חשוב לזכור כי המים באקווריום צריכים לדמות את הסביבה הטבעית בה הדגים חיים, אך יש הבדל משמעותי בין המים במיכל לבין איכות המים בסביבתם הטבעית. לכן, חשוב לבחור נכון פילטר לאקווריום כדי לשמור על מים צלולים ועל בריאות הדגים, וכדאי לדאוג לתחזוקה שוטפת בהתאם להנחיות. הפילטר הוא הפתרון היעיל ביותר למי האקווריום מאחר ואין סירקולציה טבעית כמו בסביבה הטבעית, לכן ניתן לראות עם הזמן לכלוך, פסולת ושאריות שונות הפוגעים באיכות המים ובבריאות הדגים.
מדוע חשוב להתקין פילטר לאקווריום?
מי האקווריום אינם עוברים סירקולציה טבעית, לכן עם הזמן המים נוטים לצבור לכלוכים רבים כמו שאריות אוכל ופסולת אחרת, והלכלוך פוגע באיכות החיים של הדגים. אפשרות אחת היא להחליף את מי האקווריום בתדירות גבוהה, אך הפתרון הנכון הוא להתקין פילטר איכותי לאקווריום, חיצוני או פנימי.
1 צפייה בגלריה
פילטר איכותי לאקווריום
פילטר איכותי לאקווריום
פילטר איכותי לאקווריום
(צילום: unsplash)
הפילטר מבצע סינון קבוע של מי האקווריום, הוא משמש גם כסנן חלקיקים הנמצאים במים וכמאזן בקטריאלי, לכן הוא חשוב מאוד לבריאות הדגים ולמניעת מחלות נפוצות אצל הדגים.
מתי משתמשים בפילטר חיצוני ומתי בפילטר פנימי?
יש שני סוגים עיקריים של פילטרים המיועדים לאקווריום:
  • פילטר פנימי מותקן בתוך מי האקווריום ומשולב במצע ביולוגי וצמר פרלון, הפילטר הפנימי מתאים לאקווריום בנפח של 100-20 ליטר.
  • פילטר חיצוני מתאים לנפחים שונים של אקווריומים וכולל סינון מכני וסנן ביולוגי. הפילטר החיצוני מחולק לכמה תאים ויש למקם אותו בסמוך לאקווריום, מתחת לגובה האקווריום.
האם יש פילטרים שונים לאקווריום מים מתוקים ולאקווריום עם מים מלוחים?
כדאי לדעת כי יש פילטרים שונים לאקווריום מים מתוקים ופילטרים המיועדים למים מלוחים. הסינון של מים מלוחים נחשב למורכב יותר בגלל הצורך לסנן מהמים אמוניה, ניטריט ופוספט, ובאקווריום גדול ועמוס בדגים ובעלי חיים תת ימיים אחרים חייבים לדאוג לסינון מיטבי בגלל הכמויות הגדולות של מזון ופסולת.
כיצד עובד מנגנון הפילטר?
באופן כללי, הפילטר מחובר לאקווריום בחלקו התחתון, הוא שואב את המים מהאקווריום והמים עוברים תהליכי סינון שונים וחוזרים צלולים ונקיים לחלק העליון של המכשיר ומשם המנוע דוחף אותם חזרה למי האקווריום. הפילטר עובד 24 שעות ביממה ומבטיח מים צלולים ומאוזנים אקולוגית. הפילטר החיצוני פועל על בסיס עקרון הכלים השלובים, המים יורדים אל הפילטר באמצעות צינורית, עוברים דרך הסננים ונדחפים מעלה באמצעות מנוע, וחוזרים לאקווריום בצינורית אחרת.
מהם היתרונות של פילטר חיצוני לעומת הפנימי?
פילטר חיצוני מבטיח איכות מים גבוהה יותר לעומת איכות המים לאחר סינון בפילטר פנימי. הפילטר החיצוני מסוגל לשאוב ולטפל בכמות גדולה של מים וניתן להכניס מדיות שונות לסינון המים בהתאם לתאים במכשיר. כמו כן, קל יותר לנקות ולבצע תחזוקה שוטפת בפילטר החיצוני, הפילטר מותקן מחוץ לאקווריום לכן הגישה אליו נוחה, ובנוסף ניתן להסתיר אותו עם צמחים או דקורציה אחרת, לעומת הפילטר הפנימי שמפריע בעין מאחר והוא גלוי ונראה כמו גליל או מלבן שחור בתוך המים.
מהם החסרונות של פילטר פנימי או חיצוני?
החיסרון העיקרי של פילטר חיצוני הוא העלות הגבוהה יותר בהשוואה למחירי הפילטרים הפנימיים. את הפילטר הפנימי קל יחסית לנקות בעוד ניקוי של פילטר חיצוני דורש זמן וידע. אחד החסרונות הבולטים של הפילטר החיצוני הוא הגומיות המתייבשות שגורמות לנזילת מים, ואם לא מחליפים את הגומיות בזמן עלולים לגלות הצפה בסלון.
אילו סוגי סינונים יש בפילטר חיצוני לאקווריום?
מי האקווריום המגיעים לפילטר עוברים דרך 4-3 מסננים שונים, לכל סוג סינון יש אפקט שונה. הסינונים שהמים עוברים בפילטר חיצוני הם:
  • סינון ביולוגי – המים עוברים דרך בית גידול לבקטריות שתפקידן לנקות את המים מחומרים אורגניים.
  • סינון כימי – המים עוברים דרך סנן פחם ייעודי שתפקידו לספוח ריחות, חומרים רעילים וצבעים שמקורם בניטרטים, באמוניה ובפוספטים המצויים במים.
  • סינון מכני - סינון המים באמצעות ספוגים לניקוי מלכלוכים וחלקיקים גדולים יחסית.
שיקולים לבחירת הפילטר לאקווריום
כאשר בוחרים פילטר חיצוני יש להתייחס לנפח האקווריום, הפילטר חייב להתאים לגודל האקווריום ולנפח המים. כמו כן, יש להתייחס למיקום הפילטר, לביצועים שלו, לרמת הרעש ולנוחות הניקוי והתחזוקה. חשוב להתייחס גם לתקופת האחריות, ליצרן, לאיכות הפילטר ולמחיר.