אתם יושבים שעות על ניסוח קורות חיים, משלבים באז וורדז ובוחרים כל מילה, מתכוננים לראיון העבודה, בוחרים מה ללבוש, מקפידים לישון טוב בלילה ואפילו עוברים על סקרי שכר הייטק ומתאמנים על דרישות השכר שלכם, אבל דבר אחד אתם מזניחים – את החלק של הממליצים. לרבים נדמה שהחלק של הממליצים הוא לא כל כך חשוב, שאף אחד לא באמת מתקשר אליהם ושאין צורך להקדיש לזה יותר מדי מחשבה, אבל עבור המגייסים ההיפך הוא הנכון: הם בהחלט הולכים להתקשר לממליצים שלכם, לבקש מהם לספר על העבודה איתכם, ולתת לחוות הדעת שלהם משקל מאוד גדול בתהליך הגיוס שלכם.
1 צפייה בגלריה
Gotfriends
Gotfriends
Gotfriends
(צילום:shutterstock)
הערך של הממליצים עבור המגייסים השיחה עם הממליצים מספקת למגייסים תמונה אובייקטיבית של המציאות. בראיון עבודה רובנו נוטים ליחצן את עצמנו ולפעמים גם להציג את הדברים בצורה מחמיאה יותר מכפי שהם באמת. זה טבעי, כולנו רוצים להרשים את המגייסים, והם לוקחים את זה בחשבון. במקרים מסוימים חלקנו דווקא עושים את ההיפך הגמור וממעיטים בערך עצמנו, כך שבכל מקרה כדאי למגייסים לשמוע על היכולות והכישורים שלנו ממישהו אובייקטיבי לחלוטין. בנוסף, אין חכם כבעל ניסיון - הממליץ שלכם יכול לתאר למגייסים את מה שעשיתם בתפקיד הקודם בצורה מדויקת, שתעזור להם להבין אם אכן אתם מתאימים לתפקיד הנוכחי. הממליץ יוכל גם לסייע למגייסים לקבל תשובות בנוגע לדברים שעלו בראיון והדאיגו אותם, סקרנו אותם או לא היו לגמרי ברורים.
5 הדברים שלא מומלץ לעשות עם ממליצים אז ברור לכולנו שהממליצים שלכם יקבלו שיחה מהמגייסים, וברור לכולנו כמה השיחה הזאת יכולה להשפיע על ההחלטה אם להעסיק אתכם או לא. מה שעדיין לא ברור לרבים מהמועמדים הוא איך להבטיח שהשיחה עם הממליצים תביא לתוצאות שאתם רוצים. כדי שזה יקרה, מומלץ מאוד לשים לב לחמש הטעויות הנפוצות הבאות, ולהקפיד להימנע מהן. שימו לב – חלק מהטעויות מתחילות עוד במקומות העבודה הקודמים שלכם, כך שגם אם אתם לא מתכוונים לחפש עבודה בעתיד הקרוב, חשוב שתדעו ותיישמו כבר מהיום:
טעות מס. 1: לשרוף גשרים במקומות עבודה קודמים – אם הדרך שלכם לצאת מכל מקום עבודה שעבדתם בו עד כה היא בטריקת דלת וטונים צורמים, אתם נמצאים בבעיה. זה לא הרושם שאותו אתם רוצים לתת למגייסים. מצד שני, גם לומר שאין לכם ממליצים לא ייצר את הרושם הרצוי. איך לעשות את זה נכון – היינו אומרים לכם פשוט לשמור על יחסים מקצועיים בכל מקום עבודה שאליו אתם מגיעים, אבל לתת עצות בדיעבד זו לא חוכמה גדולה. מה שחשוב לדעת הוא שהרבה פעמים, גם אם אתם והמעסיק סיימתם את העבודה בצורה לא נעימה, ובייחוד אם עבר קצת זמן והרוחות נרגעו, ניתן יהיה לקבל ממנו חוות דעת אובייקטיבית שרואה את הערך שלכם מעבר לקשיים הנקודתיים שהיו ביניכם. אם אתם עדיין חוששים (כי הרי אין לכם שום דרך לשלוט על מה שהוא יאמר בשיחה) נסו לפתוח את הראש לכיוונים יותר יצירתיים – אף אחד לא אמר שהממליץ שלכם חייב להיות המעסיק הישיר. אתם יכולים לקבל המלצה מלקוח או מקולגה, ואם הגעתם למשרה באמצעות חברת השמה להייטק, גם נציג החברה (שלרוב מכיר את המגייסים ונמצא מולם ביחסים מקצועיים) יכול להיות ממליץ.
