הרוב לא משלם וזה לא חוקי
מדגם בלתי רשמי בין המעסיקים מנקים מראה כי רובם לא משלמים עבורם פנסיה. הסיבות לכך רבות: החל מחוסר מודעות, דרך אי רצון לשלם יותר מהשכר השעתי ופחד בירוקרטי ועד לחוסר שיתוף פעולה של המנקה, שמעוניין לקבל את הכסף "בשחור".
למרות זאת, קיימת חובה חוקית לשלם פנסיה מגיל 20 לנשים ומגיל 21 לגברים, גם אם העובד אינו מעוניין בכך, ולא ניתן להאשימו, לפחות כך קבע בית הדין הארצי לעבודה. במקרה של תביעה נגד המעסיק יהיה עליו לשלם את הזכויות הסוציאליות שלא שולמו לעובד (לרבות פנסיה, ימי חופש ומחלה) עם ריבית והצמדה. כמו כן במקרה אירוע ביטוחי כמו נכות או מוות – המעסיק יהיה חשוף לפיצוי גבוה שיכול להגיע בקלות למאות אלפי שקלים. אירוע כזה יכול להתרחש גם בתום תקופת ההעסקה, במסגרת תקופת התיישנות.

1 צפייה בגלריה
קרן פנסיה
קרן פנסיה
קרן פנסיה
(צילום: FREEPIK)

כמה כסף צריך להפקיד למנקה?
לפי חוק פנסיית חובה, הפנסיה מתחלקת בין העובד לבין מעסיקו. מהשכר החודשי של העובד, מקזזים 6% לטובת ההפקדה לפנסיה, ובנוסף לכך המעסיק צריך להפקיד 12.5% מהשכר החודשי שמתחלקים כך: 6.5% לתגמולי מעביד, ו–6% לפיצויי פיטורים, שאותם יקבל העובד גם במקרה שיתפטר (למעט מקרים חריגים).
לדוגמה: אם העובד מרוויח 50 ₪ לשעה, שמגיעים ל–1,000 שקל בחודש, המעסיק יקזז 60 ש"ח מהשכר לחודש, ולשלם בנטו רק 940 ש"ח. המעסיק יפקיד לקרן הפנסיה את הכסף שקיזז מהשכר ויוסיף עוד 65 ₪ לתגמולים ו–60 ₪ נוספים לפיצויים. כך ההעברה הבנקאית לקופת הפנסיה של העובד באותו חודש תסתכם ב–185 ₪.
המעסיק רשאי להפקיד בחודש 8.33% (83 ₪) במקום 6% לקרן הפנסיה, כך שמלוא ההפרשות לפיצויים יכללו בהפרשות לפנסיה (אחרת יש להשלים 2.3% בסוף ההעסקה, במקרה של פיטורים או התפטרות בנסיבות המחייבות בתשלום פיצויים, כמו התפטרות בשל מצב בריאותי או טיפול בילד).
איך בוחרים קרן פנסיה ומה עושים אם העובד לא משתף פעולה?
אם לעובד יש קרן פנסיה קיימת, עדיף להפקיד אליה. אם העובד לא יודע אם יש לו קרן פנסיה, הוא ניתן להיעזר באתר החינמי של משרד האוצר שנקרא הר הכסף, המציג את כל החסכונות הפנסיוניים שקיימים על שמו (קופות גמל, קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים וקרנות השתלמות). אם אין לעובד קרן פנסיה, יש לפתוח לו כזאת, בהתאם לבחירתו. במקרה של חוסר שיתוף פעולה, ניתן לפתוח לעובד קרן פנסיה ברירת מחדל, כלומר באחת מבין 4 הקרנות שנבחרו במכרז של משרד האוצר באלטשולר שחם, מיטב, מור או אינפיניטי.
מתי צריך לבצע את ההעברה הבנקאית?
אם אין קרן פנסיה פעילה, ניתן להתחיל הפקדות רק לאחר שהעובד השלים אצלכם 6 חודשי עבודה. אם קיימת קרן פנסיה, יש להפקיד לפנסיה כבר מהחודש הראשון לעבודה. ניתן לבצע את התשלום לאחר 3 חודשי עבוד אצל המעסיק באופן רטרואקטיבי.
את התשלום לקרן הפנסיה ניתן לבצע תוך 7 ימי עסקים מיום תשלום השכר, ולא יאוחר מ–15 ימים מתום החודש שעליו המעסיק צריך לשלם את המשכורת לעובד. למשל, אם התשלום הוא עבור ינואר, צריך להפקיד את הסכומים לפנסיה עד ה–15 לפברואר לכל המאוחר.
אי-ביצוע הפרשות עלול לעלות ביוקר
בית הדין הארצי לעבודה דחה לאחרונה ערעור שהגיש מעסיק שחויב על ידי בית הדין האזורי לעבודה לשלם כ–100 אלף שקל ליורשים של עוזרת שהועסקה על ידו. המעסיק לא הפקיד לעוזרת לקרן פנסיה, והיא נפטרה מסרטן. כך נוצר מצב שהיורשים לא היו זכאים לקבל פנסיית שארים, ולכן בית הדין פסק פיצוי. זוהי רק דוגמה אחת מיני רבות על חשיבות ההפקדות למנקה, מאחר ואי־ביצוע הפרשות לפנסיה עלול לעלות ביוקר והרבה יותר מסכום ההפרשות עצמן; וגם במקרה שבו העובד אינו מעוניין בהפרשות לפנסיה, עדיין חייב המעסיק לבצע את ההפרשות כחוק.
לפתיחת קרן פנסיה אתם מוזמנים ליצור קשר עם סוכנות פתרונות עדיפים >>>

מוגש מטעם: סוכנות פתרונות עדיפים