2 צפייה בגלריה
פינת העישון ב'קפלן'. "לא השאירו מקומות" | צילום: אביגיל קדם
פינת העישון ב'קפלן'. "לא השאירו מקומות" | צילום: אביגיל קדם
פינת העישון ב'קפלן'. "לא השאירו מקומות" | צילום: אביגיל קדם
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אישרה לפני כשבועיים את הצעת משרד הבריאות להרחבת הצו למניעת עישון במקומות ציבוריים, כולל בתי חולים ומרפאות בטווח של עשרה מטרים מהיציאה והכניסה. המשמעות: במהלך חודש אוגוסט ייאסר העישון בתחומי בתי החולים. אלא שנכון לעכשיו ניצבות מאפרה כמעט בכל פינה ונראה שיהיה קשה מאוד לקיים את הצו.
בית החולים הראשון שבדקנו הוא 'וולפסון'. מיד עם הכניסה למרכז הרפואי ניכר כי העישון הוא חלק בלתי נפרד מהווי המקום. בני משפחה, מבקרים ומטופלים יושבים בהמוניהם ברחבה הגדולה שבין הקניון הקטן ובין הכניסה לבית החולים ומעשנים ללא מפריע. גם ממש בכניסה למתחם, במדרגות שלצד השומרים עולה עשן, למרות שלא מדובר בפינת עישון.
בנוסף, ממש במבוא לחדר המיון ישנן שתי פינות עישון ומאפרות שנמצאות בסמוך לדלת הכניסה, כך שחולים ומבקרים מרשים לעצמם לעשן גם כאשר מדובר באיזור פנימי בבית החולים.
"לא יעזור להם. מה הם רוצים? שאנשים ילכו לעמוד על הכביש הראשי בשמש בשביל סיגריה?", שאל בגיחוך אחד מעובדי בית קפה במקום. "אנשים קונים קפה ויושבים לעשן סיגריה בחצר, בלי להפריע לאף אחד. לאן בדיוק מצפים שאנשים ילכו עם כיסאות גלגלים ועם עמודי אינפוזיה בשביל סיגריה, לכביש הראשי?".
המצב ב'קפלן' ברחובות לא מעודד יותר. כך למשל פינת העישון, שהיתה בעבר ממש בפתח בית החולים, הועברה לנקודה מרוחקת יותר על המדשאה בחצר, מה שהיה אמור למנוע או לפחות לצמצם כניסת עשן ללובי של המיון. עם זאת, אנשים שנמצאים בכניסה למיון ולמיון הילדים מעשנים באין מפריע, אפילו ממש ליד השלט שאוסר על העישון.
2 צפייה בגלריה
מעשנים ב'אסף הרופא'. "צריך לתת פתרונות" | צילום: אביגיל קדם
מעשנים ב'אסף הרופא'. "צריך לתת פתרונות" | צילום: אביגיל קדם
מעשנים ב'אסף הרופא'. "צריך לתת פתרונות" | צילום: אביגיל קדם
בנוסף, במדשאות הרבות שבית החולים מבקרים ומטופלים מעשנים ללא מפריע ובמעברים הפנימיים בין הבניינים אפילו קיימת פינת עישון שהריחות ממה נידפים לכל עבר. "לא השאירו למעשנים מקומות", אומרת בכעס אחת המעשנות שיושבת בפינת העישון ומוסיפה: "אף אחד לא יישם את החוק הזה כי הוא לא הגיוני".
ומה קורה ב'אסף הרופא'? כאן ניכר שנערכה התאמה של המקום לרווחת המעשנים, כך שהעישון מותר כמעט בכל מקום. באיזור חדר המיון, בכל חמישה עד שבעה מטרים ישנו שלט שמכריז "פינת עישון". בחצר וממש בצמוד לכניסה למיון הוצבו פרגולות לעישון, אבל זה לא מספיק למעשנים שלמרות כל האיזורים המיועדים שהוקמו פשוט מרשים לעצמם לעשן בכל מקום.
"זה ככה מאז ומתמיד", אומר לנו אחד העובדים במקום, מעשן גם הוא. "צריך להבין גם שאנשים מגיעים לבתי החולים והם יותר לחוצים כאן, זה יוצר מצב שאנשים חייבים סיגריה ואז צריך לתת להם פתרונות. אז פינות העישון הן הפתרון".
מ'אסף הרופא' נמסר: "בשנים האחרונות הוקמו פינות עישון ייעודיות והוחמרה האכיפה על המעשנים במרכז הרפואי במקומות שאינם מורשים לכך. האחריות לטיפול בנושא מופקדת בידי מחלקת הביטחון. בהיותנו מרכז רפואי ממשלתי נמשיך לשמור את החוק וניישם את הנחיות משרד הבריאות לגבי כניסת חוק העישון לתוקפו, ברגע שיינתנו".
מ'וולפסון' נמסר: "המרכז הרפואי פועל רבות בתחום מניעת העישון. בין היתר, נתלה שילוט האוסר על עישון ברחבי המוסד, הוצבו פינות עישון מרוחקות מהמבנה ומתקיימת מעת לעת פעילות הסברתית מול צוות העובדים והמטופלים. יודגש כי לעובדי המרכז הרפואי אין סמכות ענישה כלפי המעשנים, אלא רק לפקחי עיריית חולון המסיירים במקום".
מ'קפלן' נמסר: "נאמני עישון מקרב עובדי בית החולים, ופקחי עירייה אוכפים את האיסור. קיימת מדיניות ברורה בנושא שפורסמה לעובדים ומפורסמת גם למאושפזים והמבקרים. בית החולים עומד בקשר רציף עם אגף הפיקוח של הרשות המקומית - עיריית רחובות. במסגרת הפעילות המשותפת מתקיימות ביקורות לפיקוח על העישון".