טעות מס. 2: לא לחשוב על ממליצים מראש – אמרנו ונאמר את זה שוב: כמו להכין קורות חיים, כמו להחליט מה ללבוש וכמו לחזור על החומר המקצועי לקראת הריאיון, גם בחירת ממליצים (שניים לפחות) היא משהו שאתם חייבים לדאוג לו מראש, אחרת תיראו לא מקצועיים. איך לעשות את זה נכון – אם קרה ולא זכרתם להכין שמות של ממליצים, אף אחד לא צריך לדעת חוץ מכם. כל מה שאתם צריכים לעשות זה להגיד למגייסים בשיא הנונשלנטיות: "בטח שיש לי ממליצים, אשלח לכם את הפרטים שלהם במייל" ולתת את הרושם שזה מה שאתם תמיד עושים. רק אל תשכחו לרוץ לעשות את זה מיד כשהריאיון ייגמר.
טעות מס. 3: לבחור ממליצים לא מתאימים – לא כל מי שיש לו דעה טובה לגביכם יכול להיות ממליץ שלכם. המגייסים צריכים לדעת עד כמה אתם מתאימים לתפקיד הספציפי שאותו הם רוצים לאייש, לצורך כך הם לא צריכים את מנהל המסעדה שבה עבדתם כסטודנטים, שיעיד שאתם מלצרים מדהימים, אלא מישהו שמכיר את האופן בו אתם עובדים בתפקיד דומה ככל האפשר. איך לעשות את זה נכון – במקרה הזה האיכות חשובה יותר מהכמות. גם אם יהיה לכם רק ממליץ אחד, אבל כזה שמגיע מאותו התחום ויכול לספר על תפקיד דומה שביצעתם, זה יהיה יותר אפקטיבי מעשר המלצות שמגיעות מתחומים אחרים.
טעות מס. 4: לא לשמור על קשר עם הממליצים – אחד הדברים המביכים שיכולים לקרות בשיחת הטלפון לממליץ שלכם הוא סיטואציה שבה אין לו מושג על מי המראיין מדבר, פשוט כי הוא לא נתקל בשם שלכם כבר כמה שנים. גם אם עשיתם רושם מאוד טוב על המעסיק, ככל שהזמן חולף גם הרושם עשוי להתפוגג, ואם לא תשמרו על קשר, ההמלצה שלו עשויה להיות מאוד כללית ולא מועילה. איך לעשות את זה נכון – אם יש לכם קשר מקצועי עם אדם שאתם מסמנים כממליץ פוטנציאלי, חשוב לשמור איתו על קשר רציף גם לאחר סיום העבודה המשותפת שלכם. תתחילו מלייצר אינטראקציות ברשתות החברתיות, להגיב על פוסטים או להשתתף בדיונים שהם מקיימים, מדי פעם תתעניינו בשלומם ואפילו שבו לקפה אחת לכמה זמן או בקשו להתייעץ בנושאים מקצועיים.
טעות מס. 5: לא ליידע את הממליצים שבחרתם בהם כממליצים עבורכם – הטעות האחרונה שאנשים עושים עם ממליצים היא לא ליידע אותם שנתתם את שמם כממליצים. כדי שהשיחה עם המראיין תהיה אפקטיבית ומועילה, הממליץ צריך להיערך אליה ורצוי לספר לו גם לאיזו משרה אתם מתראיינים ובאיזו חברה, דבר שיעזור לו להבין מה המגייסים מחפשים ואילו תכונות או כישורים שלכם יכולים להתאים. איך לעשות את זה נכון – עוד לפני הריאיון, פנו אל הממליץ שבחרתם וספרו לו שהעברתם את שמו למראיינים. אם אתם מספיק קרובים ומרגישים בנוח, אתם יכולים לשאול אותו מה הוא מתכוון לספר עליכם ואפילו להגיד לו מה הייתם רוצים שהוא ידגיש. קחו בחשבון שבדרך כלל השיחה לממליצים לא תגיע מיד אחרי שיצאתם מהריאיון, כך שאם אתם מרגישים שלא כל כך הלך לכם או שיש דברים ששכחתם להגיד, אתם יכולים להרים טלפון לממליץ שלכם, לתאר לו את מה שהיה ולקוות שהשיחה איתו תחזק את הצדדים החלשים. המאמר נכתב על ידי שלומית כהן - מנהלת הגיוס בחברת Gotfriends המתמחה בתחום השמה להייטק.