פעילות ניידת הממוגרפיה שיזמה ורכשה האגודה למלחמה בסרטן נועדה לצמצם פערים בהיענות לבדיקת הממוגרפיה, החשובה לגילוי מוקדם של סרטן, בדיקה שבכוחה להציל חיים.
במהלך השנה הקרובה תגיע הניידת ליישובים ברחבי הארץ ותאפשר לבצע בדיקות בקרב נשים. על פי סקר של ארגון הבריאות העולמי עולה, כי ישראל עומדת בראש הטבלה האירופאית מבחינת שיעורי ביצוע הממוגרפיה. מאז תחילת פעילותה של הניידת צומצם בצורה משמעותית הפער בין המגזרים השונים בזכות הנגישות לבדיקת הממוגרפיה בקרב נשים המתגוררת בפריפריה.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
כ – 20 אלף נשים מבצעות מדי שנה את הבדיקה בניידת הממוגרפיה, כך למשל במהלך שנת 2018 הגיעה ניידת הממוגרפיה לכ-80 יישובים ברחבי הארץ והופעלה במשך 251 ימים, במהלכם בוצעו 19,010 בדיקות. ממוצע הבדיקות עומד על כ-75.7 ביום. 9,185 בדיקות, שהן 48.5% מסך כל הבדיקות, נערכו בשנת 2018 בקרב נשים מבוטחות כללית; 5,792 בדיקות, שהן 30.5% מסך כל הבדיקות, נערכו בקרב נשים מבוטחות מכבי; 2,863 בדיקות, שהן 15% מסך כל הבדיקות, נערכו בקרב נשים מבוטחות לאומית; ו-1,169 בדיקות, שהן 6% מסך כל הבדיקות, נערכו בקרב נשים מבוטחות מאוחדת.
מה עושים בניידת הממוגרפיה?
ניידת הממוגרפיה של האגודה למלחמה בסרטן מופעלת על ידי צוות מקצועי של רשת בתי החולים אסותא אשר אחראי לביצוע בדיקות האבחון והפענוח. צוות הניידת מורכב מנשים בלבד.
הניידת הינה מרווחת ומאפשרת נוחות מלאה. בניידת יש חדר בדיקה המצויד במכשיר ממוגרפיה מתקדם. ביצועיה נמצאים תחת תוכנית בקרת איכות של משרד הבריאות, הפועלת במימון האגודה למלחמה בסרטן.
בניידת חדרי הלבשה המציעים פרטיות מלאה לאישה והיא מעוצבת בצבעים המשרים אוירה נוחה ונעימה.
2 צפייה בגלריה
ניידת הממוגרפיה
ניידת הממוגרפיה
ניידת הממוגרפיה
כיצד מתבצעת הבדיקה?
ממוגרפיה הינה בדיקת רנטגן מהירה של השדיים. זוהי בדיקת סריקה המיועדת לנשים ללא סימפטומים מוקדמים. מטרתה, לגלות את סרטן השד בשלב המוקדם, בו יש שינויים ממאירים התחלתיים בשד כגון גושים קטנים שאינם ניתנים למישוש.
לאחר מילוי הפרטים הנבדקת תתבקש להיכנס לחדר ההלבשה ולפשוט את הבגדים העליונים. טכנאית רנטגן תסייע לנבדקת להתמקם מול המכשיר. הבדיקה עצמה אורכת מספר דקות.
כמה זה עולה?
הבדיקה הינה ללא תשלום וניתנת כחלק מסל הבריאות, לנשים בגיל המתאים כחלק מהתכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד שהוקמה ביוזמת האגודה למלחמה לסרטן ומופעלת כיום בשיתוף עם משרד הבריאות וכל קופות החולים. נשים מגיל 50 ומעלה, פעם בשנתיים ולנשים באוכלוסיית סיכון, נשאיות גנטיות ונשים להן אם או אחות שחלו בסרטן השד, מגיל 40 ומעלה, פעם בשנה. לנשים להן נמצאה מוטציה גנטית, ניתנת הבדיקה מגיל מוקדם יותר, על פי המלצת הרופא.
איך מגיעים לבדיקה?
הבדיקה בניידת הממוגרפיה מתבצעת על ידי יצירת קשר של צוות המרפאה של קופת החולים, אליה אמורה להגיע הניידת, עם הנבדקות הפוטנציאליות, ומזמינים אותן להגיע להיבדק במועד המתוכנן, כך שנשים בגיל המתאים, תקבלנה הזמנה הכוללת תאריך ושעת בדיקה, זאת בהתאם למועד בו תפעל הניידת ביישובן. לקביעת תור ולקבל פרטים נוספים פני לסניף קופת החולים שלך.