קודם כל – השאלות הבסיסיות
לפני שנבדוק מה לעשות כדי לקדם את האתר יש לבחון כמה תשובות לשאלות בסיסיות, והראשונה היא למה בכלל לקדם? ובכן, מה שצריך להבין הוא שלצד החשיפה העצומה (כמעט כל הישראלים משתמשים אך ורק בגוגל), דף תוצאות החיפוש מוגבל בהיקפו. במילים אחרות, אין מקום לכולם ובוודאי לא בדף הראשון. הבעיה היא שיותר מתשעים אחוז מהגולשים בכלל לא טורחים להמשיך מעבר לתוצאות של הדף הראשון, והמשמעות היא שאין ברירה אלא להגיע אליו – ועדיף אל המיקומים היותר גבוהים. זוהי בדיוק המטרה של קידום אתרים.
השאלה השנייה היא כמה זמן זה לוקח, מתי תראו את הפירות? ובכן, הקידום האורגני בתוצאות החיפוש הוא פרויקט לטווח ארוך, לפחות לכמה חודשים טובים. אז צריך להיאזר בסבלנות ולהבין יידרשו זמן וגם השקעה של כסף עד שתתחילו לראות את הפירות, וגם לאחר מכן – יש לשמור על רצף של פעולות על מנת לשמור על הדירוג הטוב. מצד שני, קיימת גם האפשרות של קידום ממומן, כלומר כזה שבו האתר שלכם מופיע מייד בראש תוצאות החיפוש, עם המילה "מודעה" לידו שמיידעת את הגולשים שזוהי למעשה פרסומת. מדובר בכלי טוב וחשוב, אך הוא אינו יכול להוות תחליף לקידום אורגני בטווח הארוך.
והשאלה השלישית היא, האם ניתן לעשות את זה לבד? ובכן, כן, אפשר לקדם אתר בגוגל לבד רק שמדובר בתחום שצריך תחילה ללמוד אותו. כפי שתראו מייד, יש לא מעט בדיקות, כלים ואפשרויות שחובה להכיר, ומלבד זאת צריך גם להבין מה עושים ולאן מכוונים בשביל ליצור אסטרטגיה נכונה, וגם לפעול נכון בזמן אמת אל מול השינויים שמתרחשים מעת לעת. אז בנוסף ללמידה, שלא פעם מערבת מינוחים טכניים ומורכבויות, יש גם להשקיע זמן בלתי מבוטל לכל אורך התקופה, וגם אז – לרוב התוצאות אינן ממש מעולות. אין פלא איפה, שרוב העסקים והארגונים מעדיפים לפנות לחברת קידום אתרים רצינית שתעשה עבורם את העבודה.
1 צפייה בגלריה
איך לקדם אתר במנוע החיפוש?
איך לקדם אתר במנוע החיפוש?
איך לקדם אתר במנוע החיפוש?
(צילום: CANVA)
שלבים וכלים עיקריים בקידום אתרים
בכתבה זו לא נוכל לסקור את כל השלבים והכלים בתהליך הקידום, לכן נסביר בקצרה על כמה מהחשובים שבהם. ראשון הוא מחקר מילות מפתח על מנת להבין אילו מילים הן הכי מבוקשות על ידי גולשים שמתעניינים בתחומי העיסוק של העסק והאתר שלו. בשלב הבא, יש לשלב את המילים והביטויים שעלו בתוך התכנים של האתר כגון בדפי שירותים ומוצרים, בבלוג, בדף הבית, בפרופיל החברה וכדומה. המילים הללו למעשה אומרות לאלגוריתם של גוגל במה עוסק האתר, ולכן דוחפים אתכם במנוע החיפוש בתחומים שרוצים לקדם.
