בהלת השפעת נחתה השנה במלוא העוצמה. המקרים החמורים הגיעו לבתי החולים ומקצתם אף הסתבכו. והכל בגלל שנתפסנו עם מערכת חיסון לא מוכנה.
החורף אינו המדד היחיד הבודק את עמידות מערכת החיסון שלנו, אלא רק אחד מהם. היא, מבחינתה, לומדת את הסביבה, קולטת את האויבים (מחוללי המחלות) ומקימה מערכות הגנה. אבל העומס הנפשי, הסטרס וסדר היום הגדוש שרובנו מנהלים גורמים לה להתשה מצטברת.
1 צפייה בגלריה
צמחי המרפא בשירות המערכת החיסונית
צמחי המרפא בשירות המערכת החיסונית
צמחי המרפא בשירות המערכת החיסונית
(צילום: shutterstock)
כאן נכנסים לפעולה צמחי המרפא: ניתן לקנות אותם בסופרמרקט, בחנות טבע או בהרכבה אישית אצל הרבליסט (מטפל באמצעות צמחי מרפא), שתפקידו לייצר הרכב המחזק את מערכת החיסון תוך התחשבות בפרמטרים הרפואיים של הפונה.
את הצמחים ניתן לקחת על בסיס יומי כחלק מהתפריט, עם הארוחה, או כחליטה המופקת מצמח בודד או מהרכב של כמה צמחים.
חליטה שתסייע כטיפול תומך במצבי התקררות, הצטברות ליחה ושיעול תכלול צמחים כמו בת קורנית (או בשמו האחר טימין), המכיל שמנים ארומטיים (למשל, טימול וקרבקול). הם הופכים אותו לצמח מחטא חזק ויעיל במצבים זיהומיים ודלקתיים של חום ולחות בגוף, לרבות במערכת הנשימה. לצמח מנגנון חיטוי חזק המסייע בייבוש ריריות מודלקות, מכאן שהוא טוב לדלקות גרון ונזלת.
הזוטה הלבנה, שאותה ניתן לרכוש בכל משתלה ולגדל באדנית בבית, טובה לחיזוק מערכת החיסון ולטיפול בבעיות במערכת הנשימה, העיכול והעצבים. הזוטה ארומטית ובעלת טעם מריר-חריף. בדומה לקורנית, גם היא מכילה שמן ארומטי ההופך אותה לבעל איכות מקררת, מייבשת וסופחת. היא יעילה בטיפול במחלות של חום ולחות במערכת הנשימה ומשמשת גם כצמח נוגד חרדה, מרגיע ומרומם מצב רוח.
סמבוק שחור: לפרחי הסמבוק פעילות מחזקת מערכת חיסון, אנטי-ויראלית, נוגדת שיעול, מפחיתה גודש וליחה בדרכי הנשימה וכן פעילות מייזעת. מחקרים מראים גם פעילות אנטי-ויראלית כנגד מספר סוגים של נגיפי השפעת. את הצמח ניתן לקנות בבתי טבע שונים.
שורש ג'ינג'ר: מוכתר כנסיך החורף. השורש מניע, מחמם וממריץ תהליכים מטבוליים לרבות עיכול וספיגה (כאשר הגוף בסטרס גם תהליכי העיכול משתבשים). בנוסף מותווה לטיפול בהצטננויות, בשפעת, במחלות חום ובמחלות זיהומיות של דרכי הנשימה. הג'ינגר פועל כנוגד דלקת עוצמתי בכמה מנגנונים ומכאן חשיבות צריכתו לחיזוק מערכת החיסון לאורך כל השנה. ניתן לקנות בסופרמרט.
סרפד: מזין, מחזק ותומך בכלל מערכות הגוף. לסרפד טווח פעילות נוגדת דלקת. הוא תורם להורדת מדדי דלקת ומפחית גודש וליחה במערכת הנשימה. ניתן לקנות בבתי טבע או בבתי מרקחת.
האסטרגלוס (קדד קרומי) הוא צמח סיני נפלא הידוע ביכולות חיזוק מערכת החיסון. הוא אנטי ויראלי, אנטי סרטני, מפחית ליחה בנשימה ובעיכול, מחזק, משפר זרימת דם היקפית, נוגד אנמיה, נוגד חמצון ומשפר ספיגה. הצמח נחשב לצמח עדין ולכן ניתן לצריכה לפרקי זמן ארוכים ומתאים גם לילדים.
מומלץ לקחת חליטה של מספר צמחי מרפא הפועלים באופן סינרגטי וליצור תגובה חיסונית תקינה המשלבת פעילות אנטי בקטריאלית.
בתזונה כדאי להקפיד על אכילת פירות וירקות העשירים בנוגדי חימצון כמו כרוב, ברוקולי, פלפל ומרבית הפירות. נוגדי החמצון נלחמים ברדיקלים החופשיים המשתחררים מהגוף כתגובה למצבי דחק וסטרס.
מזונות העשירים באשלגן, מגנזיום ובוויטמיני בי (אגוזים, קטניות, גרעיני דלעת, דגנים מלאים) תומכים בבלוטת האדרנל, מזינים אותה ומונעים שחיקה כתוצאה ממתח מתמשך.
דגנים מלאים כמו קינואה, דוחן, כוסמין, שיבולת שועל ואורז מלא מעלים בהדרגה את רמות הסרטונין בדם ומחזקים באופן ישיר את מערכת החיסון.
רצוי להימנע לחלוטין מצריכה של מזונות מוכנים הנמכרים במרכולים, לרבות מזון מוכן קפוא. אלו מכילים כמויות גדולות של חומרים הנתפסים על ידי הגוף כרעלים (מלחים לשימור, צבעי מאכל, חומרים משמרים, גופרית ועוד).
כדאי לוותר על מוצרי חלב כי אלו עלולים ליצור ליחה ונזלת אלרגית. מומלץ להעדיף מוצרים חלופיים כמו חלב סויה, שקדים או אורז וישנן עוד חלופות.
אתי לוין נטורופתית (N.D) והרבליסטית קלינית (Cl.H)