רבות כבר דובר אודות ההבדלים בין ביצוע הפלה מלאכותית במוסדות הציבוריים לעומת ביצוע הפלה אצל רופא פרטי. ד"ר גיא גוטמן הוא רופא בכיר עם ניסיון של למעלה משני עשורים בגניקולוגיה, מיילדות ופוריות. ד"ר גוטמן מנהל קליניקה פרטית מצליחה ברמת החייל תל אביב, ובמקביל ממשיך לתת שירות גם במערך הציבורי, במרכז בריאות האישה בהוד השרון. על הזיקה לפתוח קליניקה פרטית משלו הוא מספר: "היה לי המון ידע וניסיון. רציתי לרתום אותם באופן התכליתי והיעיל ביותר כדי לעזור לכמה שיותר נשים. במערך הציבורי לא הייתה לי שליטה על הרבה דברים שהפריעו לי. הקליניקה היא ביטוי של "האני מאמין" שלי לגבי איך הדברים צריכים לעבוד".

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Depositphotos)

הפלה אצל ד"ר גוטמן היא בוודאי יקרה יותר מאשר הפלה ציבורית. אז למה בכל זאת אלפי נשים שהיו זכאיות להפלה, במימון חלקי או מלא, בחרו לבצע אותה אצל ד"ר גוטמן? פנינו לחלק מהנשים הללו ושמענו מה היה להן להגיד. כל התשובות, בכתבה הבאה.

"ברחם שלך יגע רק מי שיש לו זמן, כוח ואורך רוח"

א' היא סמנכ"לית תפעול של חברה יצרנית גדולה במשק. היא רווקה באמצע שנות ה 40 לחייה ומגדירה את עצמה כ "אל-הורית". בעבר, השתמשה בהתקן אך נאלצה להוציא אותו מסיבות רפואיות. "האמת שלא הייתי פעילה מינית זמן מה ואז זה קרה. לא חשבתי שבגילי זה בכלל אפשרי עדיין". כשהחליטה א' לבצע הפלה היא עשתה מחקר מעמיק אודות תהליך ביצוע הפלות באופן פרטי לעומת ציבורי. "כששמעתי בכמה נשים מטפל רופא במערך הציבורי במשמרת אחת הבנתי שזה לא מתאים לי. אמרתי לעצמי: ברחם שלך יגע רק מי שיש לו זמן, כוח ואורך רוח".
הדבר שעלה אולי הכי הרבה במסגרת הראיונות שביצענו הוא תחושת האקסקלוסיביות שהנשים הללו קיבלו בקליניקה של ד"ר גוטמן. הן מציינות הבדלים רבים, גדולים כקטנים, שניכרים כאשר לגוף המטפל אחריות על כמה עשרות או מאות נשים לעומת אחריות על עשרות אלפי מטופלים, כמו בבית חולים ציבורי. כמו בכל תחום בחיים, גם כשזה מגיע להפלות, פחות זה יותר. "לטפל בפחות נשים זה אומר לתת יחס טוב יותר לכל אישה" אומרת נ'. "העדפתי לשלם יותר אבל לדעת שהרופא שהולך לחפור לי בתוך הרחם ישן טוב בלילה והגיע אליי רענן, בנחת ולא בלחץ או בדוחק" היא מוסיפה.

מעטפת תומכת מא' ועד ת'

עוד דבר שעלה הרבה הוא "החוויה ההוליסטית", כפי שהיטיבה לנסח ט', בת 39 מאשקלון. ט' היא גרושה+3 שלא מעוניינת ללדת יותר. היא לא ציפתה להיכנס להיריון מקיום יחסי מין חד פעמיים בגילה אבל זה קרה. "התלבטתי רבות האם להשקיע את הזמן, הכסף, הנסיעות לתל אביב. הרי בלאו הכי אני לא מתכננת ללדת עוד, אז מה אכפת לי מהשלכות של ההפלה? אבל אז חשבתי על זה שיש חיים מתפתחים בתוכי ושאם ההפלה לא תלך כמתכונן אני פשוט אקרוס נפשית. אני מרגישה אחריות כלפי מה שקורה בגוף שלי. אחריות לעשות את זה באופן המקצועי והבטיחותי ביותר". היא הגיעה לד"ר גוטמן בעקבות המלצה ובתוך שבוע כבר הייתה אחרי התהליך. "מה שהכי הדהים אותי אצל ד"ר גוטמן זה המעטפת. זה לא רק הוא. זה מתחיל מהוועדה שמורכבת מאנשים מדהימים שממש מקשיבים לך ואכפת להם! זה ממשיך עם המזכירה ששומרת אותך בלופ, בודקת מה איתך, תומכת וסבלנית מאד. אפילו כשהיה לי רגע של נפילת מתח אחרי, התקשרתי וקיבלתי את כל החיזוק והתמיכה שהייתי צריכה - ויותר מזה". ט' היא לא היחידה שמדברת על הסולידריות הזאת שנראה שמתאפשרת בזכות האכפתיות, עבודת הצוות והסינרגיה המעולה ששורה בין עובדי הקליניקה.

הזמן שלך הוא המרכז – את המרכז

אחד הפקטורים החשובים ביותר כשבוחרים אסטרטגיה לביצוע הפלה הוא השלב בהיריון. הפלה אצל ד"ר גוטמן ניתן לבצע רק עד שבוע 12. משבוע 12 ועד 23, הפלה תתבצע במוסד ציבורי בלבד ובניתוח. עד שבוע 9 ניתן לבצע הפלה בכדורים. לאחר מכן, האפשרות היחידה היא ניתוח.
ד' מבת ים מספרת: "שתי הפלות עברתי בחיים. אחת בתור נערה, ואחת כאישה מבוגרת. החוויה בתור נערה הייתה לא טובה. עברתי את הוועדה, קיבלתי מימון והכל, נכנסתי לתור להפלה בכדורים בשבוע 7 והבטיחו לי ששבוע הבא יכניסו אותי. בפועל, היה להם בלאגן שלם, דחו אותי. בסופו של דבר נאלצתי לעבור ניתוח. זה השפיע על המחזור שלי, על מערכת הרבייה שלי, זה ממש חרץ לי את הדין. אז, הייתי ילדה ולא ידעתי לעמוד על שלי. בהפלה השנייה, אמרתי לעצמי: לא צריכה טובות של אף אחד. רק רופא פרטי – והטוב ביותר. ככה הגעתי לד"ר גוטמן. אני מברכת את ההחלטה הזאת עד היום".
לסיכום, ד"ר גוטמן הוא רופא מקצועי, מנוסה ומוערך ששמו הולך לפניו בזכות ולא בחסד. הקליניקה מורכבת מצוות חד פעמי שלוקט בפינצטה על מנת ליצור עבורך את התנאים הכי טובים לעבור את הדרך הלא פשוטה הזאת. ד"ר גוטמן והצוות ילוו אותך מההכנות ועד להתאוששות ואת תישארי חלק מהמשפחה לתמיד.