית בשם גל, וחניית יחיד בשם רוני. גם המחיר שווה לחלוטין את התמורה: הוא עומד על 5,600 שקל כולל מע"מ לקירוי חניה באיזור המרכז, ואותו מחיר בתוספת מע"מ לקירוי, שנעשה באזורים של יבנה דרומה ונתניה צפונה. "עד היום כבר בנינו כ־15,000 חניות ברחבי הארץ, כשהמספר המוערך של החניות במדינה עומד על כ־4 מיליון. אני מקווה, שיגיע יום קרוב וייצא חוק עירוני, שיחייב את כולם לבנות חניות כאלו, גם כדי שישמרו על הרכבים, גם על הצמיגים מפני תאונות דרכים, וגם על ילדים, אם חלילה נשכחו ברכב".
מה אומר אבא שלך על העסק המצליח שלך?
"אבא שלי כבר בן 80, והוא אמר לי לא מזמן משפט, שאני לא שוכח לרגע. הוא אמר שהוא גאה ומאושר על כך שמשיעורי הבית שנהגתי להכין בתחנת מכבי האש כילד, יצא משהו שכל אזרחי ישראל נהנים ומרוויחים ממנו".
להזמנות:
052-4400044
מוקד מכירות ארצי:
1-800-222-218 www.tzel-sun.co.il
פורסם לראשונה: 11:50, 24.06.21