ספרי לנו קצת על עצמך? איך עשית את הדרך לקיבוץ המחנכים בעיר? אז ככה, אני עפרה גזית, בת 39, אמא לאור בת 3.5 וליבי בן 2.5, בת זוג של עדי וחברה בקבוצת שניר המורכבת מ7 מבוגרים ומבוגרות ו5 ילדים וילדות (ועוד אחת בדרך). ב4 השנים האחרונות אני מנהלת את המרכז הקהילתי של רשת חוויות בשדרות ח"ן, בעצם מיום הקמתו. הקיבוץ העירוני מורכב ממשפחות, זוגות וקבוצות שיחד שפועלות גם בכל בעיר ויחד מטעינות מחדש את המושג קהילה. לקיבוץ המחנכים של דרור ישראל ברחובות עברנו מחדרה לפני כמעט 7 שנים. רצינו לגור בעיר שנרגיש שיכול להיות לנו בה מקום משמעותי, שאפשר למצוא שותפים לרעיונות גדולים בתחומים של חינוך וקהילה. בגדול הבחירה ברחובות היא הצלחה מסחררת בהיבט הזה. ממש כיף לנו, יש כאן מלא אנשים טובים שהולכים עד הסוף עם החלומות שלהם. השילוב של תושבים ואנשים מהרשות שמובילים יחד איתנו תוכניות ופרויקטים שמשפיעים על פני העיר מהמם ומעניק תחושת סיפוק עצומה.
4 צפייה בגלריה
חברי תנועה דרור ישראל, והנוער העובד והלומד
חברי תנועה דרור ישראל, והנוער העובד והלומד
חברי תנועה דרור ישראל, והנוער העובד והלומד
(צילום: דרור ישראל)
ספרי לנו קצת על תנועת דרור ישראל ומה זה בעצם קיבוץ מחנכים עירוני? את תנועת דרור ישראל הקימו בוגרי הנוער העובד והלומד. חינוך ומעורבות בסביבה זה הקטע שלנו. בכל מקום שאנו נמצאים בו אנו רואים יחד עם השותפים שלנו מה צריך ומנסים בכוחות אזרחיים להקים את זה. אנחנו בונים מסגרות שיתופיות וקהילתיות גם לנו וגם לכל מי שמעוניין יותר "ביחד" הישראלי הזה. בגדול אנחנו רואים שדברים שאנשים משתפים ביחד מביאים להרבה עושר. אני למשל גדלתי בישוב קהילתי בעמק יזרעאל והיה לנו שם קן של הנוער העובד. להיות חניכה צעירה היה כיף אבל כשגדלתי הקן כבר ממש הפך להיות הבית השני שלי. גיליתי בו את החוזקות שלי, את הכישרונות שלי, חוויתי חברויות ואהבות ותחושת משמעות שבגיל הנעורים לא מתאפשרת במקומות אחרים. כשהגעתי לגיל 18, זה הרגיש הכי טבעי להמשיך עם התנועה ולצאת לשנת שירות. את שנת השירות בתנועה עושים כחלק מגרעין, זה אומר שחוץ מלהדריך ולהנהיג את התנועה, חיים בבית אחד עם עוד כ20 חברות וחברים ומנהלים חיי שיתוף. כשהסתיימה שנת השירות התגייסנו יחד לנח"ל. הגרעין שלי היה בקרקל שזה שירות קרבי לבנים ובנות יחד. אני גם יצאתי לקורס מ"כים. מפה לשם, כשחיים יחד ועושים יחד דברים שנותנים תחושת משמעות – אין סיבה להפסיק עם זה, אז המשכנו יחד עוד ועוד, והצטר0פו לתנועת דרור ישראל. הקמנו משפחות והבאנו ילדים כשמסביבנו יש עושר חברתי. אנחנו חיים באורח חיים שיתופי, שזה מאוד דומה לערכים של הקיבוץ של פעם אבל עם התאמות לשנות ה2000 שכוללות יותר גמישות ופחות תקנון. יש לנו מטבחים משותפים, סידור רכב משותף, פעילויות ילדים משותפות... זה כמו משפחה רק עם יותר משתתפים. רובנו עוסקים בחינוך פורמאלי ובלתי פורמאלי ובארגון קהילות ומיזמים קהילתיים שזה בעצם מהות תנועת דרור ישראל שהיא תנועת מחנכים.
