טל ברודר מטפל בילדים ובני נוער בעזרת כלבתו המוכשרת ועושה נפלאות למען הדור הצעיר בישראל. ברודר עובד בשיטה שהופכת את הילד ממטופל למטפל ואגב כך משפרת את התקשורת הסביבתית שלו, בטחונו העצמי ותהליך השתלבותו בחברה
טל ברודר – הוא מטפל בעזרת בעלי חיים, אחראי פינת חי במרכז הפסיכיאטרי "מרחבים לצעירים" בקמפוס נס ציונה ומדריך לכלבנות טיפולית. טל המתמחה גם בפסיכותרפיה אדלריאנית, פרקטיקנט במרפאה לבריאות הנפש ברחובות.
הוא עצמו נמצא כרגע באמצע פרקטיקום לקראת תעודת פסיכותרפיה למבוגרים.
ברודר מחזיק בקליניקה פרטית בה הוא מטפל בילדים ובני נוער בעזרת בעלי חיים. זהו תחום שמתפתח מאוד בישראל בעשור האחרון, בארה"ב מיליוני הורים נעזרים בבעלי חיים על מנת לטפל בילדיהם.
מחקרים רפואיים מגלים שטיפול בעזרת בעלי חיים מוריד את רמת הלחץ והחרדה אצל ילדים ועוזר להם לשפר תפקוד בכל המישורים. טל ברודר הגיע לתחום מתוך רצון לשלב את שתי אהבותיו הגדולות: בעלי חיים וחינוך, לאחר שנים רבות בהן עבד בשירות הביטחון.
2 צפייה בגלריה
טיפול בילדים ובני נוער בעזרת בעלי חיים
טיפול בילדים ובני נוער בעזרת בעלי חיים
טיפול בילדים ובני נוער בעזרת בעלי חיים
(צילום: מוריאל שגיא)
"למדתי ועקבתי אחרי ההתפתחות בתחום הטיפול הזה. הבחנתי שילדים ובני נוער עושים התקדמות משמעותית תוך כדי תהליך מסודר ומקצועי בליווי בעלי החיים. למשל, יש ילדים ובני נוער שנמנעים מלבצע פעולות מסוימות הדרושות להם כדי להתפתח חברתית ורגשית. לעיתים יש לילדים עכבות ופחדים. כאשר נפגשים בתהליך מסודר עם בעל חיים, קורה דבר קסום והילד משתחרר מהחשש. זה קורה כיוון שלבעל החיים אין דרישה, אין ציפייה והוא לא מפעיל לחץ על הילד. בעל החיים דורש רק חיבה ואת זה יש לכל ילד ונער רגיש בשפע להעניק".
ביקורנו בקליניקה הבהיר מייד ששם קורים ניסים מרגשים. לקוחות מעידים עליו כי טל מנוסה, מדוייק ובונה תהליך אישי בהתאמה לצרכים של כל נער וילד.
תחילת המסע היא בהגדרת ציפיות ובניית תכנית עבודה מקצועית שאותה ניתן למדוד ואחרי תוצאותיה ניתן לעקוב בקלות.
אחד ההורים לילדים המטופלים בקליניקה סיפר: "בו ברגע שהילד פוגש את הכלב, מתחיל להתרחש הקסם. מעשית, כבר באותו הרגע הטיפול מתחיל".
מומחה בעל שם מסביר את הלוגיקה מאחורי התהליך של טל ברודר: "טיפול נכון בעזרת בעלי החיים פשוט הופך את היוצרות. הילד שתמיד ראה עצמו מטופל וממלא הנחיות, הופך הוא למטפל בבעל החיים. מן הסתם הדבר מעורר בו ביטחון, יצירתיות, העזה, פתיחת גבולות לאפשרויות חדשות. הילד לומד לאהוב את עצמו, להכיר עוד צדדים שאליהם לא היה מודע ולפתח אחריות, מנהיגות ויכולת הובלה".
2 צפייה בגלריה
טל ברודר וכלבתו למען הדור הצעיר
טל ברודר וכלבתו למען הדור הצעיר
טל ברודר וכלבתו למען הדור הצעיר
(צילום: מוריאל שגיא)
טל ברודר מסביר כי הטיפול הוא תהליכי ומוקדש הן להורים שמגדירים יחד איתו את המטרות מראש והן למטופל שעובר תהליך טיפולי ארוך טווח. בעזרת כלבתו האהובה – ליצ'י (מגזע בורדר קולי) שהותאמה במיוחד למשימה, מתנהל תהליך בן כ 30 מפגשים ולאחריו נמדדת ההתקדמות לאור המטרות הטיפוליות, בדרך להחלטה לגבי המשך הטיפול.
"עבורי, כל התקדמות קלה, היא סיבה לשמחה גדולה. הילד מתקדם בהתאם למטרות שהגדרנו. אנו עובדים בצורה מסודרת מבלי ללחוץ על הילד שיכבוש את ההר ביום אחד. כהורה בעל ניסיון אישי בטיפול בילדיו, אני מבטיח שהתהליך והטיפול מדויקים לצרכים ולוקחים בחשבון את הקשיים איתם נכנסנו לתהליך. יש בקליניקה ילדים שמגיעים לאחר טיפול פסיכולוגי שנפסק כי משהו היה חסר להם ולא היה חיבור. אם הילד אוהב בעלי חיים, תנו לו את האפשרות הזו, מדובר בהשקעה שתניב פירות לטווח ארוך".