השבת השחורה של ה-7 באוקטובר הייתה אמורה להיות שבת רגילה עבור יואל ברגר (80) ורעייתו מרינה ז"ל, במושב נתיב העשרה. שום דבר לא הכין אותו למה שקרה באותו בוקר. האזעקות פילחו את האוויר בסביבות השעה 6:30 וכעבור דקות ספורות הוא נפגע מירי בשתי רגליו ורעייתו נרצחה. גם חלק מבני משפחתו נרצחו בטבח הנורא.

2 צפייה בגלריה
היחידה  לאשפוז ביתי
היחידה  לאשפוז ביתי
היחידה לאשפוז ביתי
(צילום: דוברות כללית )

יואל, אב לארבעה ילדים, מספר כי המחבלים ירו עליו מבחוץ לתוך הבית ועל רעייתו שיצאה לרגע החוצה.
כעת יואל מתגורר באופן זמני עם משפחתו במושב ביצרון, בזכות אנשים טובים שתרמו עבורו בית שבו יוכל להשתקם מהאירועים שחווה ומהאובדן.
"אחרי שנפצעתי הייתי שבוע בבית החולים ושיחררו אותי עם הנחייה להמשך שיקום", הוא מספר. "וחששתי כי בהתחלה הייתי על כסא גלגלים, אחר כך הלכתי בעזרת הליכון ובהמשך עם מקלות הליכה".
יואל מספר שכחלק מהטיפול הרפואי, כללית הציעה לו שיקום בבית באמצעות היחידה לאשפוז בית ובתקופה האחרונה מגיעה אליו עד הבית ילנה ברקובסקי פיזיותרפיסטית מטעם כללית פעמיים בשבוע ומסייעת לו להשתקם. "היא מגיעה לכאן בכל פעם לחצי שעה וחוסכת ממני את הצורך להגיע למרפאה. זה שירות נפלא ובהחלט מסייע לי בהחלמה ובשיקום ובעיקר לעבור את התקופה הלא פשוטה הזאת מבלי שאצטרך לנסוע לטיפולי פיזיותרפיה".
המקרה של יואל מייצג את התפיסה בכללית להוביל בשירות רפואי איכותי ומותאם. היחידה לאשפוז ביתי במחוז מרכז המונה למעלה מ-200 אנשי צוות מייצגת תפיסה זו המגיעים עד לבית המטופל.
"אשפוז ביתי מהווה תחליף לאשפוז בבית החולים ומאפשר למטופל להישאר בסביבה הטבעית תוך שמירה על הרצף הטיפולי" מסבירה בלה אליגשווילי, מנהלת היחידה לאשפוזי בית במחוז מרכז כללית.
"היחידה לאשפוזי בית בכללית נוסדה לפני כשלושה עשורים, כללית הייתה החלוצה בתחום, בכל זמן נתון אנו מעניקים שירות לכ-900 מטופלים פעילים (שזה שווה ערך לבתי חולים), כעת בעקבות המלחמה יש נפגעים רבים, שמערכת הבריאות אף פעם לא התמודדה עם כמות כזו, בשל כך הרחבנו את השירות ביחידה והמערך פועל מסביב לשעון כדי להעניק שירות רפואי מיטבי בסטנדרטים הגבוהים ביותר, גם בזמן המלחמה תוך שמירה על סביבתם הטבעית של המטופלים ולצד בני המשפחה והמעגל החברתי הקרוב אליהם. היחידה מעניקה שירותים רפואיים עד הבית בקשת רחבה של מצבים עם צוות רב תחומי וכולל צוותי סיעוד, רפואה, עובדים סוציאליים, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, דיאטניות, קלינאי תקשורת ועד לצוות מומחים בגריאטריה, שיקום ועוד.

2 צפייה בגלריה
בלה אלגשוילי מנהלת היחידה  לאשפוזי בית מחוז מרכז כללית
בלה אלגשוילי מנהלת היחידה  לאשפוזי בית מחוז מרכז כללית
בלה אלגשוילי מנהלת היחידה לאשפוזי בית מחוז מרכז כללית
(צילום: דוברות כללית )

"כל הצוותים שלנו מגויסים באופן מלא מהרגע הראשון. השאיפה היא לספק למטופלים שירות איכותי תוך גילוי הבנה ואמפתיה למצב. קיבלנו אלינו הרבה מאוד מפונים לאורך התקופה. הצוותים מוכיחים הרבה אורך רוח ותעצומות נפש, גם מול החולים המורכבים ביותר. זה בהחלט לא מובן מאליו" אומרת אליגשווילי.
ההירתמות של כללית לטיפול בנפגעי המלחמה היא גם בהקמת מרפאות כללית ייעודיות במלונות המפונים כבר מהיום השני למלחמה עם מעטפת שירותים רחבה הכוללת רפואת משפחה, רפואת ילדים, שירותי סיעודי ומערך בריאות הנפש הכולל פסיכולוגים, פסיכיאטרים ועובדים סוציאליים. "נאלצנו להתמודד עם מגוון רחב של מטופלים שחוו פגיעה פיזית ונפשית וידענו שהמענה צריך להיות מהיר, נגיש ומותאם לצרכי המטופלים והמשפחות" מציינת פטריסיה צימרמן, מנהלת מחוז מרכז כללית.
לצד זאת כלל מרפאות כללית המשיכו לפעול כבשגרה "היכולת להמשיך ולהעניק שירותים רפואיים רציפים כסדרם במציאות המשתנה ברגע היא עדות למחויבות ולחוסן של הצוותים הרפואיים למטופליהם". עוד מוסיפה צימרמן כי "אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה יצרו אתגרים חדשים של שמירה על רצף טיפולי לצד מתן מענה המותאם לצרכים שעלו בשל האירועים ביישובי העוטף ופינוי תושבים מבתיהם. התחום המאתגר מכל הוא המענה בתחום הנפשי והרגשי על רקע האירועים הקשים ותחושות החרדה, הצער והכאב המלווים את הציבור הישראלי, בשל כך העמדנו לרשות מטופלינו מוקד סיוע נפשי ייעודי שנתן מענה לאלפי פונים וצוותי מערך בריאות הנפש שהתגייסו ופגשו את המטופלים. הצוותים בכללית הם עוגן וחוסן של העורף הישראלי".

בשיתוף כללית מחוז מרכז