בניית אסטרטגיה
עוד שלב חשוב בתחילת תהליך הקידום הוא בניית אסטרטגיה המתייחסת בין היתר למצבו הנוכחי של האתר במנוע החיפוש, עד כמה הוא וותיק, היכן הוא עומד בביטויי מפתח שונים, כמה גולשים נכנסים אליו בממוצע, מהי מהירות הטעינה שלו, האם יש בעיות בקוד, מהם כמות וסוג התכנים שיש בו, וכיוצא בזאת. בנוסף, נלקחים בחשבון המתחרים והאתרים שלהם, קהלי היעד, ונבחנות אפשרויות שונות לפעולה על תוצאותיהן החזויות. לדוגמא, מתייחסים גם לאפשרות של שימוש ברשתות חברתיות, התמקדות סרטונים וטקסטים, קמפיין גוגל ממומן, בנייה של קישורים חיצוניים, אופטימיזציה לאתר, שיפור מהירות הטעינה ועוד. וכל זאת לאור יעדים ברורים ומוגדרים המתאימים למסגרת התקציב ולמסגרת הזמן באופן ריאלי.
פעולות שונות בקידום האתר
כפי שניתן לראות, יש מגוון פעולות קידום שניתן לבצע. הנה כמה דוגמאות:
• אופטימיזציה – צעד חשוב ובסיסי שכולל למשל עריכת כתובות URL, עריכה של תגיות מטא, חלוקה היררכית נכונה של עמודי האתר, ניתוב של תכנים כלליים לעמודי הבלוג, הטמעה של קישורים פנימיים, עוד. זוהי פעולה שחשוב לבצע בתחילת הקידום, וגם לאחר מכן באופן שוטף לאור סריקות המבוצעות מעת לעת.
• סריקה של האתר – אם כן, יש לבצע סריקות הכוללת למשל היבטים של תכנות העשויים להשפיע על הקידום כגון הגדרה לא נכונה של מוצרים, מפת אתר בלתי מעודכנת, מהירות הטעינה במנוע של גוגל וכדומה.
• קישורים חיצוניים – קישור חיצוני מהווה מעין המלצה לאלגוריתם של גוגל, רמיזה שבאתר שלכם שמקבל הפנייה מבחוץ הוא באמת איכותי. אבל בשביל לעשות את זה נכון יש למצוא את הפלטפורמות הנכונה לקישורים חיצוניים, כלומר אתרים שמצד אחד יש להם סמכות וכוח בגוגל, ומצד שני מקורות ופרסומים שבאמת עוסקים בתחומים שלכם. למשל, אפשר להוציא קישורים חיצוניים מאינדקסים של בעלי מקצוע, מרשתות חברתיות, אתרי עיתונות, בלוגים וכדומה.
• סקירת תוכן – התוכן הקיים באתרים הוא אחד הגורמים החשובים ביותר שמשפיעים על הקידום. לפיכך, יש לעבור על התוכן באתר – מאמרים וכתבות, תמונות וסרטונים וכן הלאה, ולבדוק האם חסר תוכן, האם צריך לפתוח עמודי תוכן חדשים, האם יש עמודים שצריכים לעשות בהם שינויים, לבטל אותם וכדומה.
• הכנסת תכנים חדשים – גוגל רוצה לראות אתרים דינאמיים, חיים ושנותנים ערך לגולשים. שוב, אחד הפרמטרים הכי משמעותיים הוא התוכן, ולכן קידום אתר חייב לכלול הכנסת תכנים חדשים כגון מאמרים מקצועיים ושיווקיים, כמובן בדגש על מאמרים שבאמת מעניינים את הגולשים.
• מעקב מתמיד – לצד כל הפעולות שכבר תוארו, יש לנטר ולעקוב אחר התוצאות באופן קבוע. ישנם כלים חינמיים מצוינים שמי שיודע להשתמש בהם יכול לקבל מידע משמעותי בזמן קצר, המאפשר להבין מדוע יש עליה או ירידה בדירוג בגוגל בפרק זמן מסוים, אילו ביטויי מפתח היו יותר או פחות יעילים, אילו תכנים הגולשים יותר ופחות אוהבים, מהן שעות הכניסה לאתר, וכן הלאה. שימוש בכלים האלו מאפשר לזהות מגמות, לחזק את מה שהולך טוב ולשפר את מה שפחות, תוך שינוי של האסטרטגיה והטקטיקות במידת הצורך.