רופא מרחובות זכה להעניק חיים חדשים לילדים מאתיופיה. ד"ר יוסי פיכמן, שעובד בקופת החולים 'מכבי שירותי בריאות' כמיקרו־כירורג, נבחר להצטרף למשלחת עמותת הצדקה הבריטית Facing Africa.
מטרת המשלחת היא לשקם ולשחזר לחולים רבים את פניהם, ויהיו שיאמרו גם את זהותם. כאילו לא די במחלות הקיימות באפריקה, לפני כמה שנים פרצה ביבשת מחלה אכזרית ביותר בשם נומה.
1 צפייה בגלריה
ד"ר פיכמן (שני משמאל) ומטופלים | צילום באדיבות מכבי שירותי בריאות
ד"ר פיכמן (שני משמאל) ומטופלים | צילום באדיבות מכבי שירותי בריאות
ד"ר פיכמן (שני משמאל) ומטופלים | צילום באדיבות מכבי שירותי בריאות
המחלה היא מחלת ילדים הפוגעת בעיקר במדינות עניות באפריקה ובאזורים מסוימים באסיה, ומתפרצת אצל ילדים בגילאי שנתיים עד שש, הנמצאים בתנאי היגיינה ירודים וסובלים מתת־תזונה. בשל היחלשות קיצונית של המערכת החיסונית שלהם, הם סובלים מגידולים בפנים ובצוואר.
המחלה מתחילה לרוב כזיהום חניכיים, שללא טיפול אנטיביוטי מתפשט לפנים ולצוואר תוך זמן קצר וגורם לנמק נרחב ברקמות הפנים, וגובה כ־90 אחוזי תמותה. הילדים שמצליחים לשרוד את המחלה נותרים עם עיוותים קשים מאוד בפנים וחללים שלמים ש'נאכלים', כמו האף, הלחיים והסנטר. בנוסף, הם סובלים גם מנידוי חברתי ויחס עוין מצד החברה.
ההערכות הן כי יש כחצי מיליון חולים במחלה, ומדי שנה מצטרפים כ־140 אלף מקרים חדשים. הכמויות הן עצומות וד"ר פיכמן וחבריו לא יכולים לעזור לכולם. מבין רשימה של 50 חולים, רק 35 ינותחו. ההרגשה אינה פשוטה וד"ר פיכמן מספר כי הוא מרגיש כמי שחורץ גורלות. רק אלה עם סיכויי ההצלחה הגבוהים ינותחו, ויש כאלה שהרופאים יודעים מראש כי לא ישרדו את הניתוח.
"לבוא לפה בעצם מזקק את המהות של להיות רופא", הוא אומר. "אתה מגיע בלי שום ציפייה לתמורה, ואתה בוחר לתת את כל כולך ולהשאיר פה חותם שלעולם נשאר אחר כך. זו סוג של מורשת מבחינתי. אני מאוד ממליץ לרופאים ישראלים לבוא לפה. זה נותן פרספקטיבה אחרת על המקצוע ועל החיים בכלל. ד"ר חיים אשכנזי, אחד המנטורים שלי בתחום הרפואה, אמר לי פעם משפט שהולך איתי עד היום לכל מקום: 'הדבר היחיד שלא יכולים לקחת ממך זה מה שאתה נותן'. ואני מרגיש שהעולם נתן לי המון ויש לי הרבה מזל, ואני רוצה להחזיר בחזרה. בעצם בנגיעה אחת בבן אדם כזה אתה מסוגל לשנות לו חיים שלמים, במיוחד אצל ילדים".