יש שירימו גבה, אחרים יחשבו שזו מרידה במוסכמות וחלק בטוחים שזה יעבור עם הזמן, אבל כבר לא מדובר בתקדים אלא בתופעה שהולכת וצוברת תאוצה. יותר ויותר סטודנטים, להם נתוני פתיחה מצוינים, בוחרים דווקא בתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה. כך עולה ממחקר שנערך בשנים האחרונות במכללה האקדמית אחוה בקרב סטודנטים שבחרו לימודי הוראה על פני כל מקצוע אחר. והסיבות אולי יפתיעו גם אתכם.
2 צפייה בגלריה
המכללה האקדמית אחוה
המכללה האקדמית אחוה
המכללה האקדמית אחוה
(צילום: המכללה האקדמית אחוה)
תקופת הקורונה הדגישה יותר מכל את חשיבות מקצוע ההוראה. הוכח מעל לכל ספק כי המורים והמחנכים הם חלק בלתי נפרד מעולמו של התלמיד ומעיצוב דמותו לאורך השנים. עם זאת, מדובר במקצוע תובעני, מתגמל מבחינות רבות אבל לא בהכרח מבחינה כספית ובטח כזה שלא זוכה להכרה הראויה. המלחמה בין הלב לראש גורמת לרבים להתלבט האם נכון לבחור בלימודי הוראה? האם האידיאולוגיה עולה על האתגר שבהוראת כיתה שלמה של תלמידים ודרישות שונות מההורים ומהמערכת? והאם הביטחון התעסוקתי גובר על שכר גבוה? אז מה באמת מכריע בסוף מתעניינים רבים לבחור בתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה? קל וחומר כשמדובר בסטודנטים מצוינים שיכלו לבחור בין אפשרויות תעסוקתיות רבות? שאלות אלו סיקרנו גם את טובי המרצים בבית הספר לחינוך במכללת אחוה. פרופ' אפרת קס וד"ר ארז מילר, מרצה בכיר במחלקה להוראת לימודי החינוך מיוחד, ערכו מחקר איכותני בקרב סטודנטים עם נתוני פסיכומטרי גבוהים הלומדים לתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה בתכנית המצוינים רג"ב (ראש גדול בהוראה) של משרד החינוך. התוצאות לא פחות ממרגשות.
2 צפייה בגלריה
המכללה האקדמית אחוה
המכללה האקדמית אחוה
המכללה האקדמית אחוה
(צילום: המכללה האקדמית אחוה)
ריפוי פצעים מהעבר "המחקר התבסס על ראיונות עומק פתוחים שנמשכו כשעתיים בהם התבקשו הסטודנטים לספר את סיפור חייהם", מסביר ד"ר מילר. "מתוצאות המחקר עולה כי בחירתם בלימודי הוראה נעשתה, כפי הנראה, במטרה לעבור חוויה מתקנת ולרפא פצעים מהעבר. היותו של המורה מנהיג בכיתה, בעל נוכחות משמעותית בחייהם של התלמידים ובעיקר אופיו של המקצוע הכולל עבודה עם ילדים ובני נוער, נותנים מענה לצרכיהם הלא מודעים של המחנכים". במחקר לקחו חלק 12 סטודנטים בטווח הגילים 34-23. שמונה מהם החלו ללמוד מקצועות אחרים באוניברסיטה במהלכם החליטו להמשיך לתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה, שלושה חשבו ללמוד מקצוע אחר ללא כל קשר ללימודי הוראה, ורק סטודנטית אחת נרשמה מראש ללימודי חינוך מיוחד. בפני הסטודנטים ניצבו מניעים חיצוניים הכוללים את התועלת שיכול להפיק המורה מעבר להוראה, כמו תעסוקה בטוחה, סטטוס תעסוקתי, שכר, חופשות ושעות נוחות וקפיצת מדרגה להמשך לימודים לתארים מתקדמים. מנגד, עלו מניעים פנימיים שנקשרו להפקת הנאה מעצם ההוראה, תחושת אחריות, אתגר ולא פחות מזה אהבה וגישה לילדים. כמו כן, נכללו גם מניעים אלטרואיסטיים, כגון אידיאולוגיה, שליחות, רצון לתרום ולעזור, לחלוק בידע הנרכש ולהפוך לסוכני שינוי חברתיים לטובת הקהילה. תוצאות המחקר העידו כי בכל הקשור לתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה הבחירה במקצוע ההוראה היא יותר מאותם מניעים פנימיים ולא מודעים שגוברים לא אחת על שיקולי יציבות, שכר או תועלת. "עוד עולה מהמחקר כי סטודנטים בני מיעוט אתני, ממשפחות בעלות מצב סוציו-אקונומי נמוך וכאלה עם קשיי ריכוז, קשב או למידה שחוו חוויות חינוכיות שליליות כשהיו תלמידים, היו ערים ורגישים יותר לאי שוויון חינוכי, לחוסר התאמה של תכניות הלימודים ואופן ההוראה או לצרכים המיוחדים של תלמידים עם לקויות. בכך עלה בהם עוד יותר הרצון והצורך להביא למהפכה ולשינוי, הן בתוך בתי הספר והן בחברה. הם ללא ספק, ובצדק, ראו את עצמם כסוכני שינוי חברתיים".
הרגשת שייכות בנוסף, מנתוני המחקר עולה עוד כי הבחירה בלימודי הוראה נותנת מענה לארבעה צרכים לא מודעים נוספים, בהם גיבוש והגדרת גבולות העצמי, אכפתיות ואהבה לסביבה, חיזוק תחושת המסוגלות העצמית ופיצוי על חוויה של חוסר אונים בילדות ותחושות של חוסר צדק ועוול בילדות. כראיה מביא ד"ר מילר דוגמה של סטודנטית שהייתה עדה לריבים חוזרים ונשנים בין הוריה עד שהתגרשו כשהייתה בגיל ההתבגרות. האב הקים משפחה חדשה והקשר עימו הלך והתעמעם וגם הקשר עם אימה לא היה קל. לאור המצב אליו נקלעה, היא עברה ממקום למקום ולא באמת נטעה שורשים. במהלך המחקר היא הדגישה את חוסר השייכות למקום מסוים, למשפחתה ולהוריה. לטענתה, לימודי ההוראה בהם בחרה נתנו לה הרגשת שייכות, והתמחות בלימודי חינוך מיוחד אפשרה לה להרגיש חזקה ואיתנה - מה שללא ספק פיצה על חוסר האונים שחוותה בבגרותה. "הבחירה בלימודי הוראה היא משמעותית ועמוקה יותר מהסיבות הידועות והמוכרות לנו", מסכם ד"ר מילר. "עצם הבחירה בהוראה כמקצוע מאפשרת תהליכים של גיבוש האישיות, פיצוי על חסך או קושי מהילדות וצמיחה אישית. מניעים אלו מביאים סטודנטים מצוינים לבחור בתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה ולהתמקצע בתחום ההוראה, להפוך לסוכני שינוי ולאנשים משמעותיים עבור הסביבה ובעיקר עבורם. לא בכדי, מורה טוב הוא מורה לחיים, ומורה טוב הוא מורה שטוב לו בבחירה המקצועית שעשה".