עבור חולים הסובלים מדליפה במסתם הטריקוספידלי (בחלקו הימני של הלב) ניתוח לב פתוח הוא כמעט אפשרות הטיפול היחידה, אך ניתוח זה, הכולל פתיחה של בית החזה ועצירה של הלב, מעמיד אותם בסיכון רב. כעת, לראשונה, יוכלו לקבל טיפול זהה בסיכון נמוך. החודש בוצעו בהצלחה במרכז הרפואי קפלן, שני צנתורים לתיקון טבעת המסתם הטריקוספידלי.
1 צפייה בגלריה
צנתור לתיקון מסתם בקפלן
צנתור לתיקון מסתם בקפלן
צנתור לתיקון מסתם בקפלן
(צילום: מרכז רפואי קפלן)
קראו גם:
יותר ויותר פעולות בלב אשר בוצעו בעבר באמצעות ניתוח לב פתוח בלבד, מבוצעות בשנים האחרונות באמצעות צנתור. החודש, לראשונה בישראל, בוצעו בהצלחה במערך הקרדיולוגי של המרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית, שני צנתורים לתיקון של המסתם הטריקוספידלי בשתי חולות מבוגרות אשר סבלו מדליפה קשה של המסתם. הטכנולוגיה החדשנית הקרויה קרדיובנד שייכת לחברת המכשור הרפואי האמריקאית "אדוארדס" וההליך בוצע עד כה במספר מדינות באירופה, וכעת לראשונה בישראל על ידי צוות בהובלת ד"ר ליאון פולס, ד"ר דן הברמן, פרופ' שרה שמעוני וד"ר ולרי מלדין במערך הקרדיולוגי בקפלן, בראשות מנהל המערך פרופ' ג'ורג'.
ד"ר ליאון פולס, מנהל הקרדיולוגיה הפולשנית בקפלן: "פתרון למחלות מסתמים בצנתור הינו גישה מחליפת ניתוח שהוכחה יעילה ועדיפה על ניתוח. קרדיובנד מצטרפת להשתלות באמצעות צנתור של מסתם אאורטלי ומיטראלי ותיקון קצוות של המסתם המטראלי והטריקוספידלי, כולן מתבצעות במכון הלב בקפלן".
ד"ר דן הברמן, רופא במערך הקרדיולוגי הוסיף כי "למעשה את אותה טבעת שעד היום היה אפשר לתפור למסתם רק בניתוח, אנחנו מסוגלים לתפור בחדר צנתורים במשך מספר שעות תחת בקרת אקו ושיקוף ולכווץ את המסתם המורחב ובכך לחסוך למטופל ניתוח לב מורכב הכולל פתיחת בית החזה. ההליך חדשני ופורץ דרך".
פרופ' קובי ג'ורג', מנהל המערך הקרדיולוגי: "שיתוף הפעולה שלנו עם חברת אדוארדס האמריקאית הוא ארוך שנים ואנחנו גאים ושמחים שהוביל לכך שהמרכז הרפואי קפלן היה הראשון לבצע את פעולה זו בישראל ומביא בשורה לאלפי חולים".
דליפה מהמסתם
דליפה מהמסתם הטריקוספידלי היא תופעה ממנה סובלים כ־5% מאוכלוסיית הגיל השלישי (75 פלוס) וכ־10 אחוזים מהאנשים הסובלים מבעיות לב. התופעה מתרחשת כאשר הבסיס (הטבעת) של המסתם הולך ומתרחב ועלי המסתם אינם נסגרים כהלכה. התסמינים מתחילים בעייפות, חולשה וירידה במסוגלות הפיזית, ומחמירים עם הזמן לצבירת נוזלים באברי הבטן והגפיים התחתונות, עד להפרעה משמעותית לאורח החיים. המחלה מקצרת את תוחלת החיים למרות טיפול תרופתי. הפתרון על ידי הצרת המסתם באמצעות תפירת טבעת בניתוח לב פתוח, כרוך בשיעורי תמותה ובתהליך החלמה ארוך. כעת אפשר להימנע מניתוח לב ולעשות את אותו הליך באמצעות צנתור.