תחום החינוך המיוחד מעמיד אתגרים רבים למערכת החינוך. היא צריכה להיות גמישה מספיק ולהתרגל מהר יחסית לשינויים. תואר שני בחינוך מיוחד באקדמית אחוה מאפשר לסטודנטים להעמיק את הידע שלהם, להתנסות במצבי אמת, לחקור לעומק את התחום ולצאת מורים טובים יותר. חוק השילוב וההכלה של תלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל שנכנס בשנים האחרונות למערכת החינוך נובע מפילוסופיה שלכל תלמיד באשר הוא יש את הזכות ללמוד עם בני גילו. בבסיס התפיסה עומדת ההכרה שמה שילד יכול להרוויח במסגרת המשלבת הוא לא יכול להרוויח באף טיפול ובשום תכנית התערבות. השילוב עצמו מקנה ערך מוסף והמון יתרונות שאי אפשר לרכוש אותם במקום אחר. אולם, יש מי שחושב שאומנם מדובר ברעיון נהדר, אך פילוסופי ביסודו, כאשר בפועל המחשבה האידיאולוגית לא תמיד תואמת את המציאות בשטח והפערים עדיין גדולים מדי. ילדים עם צרכים מיוחדים לא מסוגלים לשבת בכיתה עם 40 תלמידים נוספים, קשה להם ללמוד בדרך הרגילה והם זקוקים ליחס אישי ולדרכי הוראה מותאמות כדי שיוכלו להצליח ולהתקדם.
1 צפייה בגלריה
המכללה האקדמית אחווה
המכללה האקדמית אחווה
המכללה האקדמית אחווה
(צילום: FREEPIK)
מורים במערכת החינוך הרגילה, בעלי רצון ככל שיהיו, אינם מקבלים הכשרה מספקת שתוכל לתת מענה הולם לתלמידים עם צרכים מיוחדים. לכן, אם באמת רוצים לתת לתלמידים את כל הכלים להצלחה נדרשת חשיבה ארגונית רחבה יותר, מתן הקצאות נוספות, בניית כיתות קטנות ובעיקר הכשרת מורים לתואר שני בחינוך מיוחד שיעזרו להם להשתלב באופן משמעותי ומוצלח. תואר שני בחינוך מיוחד באקדמית אחוה מכשיר אנשי חינוך והוראה במסגרות לחינוך מיוחד ובמסגרות שילוב בהן לומדים ילדים עם צרכים מיוחדים. בתום הלימודים יהפכו הבוגרים למומחים חינוכיים בקידום תלמידים עם צרכים מיוחדים, ברוח הגישה החברתית-תרבותית המכבדת את התלמיד ורואה בו אדם שלם בעל רצונות, צרכים ועוצמות.‎ במהלך לימודי החינוך המיוחד ייחשפו הסטודנטים לידע העדכני ביותר הקיים אודות מאפיינים וצרכים מיוחדים של תלמידים, ולשיטות מתקדמות המיועדות להעריך את יכולותיהם של התלמידים עם הצרכים המיוחדים ואת פוטנציאל הלמידה שלהם. הסטודנטים ילמדו להכין, ליישם ולהעריך תכניות התערבות במטרה להעצים את יכולותיהם של תלמידים אלה ויקבלו כלים שיסייעו להם לשתף פעולה עם צוות המורים, עם אנשי המקצוע הפרא-רפואיים ועם משפחותיהם של התלמידים. "תלמידים עם צרכים מיוחדים, בכל הגילים, זקוקים לשיטות שונות שמותאמות לצרכים שלהם", מסביר ד"ר ארז מילר פסיכולוג חינוכי מומחה ומרצה בתואר שני בחינוך מיוחד באקדמית אחוה. "האופן שבו אתה עובד, למשל, עם ילדים שיש להם לקויות למידה בהוראה מותאמת, תהיה שונה מהאופן שבו תעבוד עם תלמידים שיש להם לקות בתקשורת בספקטרום האוטיסטי. גישה נוספת שנלמדת בלימודי חינוך מיוחד עוסקת בהיבטים רגשיים וחברתיים שמורים בדרך כלל לא מתעסקים בהם. כך, לדוגמה, אנחנו מלמדים את הסטודנטים שלנו לתואר שני בחינוך מיוחד איך לעזור לילדים לפתח יכולות שונות באמצעות סיפורים וטקסטים כאשר חלק מהלמידה נעשית מתוך התנסות מעשית מהשטח". הקו שמנחה את לימודי החינוך המיוחד באקדמית אחוה משתלב בערכי המכללה שמטרתם להכשיר את הסטודנטים להיות פורצי דרך, מובילי תחום ואנשי מקצוע בעלי יכולת לקבל החלטות ולהתמודד עם מצבים שונים מול ילד-משפחה-קהילה. לפיכך, כבר במהלך הלימודים לתואר שני בחינוך מיוחד משלבים הסטודנטים תעודת מורה מומחה בהערכה וטיפול בלקויות למידה. תעודה שמכשירה את הסטודנטים ללימודי חינוך מיוחד לקרוא אבחונים, לאתר קשיים, ולהמליץ על התאמת ההוראה והטיפול בילדים עם לקויות למידה בתחום הקריאה והכתיבה. הלימודים משלבים תיאוריה, קבלת כלים והתנסות פרקטית במהלך הלימודים. "בוגר תואר שני בחינוך מיוחד מקבל תעודת של מורה מומחה באיתור וטיפול בתלמידים עם לקויות למידה הנותנת בעצם מענה בית ספרי. המורה הופך להיות לגורם מאוד משמעותי בבית הספר משום שהוא מייעץ למורים, עוזר להם לבנות תכניות התערבות לילדים ובעצם מהווה נקודת ציון אמיתית בבית הספר להרבה מורים שיכולים לפנות אליו ולהתייעץ איתו", מסביר ד"ר מילר. "הבוגרים ללימודי חינוך מיוחד חוזרים לשדה החינוכי עם ידע רחב יותר והבנה מערכתית מעמיקה יותר של עבודה בחינוך מיוחד ובמסגרות משלבות. מדובר בערך מוסף חשוב וכלל לא מובן מאליו". תעודת מורה מומחה הנלמדת במסגרת תואר שני בחינוך מיוחד באקדמית אחוה היא תעודה שלמעשה עוסקת בהערכה, אבחון ומתן הוראה לתלמידים עם לקויות למידה שונות. לימודי התעודה מתבססים על מומחיות, ידע, העמקה והבנה רחבים יותר בתחום מסוים. "חינוך מיוחד היא דרך הוראה שונה. למעשה, מדובר באנשים מיוחדים, גם מצד התלמידים וגם מצד המורים. מי שבוחר במקצוע הזה בוחר לעבוד עם ילדים שקשה להם ללמוד בדרך הרגילה. זהו תחום ייחודי, שדורש קודם כל סובלנות וסבלנות, אחר כך אהבה לילדים, במיוחד לילדים שההתפתחות שלהם שונה מהמסלול הרגיל, ובעיקר נועד לאנשים שרואים את עצמם גם בתפקיד המורה, גם כחבר צוות בין מקצועי וגם, ואולי יותר מהכל כצומת חשוב בחייהם של ילדים".