לברי המזל שחזרו ללימודים הפרונטליים בכיתות, וגם לסטודנטים שממשיכים ללמוד בזום, נראה שאין זמן מתאים יותר להעלות את נושא צריכת הריטלין הנמצאת בעלייה בקרב ילדים ובוגרים - כפתרון להפרעות קשב וריכוז.
4 צפייה בגלריה
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז
(צילום: shutterstock)
האם תרופות כמו ריטלין, קונצרטה ודומיהן אכן מתאימות לכולם?
האם היד הרושמת את המרשמים לתרופות לבעיות קשב וריכוז לא קלה מדי על המקלדת?
האם לא קיימות חלופות בריאות יותר המניבות תוצאות דומות וללא פגיעה בבריאות?
כמובן שקיימת יותר מחלופה בריאה אחת: הרכבי צמחי מרפא המגבירים קשב וריכוז, שינוי תזונתי, הימנעות מאוכל מתועש, טיפולים במגע, דמיון מודרך ועוד.
כל אלו - בנפרד או בשילובים נכונים - מניבים תוצאות מוכחות לבעיה תוך שמירה על בריאות הגוף.
4 צפייה בגלריה
ניתן לקחת את הטיפול בצמחי מרפא במקביל לטיפול בריטלין, תוך התאמת המינונים
ניתן לקחת את הטיפול בצמחי מרפא במקביל לטיפול בריטלין, תוך התאמת המינונים
ניתן לקחת את הטיפול בצמחי מרפא במקביל לטיפול בריטלין, תוך התאמת המינונים
(צילום: shutterstock)
ריטלין הינה תרופה פסיכיאטרית, המשפיעה על תפקודו של המוח, פועלת על מערכת העצבים ובעלת השפעה מרגיעה המסייעת בשיפור הפרעות קשב וריכוז בתווך הקצר. אולם המחיר הבריאותי יקר והוא כולל שיבוש שווי המשקל המטבולי, הפרעות בגדילה ושיבוש מנגנון התיאבון הבריא.
רבים מבין הנוטלים מדווחים על איבוד תיאבון (בשל שיבוש באיתות למרכז השובע במוח) והתמכרות של מערכת העצבים לחומרים כימיים - שעלולה אף להתפתח לשימוש בריטלין מעבר לייעודו לצרכי למידה.
קראו גם:
מנתונים שהתנועה לחופש המידע קיבלה מקופות החולים הגדולות בישראל נמצא שמדי שנה ניתנים מיליון מרשמים לריטלין.
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו-התפתחותית, המאופיינת בקושי בתפקוד במסגרות הלימוד, החל מבית הספר היסודי וכלה באקדמיה.
הקושי לא מצטמצם רק לעולם הלמידה אלא פוגע בחיים האישיים והחברתיים ומאוחר יותר גם בעולם התעסוקה. מכאן שנכון יהיה למצוא את החלופה הנכונה שתאפשר לחיות לצד הפרעת הקשב, תוך שמירה על בריאות מירבית.
בגישה הנטורופתית וההרבליסטית, השימוש בריטלין ודומיהם לפתרון בעיית קשב וריכוז הינה דוגמה נוספת לתרופה הניתנת לטיפול בסימפטומים בלבד ולא במקור של הבעיה.
יש שני סוגים בהפרעות קשב וריכוז: האחת המלווה בהיפראקטיביות (ADHD) ואחרת (ADD), המאפיינת טיפוסים מופנמים וחולמניים יותר.
הגישה הנטורופתית האינטגרטיבית עם צמחי המרפא מציעה תחילה אבחנה מבדלת בין שני סוגים אלו.
בחירת הצמחים בטיפול בכל אחת מהם תכלול תמהיל צמחים שונה.
4 צפייה בגלריה
ADD מאפיינת טיפוסים מופנמים וחולמניים יותר
ADD מאפיינת טיפוסים מופנמים וחולמניים יותר
ADD מאפיינת טיפוסים מופנמים וחולמניים יותר
(צילום: shutterstock)
בעיות קשב וריכוז המלוות בהיפראקטיביות מבטאות פעילות בעודף שיש למתן אותה באמצעות צמחים, שיסייעו בהורדת הפעילות העודפת.
לכך מותאם הצמחHumulus Lupulus (כשותית) המריר הארומטי, המסייע להורדת הפעילות העודפת, בשילוב עם צמח נוסף: Scutellaria Lateriflora .
השניים מספקים טיפול מוצלח בבעיות קשב וריכוז המלווה בהתנהגות היפראקטיבית. המוצר הינו נטול אלכוהול ולכן מתאים לצריכה בגילאים צעירים ובוגרים כאחד.
