2 צפייה בגלריה
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
בחודשים האחרונים חלה עלייה מדאיגה במספר מקרי החצבת בישראל. ברחובות דווח על שני ילדים שנדבקו, אחד מהם טופל בבית החולים 'קפלן'. בבית החולים מתריעים מפני התפרצות וקוראים להורים לחסן את ילדיהם.
נתוני משרד הבריאות שהגיעו לידי 'מיינט רחובות' מצביעים שיש מקום לדאגה. המספרים מלמדים על כך שבינואר ובפברואר השנה לא היו כלל מקרי הידבקות, בחודש מרץ כבר היו 8, באפריל 33, בחודש מאי 21, וסך הכל מדובר עד כה על 62 מקרים שדווחו. שניים כאמור התגלו לאחרונה בילדים ברחובות.
במשרד הבריאות מדגישים כי אין לראות בתחלואה בודדת במיקום מסוים כהתפרצות, אך בשל העובדה ששני מקרים התגלו בסמיכות בעיר רחובות, ד"ר אורן צמחוני, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים 'קפלן', מבקש להציג בפני הציבור כיצד מזהים את המחלה, מטפלים בה ובעיקר: נמנעים ממנה.
"החצבת היא בעיה בכל העולם ולא רק בישראל", מסביר צמחוני. "היו מוקדים ברומניה וגרמניה של התפרצויות, ישראלים מסתובבים הרבה והם נדבקים. אלינו הגיע ילד שלא חוסן, ונדבק. זו בעיקר האוכלוסייה הרגישה: אנשים שלא חוסנו".
לדבריו יעילות החיסון נגד חצבת היא גבוהה. "במידה ושעורי ההתחסנות יהיו יותר גבוהים הדבר יקטין את הסיכון להתפרצויות. רוב האנשים בארץ מחוסנים שכן החיסון קיים כבר משנת 67 וההגנה שלו גבוהה".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
חצבת היא מחלה מדבקת?
"מאוד מדבקת. תרסיסי טיפות שמתעופפים בחלל יחסית די רחוק, אלה לא טווחים קצרים. שני אנשים שיהיו באותו חדר, וגם אם הם יהיו מרוחקים יש ביניהם העברה נשימתית משמעותית, ולכן זו מחלה מאוד מאוד מדבקת. מקרה אחד, עד שהוא מאובחן ומבינים שזו חצבת, יכול להדביק בינתיים הרבה אנשים אחרים".
מה תסמיני המחלה?
"זו מחלת חום עם נזלת וכאבי שרירים ורגישות לאור. תחילה היא דומה מאוד לשפעת אך לאחר כמה ימים תופיע פריחה שקל מאוד לזהות אותה שכן היא מתחילה בכתמים אדומים זעירים באזור הקרקפת שמתפשטים מטה בגוף ואט אט הופכים לכהים. בשלב בין החום והתסמינים הנשימתיים, יש נזלת, שיעול, דלקת בלחמיות, ואופייני שלחולי חצבת כואב בחשיפה לאור, והם דומעים ועם עיניים אדומות ובוכים".
זו מחלה מסוכנת?
"יחסית למחלות פריחה אחרות היא מחלה מסוכנת. היא יכולה לגרום לדלקת מוח, לדלקת ריאות קשה, בעיקר הסיבוכים יהיו מתחת לגיל חמש או מעל גיל 20".
התפרצות של חצבת, כמו עכשיו, מתרחשת לעיתים קרובות?
"יש שנים שאין כלום, ואז זה פתאום מגיע. לפני שמונה שנים הייתה התפרצות מאוד גדולה שהתחילה בירושלים וגלשה למקומות אחרים, מתוך 1,000 מקרים היו 20 מקרים בקפלן".
ההמלצה של ד"ר צמחוני היא חד משמעית: "הורים, חסנו את הילדים שלכם. נקודה. לחצבת אין תרופה כרגע והטיפול המונע הוא הדרך היחידה למנוע את המחלה. לילדים שמילאו את שגרת החיסונים יש סיכון של פחות מאחד למאה להידבק, וגם בגיל מבוגר הם שומרים על חיסון".