"לצערנו, מעסיקים לא מעטים נוטים לזלזל בתלונות של עובדים לגבי כאבי ראש כרוניים, וזו מהסיבה הפשוטה שקשה לאמוד את מידת חומרתם," אמרו לנו מומחי 'זכותי', חברה המתמחה במיצוי זכויות רפואיות. "כמעט כל אחד מאיתנו חווה מתישהו כאב ראש רציני. כולנו יודעים עד כמה הכאב הזה עלול לשתק ולפגוע ביכולות לבצע את העבודה שלך. לכן השינוי במדיניות ביטוח לאומי בנוגע לסובלים ממיגרנות הוא שינוי מבורך. עם זאת, זה לא כל-כך קל להיות מוכר כנכה רק בגלל מיגרנות. פרוצדורלי רפואי מורכב ומקצועי."
2 צפייה בגלריה
אדם סובל ממיגרנה בעבודה
אדם סובל ממיגרנה בעבודה
אדם סובל ממיגרנה בעבודה
(צילום: Shutterstock )
כאב ראש קטן, והלך יום עבודה
מיגרנה היא תופעה רפואית נפוצה מאוד בישראל, ובעולם בכלל. כמיליון ישראלים סובלים ממיגרנות בשלב מסוים בחייהם. אך למרות שהן כה נפוצות, אין לזלזל בהשלכותיהן. התקף מיגרנה נמשך לרוב בין 4 ל-72 שעות, בהן הסובל מהמיגרנה לרוב אינו מסוגל לעשות דבר מלבד לשכב במיטה בחדר חשוך ולחכות שהכאב יחלוף. 500 מיליון ש"ח אבדים למשק בכל שנה עקב אובדן ימי עבודה בשל מיגרנות.
"אנחנו בני-האדם מסוגלים להמון דברים מדהימים, אבל מספיק כאב ראש קטן כדי 'לשתק' אותנו ליום שלם, ואף ליותר מכך," אמרו המומחים. "כאשר הגוף והנפש לא באיזון - לדוגמה, כאשר אדם אינו ישן מספיק או שהוא מודאג באופן קבוע - בקלות יכולה להתפתח תופעה של מיגרנות חוזרות ונשנות. לכן חשוב לשמור על בריאות פיזית ונפשית. אם המיגרנות כבר קיימות, המדינה משאירה פתח לסיוע. עם זאת, לא קל להשיג את הסיוע הזה."
סולם החומרה
אכן, לעומת הגבלות רפואיות אחרות, קשה לאמוד מיגרנות ועד כמה הן משפיעות על יכולתו של אדם לעבוד כרגיל. בביטוח הלאומי מודעים לכך, וניסו בכל זאת לבנות סוג של 'סולם חומרה'. בין הקריטריונים בסולם זה נמצאים: עוצמת הכאב, תדירות הכאב ומשך ההתקפים. על התובע לפנות לרופא המשפחה שלו ולבקש את אישור הרופא לגבי מצב המטופל, הבעיות מהן הוא סובל והתרופות אותן הוא לוקח על מנת לטפל במיגרנות.
2 צפייה בגלריה
רופאה ופציינט
רופאה ופציינט
רופאה ופציינט
(צילום: Shutterstock )
"עם מסמכים אלה יגיע התובע להגיע לוועדה הרפואית. שם ייקבע אם הוא אכן זכאי להיות מוגדר כנכה, או שלא," הוספיו המומחים. "בגדול, תיקבע נכות רק אם התובע סובל ממיגרנות בחומרה בינונית-קשה בתדירות של לפחות ארבעה ימים בחודש." נכון, ההגדרה 'בינונית-קשה' הינה מעורפלת למדי. לכן זה לא קל בכלל לסובלים ממיגרנות לקבל קצבת נכות מביטוח לאומי, כשמדובר במיגרנות בלבד.
לא ניתן להתעלם
"תופעת המיגרנות הכרוניות היא רחבה מדי מכדי שיהיה הגיוני להתעלם ממנה. זוהי תופעה רפואית שמגבילה את האדם באופן דומה לשלל תופעות רפואיות אחרות שעשויות להגדיר אדם כנכה," סיכמו המומחים מטעם 'זכותי'. "עם זאת, הקושי באומדן הכאב של התובע, הן על ידי רופא המשפחה והן על ידי הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי, עלול לגרום לאנשים רבים הסובלים ממיגרנות ליפול בין הכיסאות, וזה מצב בלתי מתקבל על הדעת. 'זכותי' מסייעת לדורשי זכויות רפואיות להילחם בבירוקרטיה ולמקסם את הסיכויים שיקבלו את זכויותיהם מהמדינה."

מוגש מטעם: זכותי