בעיות קשב וריכוז מסוג ADD מתייחסות לטיפוסים שהרפואה הסינית מגדירה כחסרי יאנג: הם שקטים ומופנמים יותר. כאן נפנה לצמחים אדפטוגנים בעלי היכולת לחזק את יאנג הכליה.
צמחים כמו Rhodiola, המחזק את מערכת העצבים ומשפר זיכרון וקשב. בראייה הסינית הצמח מחזק את הדם ואת צ'י הלב, אשר היעדרם גורם לבלבול ופיזור דעת.
גם כאן קיים מוצר מדף של אחת מחברות הצמחים המובילות. המוצר נטול אלכוהול וככזה מתאים לילדים.
צמח הרדיולה, בעל תכונות מעוררות, לכן השימוש בהרכב הכולל את הצמח יעשה בבוקר ובצהריים ולא בלילה, על מנת לא לפגוע באיכות השינה.
קיימים צמחים נוספים לטיפול ב- ADHD כמו Centella Asiatica , Bacopa Monnieri .אלה צמחים מרגיעים המסייעים לחשיבה ממוקדת במצבים של פיזור מחשבה, הסחות דעת ותורמים בהורדת סף החרדות ובכך להגברת הקשב והריכוז.
המעבר לחלופה הטיפולית באמצעות צמחי מרפא הינה אפשרית ונעשית באופן הדרגתי. ניתן לקחת את הטיפול בצמחי מרפא במקביל לטיפול בריטלין תוך כדי הקטנת המינונים של הריטלין לטובת העלאת המינון של הצמחים.
במקביל לטיפול הצמחי המותאם אישית נבצע שינוי תזונתי הכולל הגברת צריכה של פירות וירקות, צריכת דגנים מלאים כמו אורז מלא, לחם שיפון, קינואה, גריסים וכוסמת. למשל, נעדיף הכנת סנדוויץ' לבית הספר מלחם מחיטה מלאה או משיפון מלא ופחות מלחם לבן.
4 צפייה בגלריה
מעבירים את הילדים לתזונה בריאה יותר
מעבירים את הילדים לתזונה בריאה יותר
במקביל לטיפול הצמחי נבצע שינוי תזונתי הכולל הגברת צריכה של פירות וירקות
(צילום: shutterstock)
אם נרצה לפנק גם בחטיף להפסקה נעדיף חטיף בריא כמו קרקרים מכוסמין או משיפון או פשוט פרי או ירק.
נוריד את הפחמימות הפשוטות שהן הסוכרים בצורתם השונה: דגני בוקר, שוקולד, שוקו, עוגיות.
העשרת התזונה היומית במזונות המכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3 בעדיפות ממקור צמחי כמו זרעי פשתן, זרעי צ'יה ואגוזים ואפשר גם מעולם החי על ידי אכילת דגים.
הכמות היומית הדרושה של אומגה 3 היא 2-3 גרם ליום. על מנת להבטיח צריכה מספקת של אומגה 3 מומלץ לשלב תוסף של אומגה 3 איכותי בהמלצת נטורופתית.
עוד בתזונה: נקפיד על תזונה נקייה, נטולת רעלים שמקורם במזון מעובד המכיל חומרים משמרים וצבעי מאכל. ילדים ובוגרים עם הפרעות קשב וריכוז, טוב שיעברו לתזונה ביתית וימנעו מחטיפים המכילים שמנים מוקשחים וצבעי מאכל.
מזונות מעובדים הנקנים באריזות מפתות ומרשרשות מכילים קשת רחבה של סוגי רעלים המשמשים את תעשיית המזון להארכת חיי המדף של המוצר. חומרים אלו מצטברים באיברי הגוף ופוגעים בתהליכים קוגניטיביים ועצביים.
בנוסף להרכבי צמחי המרפא המותאמים אישית והשינוי התזונתי, ניתן גם לשלב כלים טיפוליים נוספים לשיפור הקשב והריכוז כמו פעילות גופנית, אומנויות לחימה, שחייה טיפולית.
יש נרות ריחניים שניתן להרכיב ומכילים שמנים ארומטיים להגברת הקשב והריכוז מחד והרגעה מצד שני, כמו: שמן ארז, רוזמרין, אניס, לבונה, לבנדר, ברוש ונוספים.
גם טיפולים בדמיון מודרך ו- NLPמסייעים לשלוט בקושי הלמידה ולהמירו לחוזק פנימי המסייע לריכוז ושיפור יכולות הלימוד.
אתי לוין נטורופתית R.Na והרבליסטית קלינית. שאלות ניתן להפנות ל: Levinetty.nature@gmail.com