תקופת הגיל השלישי מאופיינת בחופש ובזמן הפנוי לטייל, לבלות עם הנכדים, לגלות תחומי עניין חדשים ולהרחיב אופקים. עם זאת, רבים המגיעים לגיל השלישי אינם מצליחים להוציא ממנו את המיטב, מסתגרים בבית, ונשאבים לעייפות ולעיתים לבדידות. עיריית רחובות והחברה העירונית מציעות פתרון מושלם לבני הגיל השלישי בעיר – לימודים, הנאה, הרחבת אופקים, עניין וחברה.
אז מה זה "ראשון על הבוקר"? הקתדרה העממית רחובות (ע"ש לאה טנא) יצרה את תוכנית "ראשון על הבוקר", הכוללת תוכנית הרצאות בכל בוקר ביום ראשון. ההרצאות בתוכנית מגוונות ביותר וכוללות שלל נושאים: החל מביטחון והיסטוריה, ועד מדע, מוסיקה, תנ"ך ופילוסופיה.

5 צפייה בגלריה
עמרי אסנהיים
עמרי אסנהיים
עמרי אסנהיים
(צילום: ינאי יחיאל)

נושאי ההרצאות משתנים מידי שבוע, וישנה תוכנייה מסודרת עם הפרטים על האירועים השונים. על מנת להשתתף ולהיכנס להרצאות אלו, התוכנית מציעה מנוי, הכולל 30 מפגשים מידי יום א' בעלות מסובסדת של 880 שקלים בלבד, המשתלם יותר מתשלום חד פעמי.
תוכנית "ראשון על הבוקר" מציעה במה רב תחומית, עם מגוון רחב של נושאים בהם ניתן להרחיב את הידע – ומפי מיטב המרצים ובינהם: פרופ' יובל חלד, עמרי אסנהיים, דר' מרדכי יושקובסקי, איילת אידלברג, מתן חודורוב ועוד. אולם, זה לא התפקיד היחיד שהיא ממלאת, כאשר מעבר להעשרת הידע והרחבת האופקים שהתוכנית מקדמת, לתוכנית גם ערך חברתי עצום.

5 צפייה בגלריה
מתן חודורוב
מתן חודורוב
מתן חודורוב
(צילום: רן יחזקאל)

"באים אלינו אנשים בחבורות שבאים ללמוד ביחד ולהכיר אנשים נוספים בני גילם", מספרת שפרה כהן, מנהלת אגף תרבות, ידע ואמנות בחברה העירונית. לדבריה, "גם בתקופת הקורונה, היו אנשים שהתוכנית שימשה להם עוגן ולא הסכימו לוותר עליה – אז עברנו לקיים אותה בזום תוך עזרה והדרכה בהתחברות להרצאות".

5 צפייה בגלריה
איילת אידלברג
איילת אידלברג
איילת אידלברג
(צילום: משה שי)

להישאר רלוונטים ומשפיעים


התוכנית משמשת מקום מפגש חברתי ואבן שואבת לבני הגיל השלישי ללמוד יחדיו, לדבר ולשמור על קשר. המטרה, בסופו של דבר, היא לאפשר לבני הגיל השלישי ללמוד ולהתפתח גם לאחר שיצאו לגמלאות, מתוך הבנה שמעבר להנאה הגדולה שברכישת ידע וחברים, בכוחה של התוכנית לשמור עליהם רלוונטיים, חושבים ומשפיעים.
הצוות המקצועי שיצר את התוכנית בנה אותה באופן שישמר, יחזק ויאתגר את הסקרנות האינטלקטואלית של האנשים – במנעד ייחודי ורחב מאוד של תחומים. בנוסף, קיימות תוכניות הרחבה נוספות ומגוון קורסים המאפשרים העמקה בתחום ספציפי במסגרת הקתדרה העממית. "אנו שמחים להזמין את התושבים לבוא ולהצטרף אל משפחת הקתדרה", אומרת ליאת קצב, מנהלת הקתדרה ועורכת התוכניות.

5 צפייה בגלריה
דר' מרדכי יושקובסקי
דר' מרדכי יושקובסקי
דר' מרדכי יושקובסקי
(צילום: שחר עזרן)

"הקתדרה היא ההיילייט של התרבות בעיר" מספרת נעמי אפרתי, תושבת העיר ומנויה ותיקה של הקתדרה. היא מעידה על עצמה כחובבת תרבות מושבעת, ומברכת על פעילות הקתדרה בעיר.
"החיים לא מסתיימים כשמסיימים לעבוד, אני מוצאת את עצמי לומדת כל כך הרבה דברים חדשים, התרבות מעוררת אותנו לחיים", אומרת אפרתי וקוראת לכולם לבוא להרצאות, לחוות תרבות והישאר חיוניים. גם הסוגיה החברתית מהותית בעיניה: "החברים כבר שומרים לי מקום בהרצאות, אני רואה אותם גם בקתדרה וגם ברחובות העיר. יש לי את העולם שלי".

5 צפייה בגלריה
נעמי אפרתי
נעמי אפרתי
נעמי אפרתי
(צילום: פרטי)

התוכנית תפתח לאחר חגי תשרי, ביום א', 22.10, ז' בחשוון, באולם יד לבנים רחובות. אירוע הפתיחה יהיה בנושא "הסיפורים שמאחורי הזמר העברי", שנכתבו בין בני משפחה -מפי המרצה וחוקרת השפה העברית זוהר באקל.
ההרצאה תהיה בליווי שירים ותכלול מסע מרתק אל שיריי נעמי שמר, אהוד מנור, רבקה זוהר ועוד הפתעות. את כל הפרטים אפשר גם למצוא באתר בקישור הזה.

מוגש מטעם החברה העירונית רחובות