האם פעם יצא לך לתת מחשבה נוספת על כל הרכיבים השונים שיש בתלוש המשכורת? האם ידוע לך מה כל סעיף אותר והאם הוא מחושב נכון? לא מעט אנשים מגלים לאחר שנים רבות שיש חישוב מוטעה בתלוש המשכורת, לפעמים כזה שיכול להשפיע באופן משמעותי על השכר שלהם, בטח אם מדובר על כמה שנים של טעויות. איך בודקים האם התלוש מחושב כראוי? הנה מדריך על כל מה שחייבים לדעת על תלוש המשכורת.
מתי בודקים? השאלה מתי ואם בכלל יש לבדוק את תלוש השכר עולה אצל לא מעט אנשים. האם כל אחד צריך לבדוק את תלוש השכר שלו? האם צריך לבדוק אותו באופן קבוע? התשובה לכך מורכבת למעשה מכמה תשובות. בעקרון, אם מדובר על מעסיק חדש יחסית, מומלץ לבחון את התלוש לאחר כמה חודשי עבודה. אם מדובר על מעסיק ותיק גם כן מומלץ לבצע בדיקה, אך הכי מומלץ לבצע אותה כאשר יש חשד כל שהוא שמשהו אינו כשורה.
מה יכול להרגיש לנו לא כשורה? בבחינת הנתונים בתלוש המשכורת מספרים רבים יכולים להטעות ולבלבל, אבל אנשים מסתכלים רק על סכום הנטו שנכנס להם לחשבון. יש לשים לב להמון פרטים אחרים שיכולים להשפיע בצורה ניכרת על המשכורת ולאורך שנים.
1 צפייה בגלריה
זכות לעובד
זכות לעובד
זכות לעובד
(צילום: freepik)
כשאנחנו מסתכלים על התלוש, מה אנחנו אמורים לראות? כל בדיקת תלושי שכר צריכה להתחיל קודם כל בבדיקה של הנתונים הבסיסיים. יש לבדוק שהשם רשום נכון, שהכתובת מעודכנת וכמובן שהפרטים האישיים מעודכנים. יש לבחון האם נקודות הזיכוי תואמות את המצב המשפחתי כדי שמס הכנסה לא יוריד יותר מידי מס, יש לוודא שימי החופשה והמחלה מחושבים נכון, ויש לוודא שכל הפרטים של תנאי ההעסקה כלולים בתלוש. לדוגמה, אם בחוזה ההעסקה מגולם חישוב תקציב דלק, פלאפון, או תקציב אוכל או ביגוד, אלה אמורים להיות רשומים בתלוש גם כן.
ומה לגבי הפנסיה? הפנסיה היא נושא רגיש עבור רובנו, כיוון שהיא זו שתקבע לטווח הרחוק כיצד יראו חיינו. רבים מאתנו חרדים לתשלומי הפנסיה, וכדאי לדעת שלא מספיקה בדיקה בתלוש שאכן הסכום הוא הסכום הנכון, יש לבחון גם אם התשלומים עצמם הועברו לחברת הפנסיה. למרבה הצער לעיתים מעסיקים מורידים את הסכום מהתלוש אך לא מעבירים אותו לחברת הפנסיה, ובמקרים כאלו לא רק שהסכום שאמור להצטבר בפנסיה לא מצטבר בפועל, התיק עצמו יכול להיכנס להקפאה. במקרים כאלו רצוי להיוועץ עם חברה המספקת שירותי זכויות עובדים כדי להחליט כיצד לפעול להשבת הכספים במהירות האפשרית תוך הפשרת תיק הפנסיה.
נמצאה בעיה בתלוש, מה עכשיו? אנשים יתפלאו לגלות כמה טעויות יכולות להיות בתלוש השכר. לרוב מדובר על טעויות קטנות שנעשות בתום לב, אך לעיתים מדובר על טעויות משמעותיות ולעיתים גם שלא בתום לב. כאשר מתגלה טעות כזו אפשר בשלב ראשוני לפנות למעסיק עם ממצאי הבדיקה, במידה והנושא אינו מטופל ומתוקן במהירות על ידו, ניתן להגיש מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים, ואם גם זה לא עוזר– ניתן להגיש תביעה בבית הדין לענייני עבודה. בדרך כלל מעסיקים מתעשתים מהר ומבצעים את התיקונים ולא מגיעים לבית המשפט.
פורסם לראשונה: 10:15, 18.07.22