4 צפייה בגלריה
תערוכת מרד של תקווה
תערוכת מרד של תקווה
תערוכת מרד של תקווה
(צילום: דרור ישראל)
בכמה מילים – להיות רחובותית בשבילי זה... מבחינתי להיות רחובותית זה לדעת שלכל רעיון או חלום תמיד יצטרפו שותפים ושותפות שנכונים לחלום ולהגשים אותו יחד. יש לי חברות וחברים קרובים מכל חלקי העיר ומכל קהילות העיר, אנחנו עושים פעילויות של חיבור בין קהילות מתוך חזון משותף שיכול להיות כאן מקום לכולם ונעים ביחד אם נבחר למצוא את המשותף ונכבד גם את השונה בינינו. רחובות היא עיר הקהילות, זה בקוד הגנטי שלה וזה מה שאני כל כך אוהבת בה. אני מתחברת מאוד לרצון האותנטי של אנשים להתחבר וליצור יחד משהו שהוא גדול מסך חלקיו, זאת הסיבה שבחרתי להתמקד בארגון קהילות כמשימה האישית שלי.
4 צפייה בגלריה
חברי תנועה דרור ישראל, בפעילות עם תושבי העיר
חברי תנועה דרור ישראל, בפעילות עם תושבי העיר
חברי תנועה דרור ישראל, בפעילות עם תושבי העיר
(צילום: דרור ישראל)
איך עברה עליכם תקופת הקורונה? יצא לכם לקיים אילו שהם פעילות מיוחדות לתושבי רחובות? אחד הדברים שהכי חשובים לנו הוא להיות רלוונטיים למה שמתרחש בעיר ובמדינה. כמה ימים לפני תחילת הסגר הראשון, נפגשנו כמה חברות וחברים מדרור ישראל שפועלים ברחובות, וניסינו לדמיין מה הולך לקרות לחברה במציאות של סגר. הנחנו שיעלו גם צרכים פיזיים כמו קניות ותרופות וגם צרכים רגשיים מתוך פחד, חוסר אונים ובדידות. היה ברור שלגורמי הרשות אין איך להיות ערוכים להתמודד עם עומס כזה של צרכים שיעלו בבת אחת מהשטח. אז הגינו את "בידוד ללא בדידות" שהיה מיזם המתנדבים הגדול בעיר עם מאות מתנדבים שנתנו מענים קהילתיים לשכנים שלהם לכל מה שעלה. הרעיון המרכזי היה שכל אחד יכול להיות רלוונטי לשכנים שלו, שלצמצום הניכור יש משקל מכריע ביכולת להתגבר על האתגרים שהקורונה מביאה. יחד עם שותפים נפלאים מקהילות העיר ויחד עם הגורמים העירוניים: הרשות לביטחון קהילתי, האגף לשירותים חברתיים, מחלקת חירום וביטחון, אגף שכונות ועוד, יכולנו לתת מענים איכותיים ומהירים לתושבים רבים.
שמענו שבמסגרת התרומה לקהילה שלכם יש לכם לא מעט עבודה עם בני הגיל השלישי - ספרי נו קצת על זה? החזון של תנועת דרור ישראל הוא קידום של קהילות רב-דוריות. יש הבדל עצום אם מתייחסים לאוכלוסיית הגיל השלישי כאנשים שצריך לעשות משהו עבורם או כשותפים שווים וחשובים ביצירת חברה בריאה ומתפקדת. ב"בידוד ללא בדידות" היה לנו מאוד חשוב יתפתחו קשרים ארוכי טווח בין השכנים לשכנים המבוגרים שלהם ושהקשר לא רק יתמצה במשלוחי תרופות. יש סיפורים מדהימים על מערכות יחסים ממש עמוקות שנוצרו כך. חוץ מזה אנחנו מפעילים בתמיכת הרווחה קורסים של אוריינות דיגיטלית, מדריכים בשכונות קבוצות "חברותא" למפגש חברתי והפגת הבדידות ושותפים בפרויקט חדש של הרווחה במרכז העיר שנקרא קהילתיות בזיקנה.
