מהו חדר ממ"ד?
חדר ממ"ד הוא המרחב המוגן הדירתי, אליו מתפנים כל בני המשפחה במקרה של הידרדרות ביטחונית. לישראל יש מערכות מתקדמות המאפשרות התראה לתושבים בזמן ירי טילים מכל סוג שהוא. כיום הודות לחקיקת חוק הממדים 1992 ישנה חובה לבנות חדר כזה בכל דירה. בעבר לפני שנחקק החוק היה נהוג להקים מרחב מוגן בתחתית הבניין המיועד לכלל הדיירים. ההבדל הוא הבדל מהותי כאשר צריכים להתגונן בטווח זמן קצר יחסית שאינו מאפשר הגעה למרחב מוגן אחד בלבד.
1 צפייה בגלריה
בניית ממ"ד
בניית ממ"ד
בניית ממ"ד
(צילום: freepik)

חוק בניית ממ"ד – מהו אומר?
המון אנשים שואלים את עצמם מה זה חוק בניית ממ"ד ואיך הוא קשור אליהם. החוק נחקק בשנת 1992 בעקבות ההבנה כי המון תושבים עלולים למצוא את עצמם תחת מתקפת טילים. בעקבות החוק ישנה קביעה כי כל קבלן שבונה בניין מחויב לבנות חדר ממ"ד בכל אחת מהדירות. השאיפה כמובן הינה לאפשר לכל הדיירים להגיע בזמן למרחב המוגן, בטח באזורים בהם זמן ההתראה קצר למדי. ברגע שיש מרחב מוגן דירתי, לא אמורים להיות תירוצים בכל הנוגע לעניין הזה.
כיצד החוק השפיע על המציאות?
למרות פרויקטים רבים של התחדשות עירונית, ישנם בניינים ישנים רבים ברחבי הארץ. חלק נכבד מאותם בניינים נבנו לפני שנת 1992, כתוצאה מכך חוק הממ"ד אינו רלוונטי להם. אחרי שהבנתם מה זה חוק בניית ממ"ד, עולה השאלה כיצד הוא נוגע לאותם בניינים ישנים. הרשויות המקומיות מאפשרות לבניינים ישנים להרחיב את הדירות על ידי הוספת חדר ממ"ד תקני. החדר משמש בימים רגילים כחדר נוסף בבית, ולא פחות חשוב כמרחב מוגן לכל בני המשפחה. השווי של הדירות הישנות עולה כתוצאה מהוספת חדרי ממ"ד תקניים במסגרת החוק.
מדוע חשוב שיהיה ממ"ד תקני בדירה?
לצערנו, רק כאשר המציאות הביטחונית מתערערת ניתן להבין את החשיבות של מרחב מוגן דירתי. לכן, החשיבות של הוספת ממד לדירה הינה קריטית, לעיתים היא עושה את ההבדל בין חיים למוות. ההתפנות לחדר ממ"ד בתוך הדירה תהיה קצרה בהשוואה להתפנות לחדר ממ"ד מחוץ לדירה. בו בזמן, הממ"ד מעלה את ערך הדירה ומאפשר לדיירים להשתמש בו כחדר נוסף ככל החדרים.

מוגש מטעם: greenbuild