תקופות משבר וחוסר ודאות משפיעות לרעה על תפקוד הזיכרון שלנו.
2 צפייה בגלריה
שיפור הזיכרון
שיפור הזיכרון
שיפור הזיכרון
(צילום: shutterstock)
אמנם את תקופת הקורונה ממילא נשמח לשכוח... אבל בתוך תקופות משבר, על מנת להמשיך בתפקוד יומיומי מיטבי חייבים לזכור - אפילו יותר מאשר בשגרה - אלפי פרטים, מטלות ופיסות מידע.
בשנה האחרונה, במהלך ההרצאות שאני מעביר, אני שומע על הרבה יותר קשיים: סטודנטים מספרים שהם זוכרים פחות חומר משיעורי הזום מאשר מההרצאות הפרונטליות. הורים מתלוננים שהם שוכחים להתחבר לפגישות עבודה כשהילדים בבית והייתה לי גם אמא מיואשת במיוחד ששכחה את יום ההולדת של בעלה.
על מנת לזכור יותר גם בתקופה של חוסר ודאות ומשבר, קבלו ארבע טכניקות לשיפור הזיכרון:
צרו חוויות שונות
המוח שלנו נוטה לזכור מידע בצמוד לחוויות. אם נתחבר לכל פגישה או הרצאה מאותו החדר, נזכור פחות מאחר והחוויה בין פגישה אחת לאחרת לא תשתנה.
2 צפייה בגלריה
בחרו מתכון או שיר ותרגלו זכירה שלהם בעל פה מ-א' עד ת'
בחרו מתכון או שיר ותרגלו זכירה שלהם בעל פה מ-א' עד ת'
בחרו מתכון או שיר ותרגלו זכירה שלהם בעל פה מ-א' עד ת'
(צילום: shutterstock)
לכן מומלץ שלא להתחבר לכל הרצאה או פגישת עבודה מאותו החדר בבית. לפני פגישה או הרצאה חשובה שאתם יודעים שתרצו לזכור את הנאמר בה, חשבו על מקום מקורי להתחבר ממנו: הגינה מתחת לבית, חדר הילדים, או מהסלון.
דאגו להתלבש לפגישה ולשים בושם. הזיכרון שלכם יתייק את המידע הנאמר יחד עם פרטים כמו מה לבשתם, או הריח שהרחתם תוך כדי הפגישה.
תהיו נוכחים ברגע
זה נשמע אולי ניו איייג'י ורוחני, אבל מדובר בטכניקה שלא רק מסייעת לבריאות הנפשית אלא גם לזיכרון שלנו. כאשר אתם שומעים הרצאה – נטרלו מחשבות ועיסוקים נוספים.
קראו גם:
סגרו את כל החלונות הפתוחים שעל המחשב, התרחקו מרשתות חברתיות והשתיקו טלפונים. תתעמקו בדבר אחד בכל פעם ותיווכחו שאתם לא רק רגועים יותר אלא גם זוכרים יותר.
הקצו זמן יומי לאימון הזיכרון
קחו עשר דקות "מתות" במהלך היום. באוטובוס או באוטו בדרך לעבודה, בדקות שלפני השינה, או במקלחת. לדקות הללו נבחר רשימת קניות, מתכון לעוגה או מילים של שיר אהוב ונתרגל זכירה שלהם בעל פה מא' עד ת'.
באמצעות התרגול הזה אנחנו למעשה מאמנים את הזיכרון שלנו ומשפרים את תפקודי הזיכרון הכלליים בחיי היומיום. חשוב להקפיד בכל אימון על מדידת תוצאות (היום זכרנו שלושה פריטים מתוך הרשימה, מחר נזכור אולי חמישה), דבר שמעלה את המוטיבציה להמשיך ולאמן את הזיכרון.
נפצו את תקרת הזכוכית של הזיכרון שלכם
כולנו יכולים דרך אימון שיטתי לנפץ את תקרת הזכוכית ולהצליח לזכור הרבה יותר ממה שחשבנו. בפועל, ככל שנוכל לזכור יותר פרטים, כך יהיה לנו קל יותר ללמוד, לתייק ולזכור לטווח ארוך כמות גדולה יותר של מידע חדש.
מהסיבה הזאת חשוב מאוד להיות מצויים בתהליך אימון ולמידה תמידי. משחקי טריוויה, תשבצים, משחקי זיכרון וחשיבה, ולמידת תחומים מעניינים שאנחנו אוהבים, הם רק חלק קטן מסך האפשרויות הקיימות לאימון המוח ולשיפור את הזיכרון.
הכותב הוא איתי עניאל - מומחה לפיתוח אסטרטגיות לשיפור הזיכרון