ספרי לנו על הפעילות שלכם בקרב בני הנוער ברחובות? בתחום בני ובנות הנוער, חזרנו לשגרת פעילות פיזית לכל שכבות הגיל וזו התרגשות גדולה אחרי תקופה ארוכה של זומים וקפסולות... במהלך הסגרים גם החניכים שלנו השתתפו בפעילות בשכונות, בהתנדבות עם ילדים וגם עם מבוגרים, באריזות וחלוקות מזון ועוד וכך גם הם "נדבקו בחיידק" של פעילות הקהילה, היום הם יוצרים ומדריכים פעילויות שכונתיות-קהילתיות כמו הדרכת תערוכת "מרד של תקווה" לתושבים ביום השואה למשל. השנה ציינו 40 שנים למיזם "זר לנופל" בו חניכי הנוער העובד והלומד מחלקים ללא עלות זרי פרחים למשפחות שכולות. עשרות חניכי הקנים משכבה ט' ברחובות קיימו את המסורות בבית העלמין הצבאי בעיר.
4 צפייה בגלריה
חברי תנועה דרור ישראל, בפעילות עם בני הנוער ברחובות
חברי תנועה דרור ישראל, בפעילות עם בני הנוער ברחובות
חברי תנועה דרור ישראל, בפעילות עם בני הנוער ברחובות
(צילום: דרור ישראל)
ספרי על מקרה בלתי נשכח שזכית להיחשף אליו במסגרת הפעילות של קיבוץ המחנכים של דרור ישראל בעיר יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בשנה שעברה היה קשה במיוחד, היה איסור להגיע לבתי העלמין ולטקסים. כמענה לבור הפעור הזה, דרור ישראל יצרו והדפיסו פינות זיכרון שניתן יהיה לתלות בבנייני מגורים כדי שיהיה אפשר לבחור להשתתף ולחלוק ביום הקשה הזה. מאות אנשים מרחבי העיר באו לקחת ערכות ושיתפו את השכנים שלהם בסיפורי שכול אישיים. אחד המקרים המרגשים ביותר קרה לנגה מהקבוצה שלי שהובילה את היצירה והחלוקה של הערכות, מישהו שלח לה הודעה בדקה לשמונה שהוא מתחת לבניין שלנו ורוצה לקחת ערכה אבל לא מצליח לפתוח את הדלת אז הוא מוותר. היא הספיקה לשלוח לו את הקוד לבניין ואז התחילה הצפירה. בחצות הוא שלח תמונה של הפינה שהקים בבניין שלו - קטנה, מכובדת, עם שלושה דפי יזכור מלאים בכתב צפוף וכתב: "תודה רבה לך ולאנשים שכמותך. שירתי שנים רבות כקצין בצה"ל והשתתפתי במלחמות ישראל וגם איבדתי חברים ובני משפחה והיה לי חשוב להקים פינת זיכרון במיוחד כשנמנע מאיתנו לעלות לבתי הקברות ולהשתתף בטקסים לזכרם".
האם וכיצד ניתן להצטרף לקיבוץ המחנכים בעיר? ולהצטרף לפעילות התנועה? אנחנו בתנועת דרור ישראל נשמח לקחת חלק ולסייע לכל התארגנות או קבוצה - כל מי שרוצה להצטרף ולקדם תרבות של דיאלוג, של יצירה עצמית, שרוצה להשתתף ביצירת חיבור בין קהילות, כל מי שיש לה רעיון להפיכת החברה שלנו בעיר לטובה יותר ומכילה יותר, מוזמנות ומוזמנים לפנות אלינו בפייסבוק "קיבוץ המחנכים העירוני-רחובות" ונשמח ליצור ולקדם דברים יחד כמה מילים לסיום אנחנו מאוד מתרגשים לקראת סיום הבנייה של מרכז ההדרכה "לעבודה, להגנה ולשלום" שלנו שנמצא בגבעת הקיבוצים. דרור ישראל פועלים בעיר כבר מעל 20 שנה בחינוך של בני נוער לציונות ולחלוציות ועכשיו סוף סוף יהיה לנו בית פיזי למפגשים ולתהליכים האלה עם תערוכה ומרחב לפעילות שדה. לחשבון האינסטגרם של התנועה > לחשבון הטוויטר של התנועה > לפייסבוק של קיבוץ המחנכים ברחובות >
פורסם לראשונה: 11:19, 29.04.21